یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۳
کد خبر: 240274

اگر حالت تهوع شما با کم‌آب شدن بدن همراه باشد، یا به استفراغ منجر شود، باید چند تکه موز بخورید. موز می‌تواند به تامین پتاسیم مورد نیاز بدن کمک کند که معمولا ذخایر آن در مواقع مواجهه با حالت تهوع تخلیه شده است.

سلامت نیوز: اگر حالت تهوع شما با کم‌آب شدن بدن همراه باشد، یا به استفراغ منجر شود، باید چند تکه موز بخورید. موز می‌تواند به تامین پتاسیم مورد نیاز بدن کمک کند که معمولا ذخایر آن در مواقع مواجهه با حالت تهوع تخلیه شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سلامتیسم، درواقع پتاسیم، نوعی الکترولیت است که در طی استفراغ یا اسهال از بدن خارج می‌شود. در ضمن، موز حالت نشاسته‌ای و چسبناک دارد که خودش می‌تواند برای رفع اسهال مفید باشد.
۱. سیب


رساندن مقدار کمی فیبر به بدن در مواقعی که با حالت تهوع مواجه می‌شوید، ترکیبات شیمیایی تهوع‌ساز را از بدن خارج می‌کند. با این‌ حال، دریافت فیبر زیاد در این حالت می‌تواند حالت تهوع را بدتر کند. متخصصان می‌گویند یکی از ویژگی‌های فیبر، این است که هضم را آهسته می‌کند و همین حالت می‌تواند به تسکین حالت تهوع منجر شود.
همان‌طور که اشاره شد، فیبر می‌تواند تاثیر معکوس هم داشته باشد و مانند عامل محرک برای افزایش حالت تهوع عمل کند. به همین دلیل، متخصصان می‌گویند که تحت هیچ شرایطی از فیبر زیاد برای درمان حالت تهوع کمک نگیرید. مصرف یک عدد سیب به‌صورت روزانه در کنار سبزی‌های خام تُرد مانند هویج، ترفند خوبی برای پیشگیری از ایجاد حالت تهوع است. در ضمن، اگر در هضم مواد غذایی جامد مشکل دارید، حتما از آب سیب یا سس سیب استفاده کنید.

۲. زنجبیل


زنجبیل، یکی از ترکیباتی است که هم حالت تهوع و هم استفراغ را تسکین می‌دهد. شما می‌توانید از چای زنجبیلی، خود زنجبیل، آب‌نبات‌های زنجبیلی یا بیسکویت‌های زنجبیلی برای رفع حالت تهوع استفاده کنید. مطالعات نشان داده‌اند که زنجبیل، علائم تهوع را خصوصا در زنان باردار به‌ خوبی تسکین می‌دهد. ترشی زنجبیل هم که همراه با سوشی مصرف می‌شود، می‌تواند همین تاثیر را برای مقابله با حالت تهوع و رفع آن داشته باشد.

۳. آب


نوشیدن چند جرعه آب ساده در مواقع مواجهه با حالت تهوع، یکی از ترفندها برای تسکین این مشکل است. به‌علاوه، اگر در طول روز به اندازه کافی آب بنوشید و تعادل آب را در بدن حفظ کنید، مانع از ابتلا به تهوع و همچنین سردردهای همراه با تهوع می‌شوید. اگر به نوشیدن آب زیاد در طول روز عادت ندارید، بهتر است که نوشیدن آب را براساس یک برنامه منظم در طولانی‌مدت افزایش دهید.
به‌گفته متخصصان، نوشیدن مایعات (خصوصا آب ساده) از کم‌آبی بدن جلوگیری می‌کند، اما زیاده‌روی در مصرف مایعات دقیقا می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد و به تشدید حالت تهوع منجر شود.

۴. مغزهای خام


کمبود پروتئین در بدن، یکی از عواملی است که می‌تواند به شکل‌گیری حالت تهوع منجر شود یا آن را تشدید کند. بنابراین، مصرف مواد غذایی سرشار از پروتئین سالم مانند مغزهای خام (حتی کره بادام‌زمینی خالص، در صورت آلرژی نداشتن به آن) که هضم راحتی هم دارند، ترفند مناسبی برای رفع تهوع یا حتی جلوگیری از به‌ وجود آمدن آن است.
پروتئین‌های سالم مانند مغزهای خام، انرژی تخلیه‌شده را سریعا جایگزین می‌کنند و به همین دلیل سریعا حالت تهوع را از بین می‌برند. به‌ گفته متخصصان، اگر حالت تهوع به علت گرسنگی شدید، پایین آمدن سطح قند خون یا بارداری ایجاد شده باشد، خیلی بهتر نسبت به پروتئین‌ها و چربی‌های درون مغزهای خام واکنش مثبت نشان می‌دهد.
با این‌ حال، اگر بدن شما درحال مقابله با ویروس‌ها باشد، مصرف مغزهای خام و منابع پروتئینی دیگر می‌تواند حالت تهوع را تشدید کند. استفاده از وعده‌های غذایی کم‌چرب و کم‌پروتئینی که سرشار از مواد غذایی نشاسته‌ای باشند، بهترین انتخاب در مواقع مواجهه با حالت تهوع است.

۵. موز


اگر حالت تهوع شما با کم‌آب شدن بدن همراه باشد، یا به استفراغ منجر شود، باید چند تکه موز بخورید. موز می‌تواند به تامین پتاسیم مورد نیاز بدن کمک کند که معمولا ذخایر آن در مواقع مواجهه با حالت تهوع تخلیه شده است. درواقع پتاسیم، نوعی الکترولیت است که در طی استفراغ یا اسهال از بدن خارج می‌شود. در ضمن، موز حالت نشاسته‌ای و چسبناک دارد که خودش می‌تواند برای رفع اسهال مفید باشد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha