یک متخصص ارتوپدی گفت: بیماری شلی مفاصل یک بیماری ژنتیکی است که در آن نقص در یک ژن خاص که توسط پدر و مادر به فرزندان منتقل می‌شود نقش اساسی دارد.

ورزش مناسب برای برطرف کردن نرمی مفاصل

سلامت نیوز:یک متخصص ارتوپدی گفت: بیماری شلی مفاصل یک بیماری ژنتیکی است که در آن نقص در یک ژن خاص که توسط پدر و مادر به فرزندان منتقل می‌شود نقش اساسی دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،یاسر نژادی جراح و متخصص ارتوپدی  در خصوص بیماری نرمی مفاصل توضیح داد: واژه نرمی مفصل که عبارت پزشکی ان «هایپر موبیلیتی مفصل» است به خودی خود بیماری تلقی نمی‌شود و بدلیل قابلیت انعطاف بیش از حد مفصل به این نام خوانده می‌شود که می‌توان به جای استفاده از آن عبارت «شلی لیگامانی» را بکار برد.

وی گفت: کلاژن سازنده لیگامان به شکل طبیعی (از کلاژن تیپ یک 70 تا 80 درصد و تیپ سه 10 درصد ساخته شده است) که در افرادی که به این بیماری مبتلا هستند این‌گونه نبوده به این دلیل، تا آخر عم رهم درجاتی از شلی لیگامانی باقی می‌ماند.

نژادی تصریح کرد: بیماری شلی مفاصل یک بیماری ژنتیکی بشمار رفته، در این بیماری نقص در یک ژن خاص که توسط پدر و مادر به فرزندان انتقال پیدا می‌کند نقش اساسی دارد. این ژن‌ها کلاژن‌هایی تولید می‌کنند که باعث قوام و استحکام و چسبندگی بافت‌های همبند می‌شوند؛ نرمی استخوان یا «استئومالاسی» معمولا به دلیل نقص جذب یا تغذیه ویتامین «D» بروز می‌کند و با مصرف کلسیم و ویتامین «D» به مرور زمان برطرف خواهد شد.

این متخصص ارتوپدی گفت: اما باید توجه داشت این بیماری بر خلاف آن نرمی استخوانی نیاز به درمان ندارد، ولی باید مشخص شود که سندرمی مانند «مارفان» نباشد.

وی خاطرنشان کرد: آزمایش خاصی نشان دهنده نرمی مفصل نیست و تنها در معاینات پزشکی که در آن دامنه حرکات برخی مفاصل چک می‌شود قابل تشخیص است؛ یعنی پزشک ارتوپد، مفاصلی مانند انگشتان دست و آرنج و... را معاینه کرده و از آنجا که دامنه حرکت مفاصل به صورت طبیعی در محدوده مشخص و معینی است، افزایش در دامنه حرکت طبیعی مفصل، نشان دهنده شلی لیگامانی و بالطبع آن شلی مفصل است که در حیطه کار متخصص ارتوپدی قرار دارد.

نژادی در پایان گفت: باید توجه داشت ورزش‌هایی مثل آب درمانی و شنا می‌توانند به تقویت عضلات و لیگمان‌ها کمک بسزایی کند؛ همچنین این ورزش‌ها به افراد کمک می‌کند تا از ابتلا به آرتروز زودرس در مفاصل زانو و ستون فقرات و شانه جلوگیری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha