جمعه ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۹
کد خبر: 239462

معاون اجتماعی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هم اینک 5 میلیون ایرانی به بیماری دیابت مبتلا هستند، در حالی که نیمی از آنها نسبت به بیماری خود آگاه نیستند.

5 میلیون ایرانی به بیماری دیابت مبتلا هستند

سلامت نیوز: معاون اجتماعی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هم اینک 5 میلیون ایرانی به بیماری دیابت مبتلا هستند، در حالی که نیمی از آنها نسبت به بیماری خود آگاه نیستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، هادی ایازی در نخستین گردهمایی مجمع سلامت استان چهارمحال و بختیاری گفت: موج بیماری دیابت کشور را فراگرفته است، به طوری که علاوه بر مبتلایان ذکر شده، به همین میزان هم در آستانه ابتلا به این بیماری هستند.
وی سلامت را دارای چهار بعد روانی، جسمی، معنوی و اجتماعی دانست و تصریح کرد: یکی از این ابعاد مهم، سلامت روان است که بی توجهی به آن پیامدهای ناگواری بر جامعه خواهد داشت.
ایازی با بیان اینکه در 23.4 درصد افراد جامعه نشانه هایی از اختلالات روانی وجود دارد، افزود: هم اینک 12 درصد مردان و 16 درصد زنان کشور مبتلا به افسردگی هستند.
به گفته معاون اجتماعی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعیین گری سلامت تنها عوامل ژنتیکی نیستند بلکه عوامل دیگری از قبیل سازمان ها، نهادها و حاکمیت نقش تعیین کنندگی در این حوزه دارند.
ایازی، تشکیل مجمع سلامت استانها را گام موثری در اجتماعی کردن مقوله سلامت دانست و گفت: فراهم کردن مشارکت ساختارمند مردم، توانمندسازی جوامع محلی، همکاری مسئولانه همه بخش ها و تقویت همکاری و تعامل بین بخشی از مهمترین رسالت های مجمع استانی سلامت است.
وی خاطرنشان کرد: مجمع ملی، استانی، شهرستانی و کانون سلامت محله زیرمجموعه های شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور است که در سال جاری فعال شد.
ایازی افزود: امسال نخستین مجمع ملی سلامت با حضور رئیس جمهوری برگزار شد و دومین همایش آن نیز در اردیبهشت ماه سال آینده با شعار «مشارکت مردم در تحول سلامت» برگزار می شود.
وی با بیان اینکه مجمع استانی سلامت به ریاست استانداران در تمام استانهای کشور فعال شده است، تصریح کرد: ضروری است تا استانداران به زودی مجمع شهرستانی به ریاست فرمانداران را تشکیل دهند و در گام بعدی زمینه را برای فعال شدن کانون سلامت محله فراهم کنند.
ایازی با بیان اینکه 90 درصد اعتبارات حوزه درمان برای 5 درصد بیماران خاص و سرطانی هزینه می شود، اظهار کرد: باید با تغییر رویکردها اعتبارات این حوزه را به سمت پیشگیری از بیماری ها اختصاص داد.
معاون اجتماعی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه سالانه 335 هزار نفر در حوادث ترافیکی مجروح و در حدود 200 هزار نفر در سال دچار سانحه آتش سوزی می شوند، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم سلامت مردم را تامین کنیم باید همه دستگاه ها و به ویژه خود مردم در این حوزه همکاری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha