یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۹
کد خبر: 239643

در صورتی که نمی‌خواهید دچار بیماریهای سرطان پستان، پروستات، بیماری MS، آرتروز، افسردگی و اعصاب شوید و ضمنا اسید اوریک، اوره و چربی خونتان بالا نرود، گوشت بوقلمون مصرف کنید.

بایدها و نبایدهای مصرف گوشت بوقلمون

سلامت نیوز: در صورتی که نمی‌خواهید دچار بیماریهای سرطان پستان، پروستات، بیماری MS، آرتروز، افسردگی و اعصاب شوید و ضمنا اسید اوریک، اوره و چربی خونتان بالا نرود، گوشت بوقلمون مصرف کنید.

لطفا در ارتباط با خواص گوشت بوقلمون بنده را راهنمایی بفرمایید؟
به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت تبیان، گوشت بوقلمون بدون پوست، به طور طبیعی چربی کمی دارد که معادل 1 گرم چربی در هر 30 گرم گوشت است، لذا کسانی که دارای رژیم غذایی کم چربی هستند و افراد مسن، می توانند از آن استفاده کنند. همچنین به دلیل چربی کمتر بهتر از گوشت قرمز می باشد. 150 گرم گوشت بوقلمون حدود نیمی از اسید فولیک مورد نیاز روزانه را تامین می کند. همچنین منبع خوبی از پروتئین، سلنیوم، روی و پتاسیم و ویتامینهای B1 ، B3 ، B6 و B12 و اسید آمینه تریپتوفان است.

بوقلمون کلسترول بد خون را کاهش می دهد، آرامش و سرحالی ایجاد میکند، از سرطان جلوگیری میکند، ترشح هورمون تستوسترون را افزایش میدهد، سیستم ایمنی را تقویت میکند. گوشت سفید و بدون پوست آن، یک ماده غذایی با پروتئین بالا و چربی کم است. کسانی که باید غذاهای کم چرب بخورند، میتوانند از قسمت سفید گوشت بوقلمون استفاده کنند.

حال هر یک از اثرات مفید گوشت بوقلمون بر سلامتی بدن را به طور جداگانه برایتان توضیح می دهیم.

- کاهش کلسترول بد خون:
قسمت روشنتر گوشت بوقلمون که بدون پوست باشد، دارای چربی، چربی اشباع و کلسترول کمتری از گوشت مرغ و گاو است.

- جلوگیری از سرطان:
اسید آمینه تریپتوفان برای فعالیت سلولهای T لازم است. سلولهای T یک نوع از سلولهای سیستم ایمنی بدن هستند که سلولهای سرطانی را از بین میبرند. در فقدان تریپتوفان، سلول T فعال میمیرند.

- ایجاد آرامش و سرحالی:
ناقلین عصبی از اسیدهای آمینه تشکیل میشوند و ناقل عصبی به نام "سروتونین" از اسید آمینه تریپتوفان تشکیل شده است. سروتونین باعث سرحالی و آرامش در بدن میشود. لذا مصرف غذاهایی مثل بوقلمون باعث سرحالی میشود.
در یک بررسی، به 15 خانمی که سابقه ی ابتلا به افسردگی داشتند، دو نوع ترکیب اسید آمینهای دادند. یک نوع ترکیب دارای اسید آمینه تریپتوفان بود و دیگری آن را نداشت. بعد از مصرف ترکیب بدون تریپتوفان، 10تا از این خانمها دچار علائم افسردگی موقتی، ولی قابل توجه شدند. ولی بعد از مصرف ترکیب حاوی اسید آمینه تریپتوفان هیچ نوع تغییری در روحیه و حالت روانی این خانمها مشاهده نشد.

- تقویت سیستم ایمنی بدن
مدارک زیادی وجود دارد که نشان می دهد اسید آمینه تریپتوفان، نقش اساسی در سیستم ایمنی بدن به عهده دارد. یک مطالعه روی موشها نشان داد که متابولیتهای تریپتوفان (مولکولهای ناشی از تجزیه تریپتوفان در بدن) اثر داروهایی را دارند که برای کاهش علائم بیماری ام اس استفاده میشوند. بیماری ام اس یک نوع بیماری مربوط به سیستم ایمنی بدن است.

- افزایش هورمون تستوسترون
پروتئین موجود در گوشت بوقلمونی که به طور طبیعی (بدون استفاده از مواد شیمیایی و هورمونی) پرورش داده شده است، میزان هورمون تستوسترون را در بدن آقایان، در حد مطلوب نگه میدارد. ولی هورمونهایی که در پرورش بوقلمونهای صنعتی استفاده میشوند، تولید هورمون استروژن (هورمون زنانه) را افزایش و هورمون تستوترون را کاهش می دهند.
کمبود پروتئین در برنامه غذایی مردان مسّن، منجر به افزایش گلوبولین باند شده با هورمون جنسی و کاهش فعالیت هورمون تستوسترون میشود. کاهش اثر تستوسترون باعث کاهش عملکرد جنسی و توده عضلانی و گلبولهای قرمز خون میشود و منجر به پوکی استخوان میگردد.

قسمت روشنتر گوشت بوقلمون که بدون پوست باشد، دارای چربی، چربی اشباع و کلسترول کمتری از گوشت مرغ و گاو است.

- بهبود کمخوابی
اسید آمینه تریپتوفان نقش مهمی در خوابیدن دارد و باعث بهبود خواب در مبتلایان به بیخوابی مزمن میشود.

هشدار:
1- گوشت بوقلمون دارای اسید آمینه پورین است، لذا مبتلایان به نقرس باید آن را به میزان خیلی کم مصرف کنند.
2- گوشت بوقلمون دارای مقدار کمی اگزالات است. لذا بیماران مبتلا به سنگ کلیه اگزالاتی، خیلی کم باید آن را بخورند.
3- بوقلمونهایی که به طور طبیعی و ارگانیک پرورش داده میشوند، هیچ نوع هورمون و آنتی بیوتیکی در بدن خود ندارند.
4- تقریبا تمامی چربی بوقلمون در پوست آن موجود است. همچنین گوشت تیره رنگ آن چربی بیشتری از گوشت روشنتر (سفید) آن دارد. لذا قبل از پختن گوشت بوقلمون، تمامی پوست آن را جدا کنید.

چرا پس از خوردن گوشت بوقلمون، حتی به مقدار جزئی، احساس ناراحتی و سنگینی در معده میکنم؟  همچنین مصرف مجاز این گوشت به چه اندازه می باشد.

گوشت بوقلمون برای هضم سنگین است و در صورت احساس ناراحتی در معده، آن را مصرف نکنید. می توانید از گوشتهای سفید دیگر به جای آن استفاده کنید مثل گوشت مرغ و ماهی. و روزانه باید 3-2 واحد گوشت مصرف کنید. هر واحد گوشت 30 گرم (به اندازه یک قوطی کبریت) است. هر عدد تخم مرغ نیز یک واحد گوشت محسوب می شود.

آیا مصرف گوشت بوقلمون برای بیماران دیابتی هم مفید است؟
مصرف گوشت بوقلمون به بیماران دیابتی پیشنهاد می‌شود، چرا که به سبب دارا بودن چربی‌های اشباع شده کم، پروتئین بالا و درصد کربوهیدرات پایین، سبب پایین آوردن گلوتن اندکس شده و در نتیجه برای بیماران دیابتی فاقد کلسترول بالا مفید است. همچنین به سبب درصد بسیار کم چربی‌های اشباع شده در این گوشت، مصرف آن برای اشخاصی که دارای کبد چرب می‌باشند مناسب است. اما میزان سدیم در گوشت بوقلمون ۳۳۵ میلی‌گرم در یک واحد گوشت ۳۳۰ گرم است. به همین سبب خوردن گوشت بوقلمون به میزان زیاد، به بیماران قلبی پیشنهاد نمی‌شود. در صورتی که نمی‌خواهید دچار بیماریهای سرطان سینه، پروستات، بیماری MS، آرتروز، افسردگی و اعصاب شوید و ضمنا اسید اوریک، اوره و چربی خونتان بالا نرود، گوشت بوقلمون مصرف کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha