مطالعه جدید نشان داده است که ترکیب موجود در چغندر که عامل رنگ قرمز آن است می تواند به درمان آلزایمر کمک کند.

ترکیب موجود در چغندر به درمان آلزایمر کمک می کند

سلامت نیوز: مطالعه جدید نشان داده است که ترکیب موجود در چغندر که عامل رنگ قرمز آن است می تواند به درمان آلزایمر کمک کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، این یافته ها می تواند منجر به تولید داروهای جدیدی برای درمان بیماری آلزایمر شود.

تحقیق نشان می دهد ترکیب موجود در عصاره چغندر موسوم به "بتانین" می تواند به کاهش روند تجمع پروتئین های نامناسب در مغز، فرآیندی که با بیماری آلزایمر مرتبط است، کمک کند.

لی جون مینگ، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه فلوریدا جنوبی، در این باره می گوید: «داده های ما بیانگر این مطلب است که بتانین می تواند به عنوان یک عامل بازدارنده در برخی واکنش های شیمیایی در مغز که در روند پیشرفت بیماری آلزایمر دخیل هستند، امیدبخش باشند.»

بتا-آمیلوئید یک قطعه چسبنده پروتئین یا پپتید است که در مغز تجمع یافته و موجب اختلال در ارتباط بین سلول های مغزی موسوم به نورون ها می شود.

آسیب بیشتر زمانی روی می دهد که بتا-آمیلوئید خودش را به فلزاتی نظیر آهن یا مس می چسباند.

این فلزات می توانند موجب شوند پپتیدهای بتا-آمیلوئید اشتباه کرده و به یکدیگر بپیوندند و توده های را ایجاد کنند که موجب التهاب و اکسایش در نورون های مجاور شده و در نهایت آنها را نابود می کنند.

بتانین همچنین در تولید رنگ های صنعتی هم استفاده می شوند چراکه به آسانی به فلزات می پیوندد.

تیم تحقیق پتانسیل بتانین را در توقف تاثیرات مس بر بتا-آمیلوئید و در نتیجه پیشگیری از اشتباه این پپتیدها و اکسایش نورون ها بررسی کردند.

زمانیکه بتانین به ترکیب بتا-آمیلوئید پیوندیافته با مس اضافه شد، محققان متوجه شدند اکسایش تا ۹۰ درصد کاهش یافت که می تواند بیانگر توقف اشتباه کردن پپتیدها باشد.

به گفته محققان، بتانین موجب توقف کامل به اشتباه افتادن نمی شود، اما موجب کاهش اکسایش می شود؛ اکسایش کمتر به معنای کُندشدن روند تجمع پپتیدهای بتا-آمیلوئید است، فرایندی که علت نهایی آلزایمر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha