حالا اما با گذشت 13 روز از زمان اعلام خبر حذف مدارس از اسکان نوروزی به نظر می‌رسد که اعتراض‌ها به این تصمیم سبب شده تا میراث فرهنگی در یک بام و دو هوای این تصمیم بماند

سلامت نیوز:در فاصله 13 روز از زمان اعلام تصمیم سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای حذف مدارس از اسکان نوروزی 97 به نظر می‌رسد پروژه حذف مدارس از اسکان نوروزی و جایگزین کردن هتل‌های دو تا سه ستاره ناموفق بوده و ریاست سازمان میراث فرهنگی اجازه اسکان نوروزی مسافران و غیرفرهنگیان در مدارس را در اختیار استانداران گذاشته است. 

رش سللمت نیوز، ابتکار نوشت: به گزاسازمان میراث فرهنگی امسال تصمیم گرفت تا یکی از یکه‌تازان بازار سفرهای نوروزی را از صحنه رقابت اسکان مسافران کنار زند، اقدامی که سال‌های پیش در سر داشت و زمزمه‌های آن را از نوروز سال 96 آغاز کرد. مرتضی رحمانی‌موحد، معاون وقت گردشگری سازمان میراث فرهنگی و رئیس ستاد هماهنگی خدمات سفر برای اولین بار در نشست خبری ارائه گزارش گردشگری نوروز 96 بعد از پایان تعطیلات از احتمال حذف مدارس در نوروز 97 خبر داد و بعد از آن در اسفند ماه سال جاری محب خدایی که جایگزین او در معاونت گردشگری شده به عنوان رئیس ستاد هماهنگی خدمات سفر از تصمیم این معاونت برای حذف مدارس از لیست اسکان نوروزی مسافران خبر داد. مدارسی که در نوروز 96 با هزینه کرد 29 میلیارد تومان (6 برابر سال قبل) از سوی آموزش و پرورش ۱۰ میلیون و ۹۶۳ هزار و ۱۷۷ نفر شب را در ایام نوروز اسکان داده بود،کسانی که البته همه‌شان از خانواده‌‌های فرهنگی نبودند. 
اما اعلام خبر حذف مدارس از اسکان نوروزی در همان روزهای اول در تناقض با خبرهای دیگری بود. خبرهایی که گودرز کریمی‌فر، مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش اوایل اسفندماه اعلام کرد و گفت: «با آماده‌سازی ۳۴۵ مرکز رفاهی و خانه معلم، ۳۰۰ اردوگاه تفریحی با سوئیت‌های مجهز و ۵۰ پردیس دانشگاهی فرهنگیان و تجهیز ۱۲ هزار مدرسه در سراسر کشور از فرهنگیان در تعطیلات نوروز پذیرایی خواهیم کرد.» او همچنین گفته بود: «نوروز برای فرهنگیان هیچگونه افزایش تعرفه‌ای نداریم و در راستای افزایش منزلت اجتماعی فرهنگیان و طیب خاطر در جامعه فرهنگیان و پیش بینی آمار ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری این قشر در میان مسافران نوروزی مدارس را تجهیز کرده‌ایم.» 


حالا اما با گذشت 13 روز از زمان اعلام خبر حذف مدارس از اسکان نوروزی به نظر می‌رسد که اعتراض‌ها به این تصمیم سبب شده تا میراث فرهنگی در یک بام و دو هوای این تصمیم بماند. حالا علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام کرده که اجازه اسکان نوروزی مسافران و غیرفرهنگیان در مدارس به اختیار استانداران گذاشته شده است. او افزوده: «در پی درخواست برخی استان‌ها برای تجدید نظر در تصمیمی که برای اجاره مدارس به فرهنگیان در نوروز گرفته شده، با توجه به شرایط اقتصادی برخی از اقشار جامعه و از سوی دیگر محدودیت امکانات اقامتی در بعضی نقاط کشور اگر استاندار و ستاد سفر تشخیص دهند، می‌توانند اجازه استفاده از مدارس برای اسکان غیر فرهنگیان را صادر کنند.»
او که در جمع خبرنگاران و در حاشیه جلسه ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر، سخن می‌گفت، با تاکید بر این‌که به طور عام تبدیل مدارس به محل اقامت غیرفرهنگیان ممنوع است، افزوده: «در جایی که نیاز به استفاده از مدارس برای اسکان مسافر وجود داشته باشد و امکانات نیز فراهم باشد، اگر استاندار و ستاد سفر این را تشخیص دهند، می‌توانند اجازه استفاده از مدارس برای اسکان غیر فرهنگیان را صادر کنند.» 
جامعه هتلداران که البته پیش از اعلام این خبر اعتقادی به برچیده شدن بساط کار مدارس در نوروز نداشتند توافق‌ها بر سر حذف مدارس از لیست اسکان نوروزی را به نوعی «صوری» تلقی کرده بودند و در بیانیه‌ای در نقد فعالیت آموزش و پرورش در جذب مسافر نوروزی اعلام کرده بودند که؛ «با آن‌که می‌گویند توافق کردیم مدارس را فقط در اختیار فرهنگیان قرار دهیم، اما می‌دانیم امسال هم همان اتفاق سال‌های گذشته تکرار می‌شود. آن‌ها به اسم فرهنگیان کار را شروع می‌کنند، اما اگر مسافر عادی مراجعه کند یک کلاس درس را هم به قیمت آزاد به او اجاره می‌دهند.» 


حالا اما با اعلام خبری که روز گذشته از زبان رئیس سازمان میراث فرهنگی در رسانه‌ها منتشر شده به نظر می‌رسد که پیش‌بینی جامعه هتلداران آن قدرها نیز نادرست و دور از حقیقت نبوده است. اما دلایل مخالفت هتلداران با مدارس چیست و چرا تصمیم حذف مدارس از اسکان نوروزی نتوانست محقق شود؟ 
آمار سفرهای نوروزی هر ساله این واقعیت را پر رنگ‌تر می‌کند که توان اقتصادی خانواده‌های ایرانی کم‌تر و کم‌تر می‌شود و نیاز به ایجاد گردشگری داخلی کم هزینه‌تر که یکی از آنها ایجاد اقامتگاه ارزان‌ قیمت‌تر است، ضرورت می‌یابد، اقامتگاه‌هایی مورد اطمینان و امن که حداقل امکانات رفاهی را داشته باشد. «مدارس» اما گرچه هر ساله با موجی از انتقادات پس از پایان تعطیلات نوروزی مواجه است اما برای بسیاری از مردم ایران یکی از همان اقامتگاه‌های مطمئن و ارزان بود. سرپناهی که به آنها اجازه می‌داد تا در ایام نوروز به سراسر ایران سفر کنند و بدون دغدغه مالی چند روزی را در آن سپری کنند. اما امسال با وجود حضور اقامتگاه‌های بوم‌گردی و تجربه موفق سال گذشته‌شان، حذف مدارس از لیست اسکان نوروزی 97 می‌تواند سفرهای نوروزی امسال را با ریزش مواجه کند. مدارسی که گرچه برای اسکان نوروزی فرهنگیان و خانواده‌ آموزش و پرورش ترتیب داده می‌شد اما پذیرای عموم مردم بود، مردمی که عموما از توان مالی کمتری برای هزینه کرد سفرهای نوروزی برخوردار بودند. همین دلیل و البته انتقادات از وضعیت امکانات و پذیرایی از فرهنگیان و اینکه این نوع اسکان خارج از تحمل، امکانات و بودجه مدارس بود، سبب شد تا در سال 97 مدارس از لیست اسکان نوروزی خارج شوند.

محب‌خدایی، معاون گردشگری میراث و رئیس ستاد هماهنگی خدمات سفر در این باره گفته است: «چالش اصلی مدارس این بود که گاهی خارج از حوزه خانواده آموزش و پرورش خدمات می‌دادند. امسال روی این موضوع تاکید شد که آن‌ها خارج از دایره خود عمل نکند تا تهدیدی در هتلداری و اقامتگاه‌های رسمی نباشد. در عین حال هتلدارها نیز پیشگام شدند و به آموزش و پرورش پیشنهاد اقامت در هتل‌های تهران را با ۵۰ درصد تخفیف ارائه کردند.» اما هتل‌ها حتی هتل‌های دو تا سه ستاره برای آنهایی که در مدارس اسکان می‌کردند گزینه‌ای مشابه نیستند چرا که هتل‌ها حتی برای اقامت دو نفر در یک شب نزدیک به 150‌هزار تومان و برای هر فرد اضافی مبلغی نزدیک به 80 هزار تومان دریافت می‌کنند و از نظر هزینه کرد هیچ شباهتی با مدارس ندارند. مدارسی که برای اقشار کم درآمد با تعداد بالای مسافر و هزینه کم بهترین گزینه محسوب می‌شد. اما چرا مدارس برای گردشگری مناسب نیستند؟ 


اگر به مسافران نوروزی به عنوان بخشی از توریست‌هایی که سبب رونق گردشگری داخلی ایران می‌شوند بنگریم باید این موضوع را در نظر بگیریم که افرادی که در کمپ‌ها و مدارس اسکان می‌کنند جزو گردشگرانی که در صنعت گردشگری سهیم هستند محسوب نمی‌شوند. در دنیا مرسوم این است که به کسانی توریست یا گردشگر گفته می‌شود که شاخص‌هایی نظیر اقامت در هتل را داشته باشند. بنابراین افرادی که در این مکان‌ها و یا در چادر اقامت می‌کنند جزو گردشگر قلمداد نمی‌شوند و همین موضوعی است که سبب شده تا متولیان گردشگری دست به این تصمیم بزنند تا مدارس را از لیست اسکان نوروزی به عنوان تنها فرصت خوب برای رونق گردشگری حذف کنند. اما این تصمیم به یک باره بدون جایگزین مناسب با چالش بسیار مواجه خواهد شد. اتفاقی که گویا سبب بازگشت به شرایط قبلی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha