خوراکی‌هایی همچون سیب، سیر، سنجد، سماق، سمنو و سرکه در سفره هفت سین به نوعی نمادهای خاصی از سلامتی هستند که مصرف منظم از هر کدام در رژیم غذایی می‌تواند در سلامتی بدن نقش موثری داشته باشد.

فواید خوردنی های هفت سین برای بچه ها

به گزارش سلامت نیوز، خوراکی‌هایی همچون سیب، سیر، سنجد، سماق، سمنو و سرکه در سفره هفت سین به نوعی نمادهای خاصی از سلامتی هستند که مصرف منظم از هرکدام در رژیم غذایی می‌تواند در سلامتی بدن نقش موثری داشته باشد.


سیب

به دلیل این که حاوی ویتامین‌ها، املاح و قند مناسب در کنار فیبر غذایی مناسبی می‌باشد، به عنوان یک میوه سلامتی بخش اثراتش به اثبات رسیده است.

به علاوه این که سیب در کنترل عملکرد مطلوب دستگاه گوارش نقش دارد و می‌تواند در کنترل چربی خون نیز موثر باشد. به همین دلیل به والدین توصیه می‌شود که به کودکان خود بیاموزند که در روز حداقل یک عدد سیب استفاده نمایند. در ضمن برخی ادعاهای ثابت نشده نیز بر این اعتقاد هستند که مصرف منظم یک عدد سیب در روز برای شفافیت و زیبایی پوست کودکان موثر می‌باشد.یک سیب متوسط به تنهایی حاوی 19 گرم شکر است، در حالی که یک فنجان آب سیب شیرین نشده حدود 24 گرم شکر دارد.

لازم است بدانید اگر پوست سیب را قبل از خوردن جدا کنید، به اندازه کافی فیبر یا فلاونوئید دریافت نخواهید کرد.


فواید خوردنی های هفت سین برای بچه ها

سیر

برخی از پزشکان بر این عقیده هستند که سیر می‌تواند به عنوان پزشک طبیعت برای انسان‌ها مطرح باشد و نقش موثری در ضدعفونی کننده دستگاه گوارش، تقویت سیستم ایمنی و تنظیم اشتها دارد.

این سه نقش سیر از جمله نقش‌های مهم برای سلامت کودکان می‌باشد. به خصوص در کودکانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و به دفعات دچار بیماری می‌شوند، مصرف منظم سیر در رژیم غذایی آنها البته در مقادیر کم می‌تواند بسیار مفید باشد.

سیر

سیر برای بدن چه می کند؟

سیر به دلیل توانایی آن در مبارزه با باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها و حتی انگل ها شناخته شده است. یک مطالعه نشان داد که آلیسین، جزء فعال سیر تازه له شده، دارای خواص ضد ویروسی است و همچنین در برابر طیف وسیعی از باکتری‌ها، از جمله سویه‌های مقاوم موثر است.

سیر بسیار مغذی است و با انواع فواید سلامتی همراه است. با این حال، اگر بیش از حد از آن بخورید، ممکن است عوارض جانبی مانند بوی بد دهان، رفلاکس اسید معده، مشکلات گوارشی و افزایش خطر خونریزی ایجاد کند.


سنجد

میوه سنجد را از قدیم به عنوان یک میوه تقویت کننده دستگاه گوارش می‌شناختند و اعتقاد بر این بود که یکی از نقش‌های سنجد جلوگیری و درمان اسهال می‌باشد.علاوه بر این که منبع سرشاری از ویتامین‌های A، B و حاوی مقادیر کمی ویتامین K می‌باشد.

بنابراین مصرف 2 تا 3 عدد آن برای کودکان در روز می‌تواند به عنوان یک میوه تامین کننده ویتامین‌ها مطرح باشد.سنجد به عنوان یک داروی ضد زخم برای التیام زخم یا گاهی اوقات اختلالات معده استفاده می شد. در فرهنگ عامه ترکی به عنوان مقوی، تب بر، التیام دهنده اختلالات کلیه (ضد التهاب و/یا درمان سنگ کلیه) و ضد اسهال (قابض) معروف بودند.

سنجد سرشار از آنتی اکسیدان است که نشان داده شده است که به التهاب مزمن کمک می کند. دو نوع آنتی اکسیدان موجود در سنجد ، هیدروکسی تیروزول و اسید اولئانولیک، در کاهش التهاب در حیوانات موثر بوده است.

سنجد


سماق

طعم و رنگ این میوه بخصوص برای کودکان بسیار مطبوع می‌باشد. مزه ترشی طبیعی که سماق دارد می‌تواند بسیاری از کودکان را در سنین پایین به سمت خود جذب نماید.اما منفعت اصلی سماق برای کودکان نقش آن در بهبود گلودرد و ورم گلو می‌باشد.

البته در بسیاری از خانواده‌ها از سماق به عنوان چاشنی استفاده می‌شود، که در این مورد باید توجه گردد که میوه تازه و نرسیده سماق بسیار سمی است و مصرف آن توسط کودکان بسیار خطرناک می‌باشد.

به علاوه این که مصرف زیاد آن نیز توسط کودکان کم سن و سال چندان توصیه نمی شود.

مطالعات علمی مختلف نشان داد که سماق دارای اثر مهار رادیکال اکسیژن آزاد، اثر محافظتی در برابر آسیب کبدی، اثرات ضد همولیتیک، لکوپنی و ضد فیبروژنیک، همراه با خواص ضد ویروسی، ضد میکروبی، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی آن است.

اخیراً چندین مطالعه علمی پاتوفیزیولوژی، دوره بالینی و درمان عفونت COVID-19 را توصیف کرده است. بررسی ویژگی‌های عفونت COVID-19 که از طریق مطالعات بالینی آشکار شد، نشان می‌دهد که عصاره سماق می‌تواند در درمان COVID-19 مفید باشد. با توجه به مطالعات علمی با تمرکز بر اثرات مفید سماق، هدف بررسی حاضر ارائه دیدگاهی دلگرم کننده برای بررسی اینکه آیا سماق در درمان عفونت COVID-19 موثر است یا خیر.

سماق



سمنو

به خاطر این که عنصر اصلی آن جوانه گندم می‌باشد، ارزش غذایی بالایی دارد. سمنو حاوی ویتامین‌های B و E، پروتئین‌های مرغوب می‌باشد. به علاوه این که نسبت سلنیم و منیزیم خوبی در سمنو وجود دارد که می‌تواند در تامین نیازهای بدن به این دو عنصر کمک نماید.

به همین جهت در کودکان از سمنو می‌توان به عنوان یک میان وعده انرژی‌زای سالم نام برد. البته در مورد کودکانی که سابقه آلرژی به خصوص آلرژی غذایی دارند، مصرف سمنو باید در حد متعادل باشد.

سمنو


سرکه

سال‌هاست که مردم از آن به عنوان یک درمان خانگی برای همه چیز از مبارزه با میکروب‌ها گرفته تا جلوگیری از سوزش سر دل استفاده می‌کنند. اخیراً، تحقیقات نشان داده است که سرکه سیب ممکن است برخی از مزایای سلامتی واقعی، مانند کمک به کاهش سطح قند خون و کمک به کاهش وزن داشته باشد.در صورتی که سرکه به صورت ارگانیک و از سیب یا انگور تهیه شده باشد، به عنوان یک طعم دهنده خوب به غذا که حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی فراوانی است، شناخته می‌شود.البته مصرف سرکه‌های غیر ارگانیک و صنعتی به هیچ عنوان برای کودکان حتی به عنوان طعم دهنده غذا توصیه نمی‌شود.

سرکه


به والدین توصیه می‌شود که در ایام عید نوروز و با چیدن هفت سین، کودکان خود را با منافع مصرف خوراکی‌های هفت سین بیشتر آشنا نمایند تا آنها در طول سال این مواد غذایی را در رژیم غذایی خود استفاده نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha