یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۱
کد خبر: 240253

هفت سین یک سنت زیبا در روزهای سال نو است. می دانید هر یک از خوراکی هایی که روی سفره هفت سین می گذارید چه خواصی دارند؟

هفت سین خود را بخورید

سلامت نیوز: هفت سین یک سنت زیبا در روزهای سال نو است. می دانید هر یک از خوراکی هایی که روی سفره هفت سین می گذارید چه خواصی دارند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تندرستی، اولین پادشاهی که عید نوروز را جشن گرفت کوروش کبیر بود. او در سال 538 (قبل از میلاد مسیح)، آغاز بهار را جشنی ملی اعلام کرد. وی در این روز برنامه هایی برای ترفیع سربازان، پاکسازی مکان های همگانی و خانه های شخصی و بخشش محکومان اجرا می کرد. این آیین ها در زمان دیگر پادشاهان هخامنشی نیز برگزار می شود. شواهد نشان می دهد داریوش اول هخامنشی، به مناسبت نوروز سال 416 سکه ای از جنس طلا ضرب کرد که در یک سوی آن سربازی در حال تیراندازی نشان داده شده است.

سفره هفت سین که نماد نوروز است و البته روایات متعددی پیرامون آن هست که هفت سین بوده یا هفت شین یا... هم قدمتی کهن دارد، اما تا به حال فکر کرده اید که این خوراکی هایی که روی سفره هفت سین می گذارید با کلی ذوق و سلیقه، هرکدام چه ارزش های غذایی دارند؟ این مطلب تهیه شده تا شما را با فواید هفت سین سفره تان آشنا کند.


خواص سماق

سماق جزء ادویه هاست و مصرف متعادلش به عنوان طعم دهنده مشکلی ایجاد نمی کند البته به شرطی که سماق واقعی باشد. سماق واقعی گران قیمت است زیرا سخت تهیه می شود. این ادویه سرشار از ترکیبات فلاونوییدی و آنتی اکسیدانی و املاح است و مثل زردچوبه مصرف متعادلش برای سلامت مفید است.


خواص سمنو

سمنو یک ماده نشاسته ای مغذی استکه از دانه گندم تهیه می شود و چون نشاسته اش شکسته می شود هضم و جذب راحت تری دارد. از طرفی شکسته شدن مولکول های بزرگ نشاسته باعث می شود طعم شیرین به خود بگیرد. سمنو از آرد گندم کامل گرفته می شود و حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین های گروه B و املاح مثل پتاسیم است.


خواص سیر

هفت سین خود را بخورید

سیر از دسته سبزیجات است و ترکیبات آنتی اکسیدانی و ویتامین C زیادی دارد. همچنین دارای ترکیبات گوگردی با خاصیت ضدعفونی کننده و همچنین دارای میزان قابل توجهی فیبر است. بنابراین برای دستگاه گوارش بسیار مفید است.


خواص سنجد

سنجد جزء میوه هایی است که مصرف و فراوانی اش در جامعه عادی کم است و بیشتر به صورت خشک شده و برای خواص دارویی به کار می رود. سنجد تازه دارای مقدار قابل توجهی ترکیبات فیبری است. فرم خشک شده این میوه ویتامین C زیادی ندارد اما دارای مقادیر زیادی از ترکیبات کاروتنوئیدی یا پیش سازهای ویتامین A و همچنین املاحی مثل پتاسیم و منیزیم است.


خواص سیب

سیب میوه ای است که همیشه توصیه شده بخورید و سلامت باشید. سیب سرشار از ویتامین C، فیبر، ترکیبات کاروتنوییدی، بتاکاروتن و پیش سازهای ویتامین A و C است. البته سیب خوب است به شرط اینکه تازه و سالم باشد و برای آن از سموم دفع آفات نباتی زیادی استفاده نشده باشد. سیب را تازه و با پوست بخورید. زیرا فیبر موجود در پوست سیب خیلی بیشتر از خود میوه است.پکتین Pectin و همچنین فیبرهای محلول موجود در سیب مانع از جذب زیاد چربی و قند در دستگاه گوارش می شوند. بنابراین مصرف روزانه آن همراه با غذا یا به عنوان وعده می تواند فوق العاده مفید باشد.


خواص سرکه

سرکه در واقع همان اسید استیک Acetic acid است. نمی شود گفت سرکه یک ماده مغذی است و اگر مصرف نشود مشکلی به وجود می آید. سرکه فقط می تواند یک طعم دهنده باشد که معمولا برای ترش کردن خوراکی ها مثل سالاد استفاده می شود و خواص قابل توجهی ندارد و تنها یک ماده اسیدی ضعیف است. یک قاشق چایخوری آن سه کالری دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha