شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۶
کد خبر: 24093
 سلامت نیوز :لکه نفت بوشهر همچنان در حال گسترش و تهدید محیط زیست است. گفته می شود به علت بارندگی، احتمال نشت مجدد و آلودگی ساحل زیاد شده است.
لکه بزرگی از نفت خام، سواحل استان بوشهر را گرفته، به نوشته پایگاه های خبری با ادامه بارندگی و عدم کنترل این بحران، احتمال اینکه لکه نفت در خلیج فارس بزرگتر شود، می رود.

ماجرا از زمانی آغاز شد که فرسودگی شبکه حمل نفت و مخزنهای بزرگ نفت خام در ساحل شنی خلیج نایبند در بوشهر، نشتی نفت به دریا آغاز شد و کسی نتوانست برای آن کاری کند. با این همه، برخی از مسئولان از جمله معاون محیط دریایی سازمان حفاظت محیط زیست می گویند این نشتی، نزدیک به 2 سال است جریان دارد و در طول دو سال مخازن بزرگ نفت به دلیل فرسودگی، لکه های نفت را در دریا و ساحل منتشر کرده اند.

گزارشها حاکی از این است که در بارندگیهای اخیر، میزان نشتی نفت به سواحل ایران، بسیار بیشتر شده زیرا یکی از شبکه های انتقال نفت خام که گفته می شود برای صادرات از آن استفاده می شده، شکسته و هزاران لیتر نفت خام، راه دریا را در پیش گرفته است. شکستگی این خط لوله که گفته می شود از آغاجاری به گوره در شهرستان دیلم کشیده شده، با بارندگی های اخیر مواجه شده تا ناتوانی در کنترل نشتی نفت، باعث برون ریزی نفت خام در سواحل دریا شود.

خاکریز ناتوان از مهار نفت

ناگهان حجم عظیمی از نفت نشتی خط لوله، در رودخانه های فصلی بوشهر به راه افتاد. مسئولان در ابتدای امر تصمیم گرفتند با احداث خاکریز در مقابل این توده سیاه، از ورود آن به دریا جلوگیری کنند. ولی بارندگیهای اخیر اجازه نداد فکر خاکریز زدن عمل شود. برای همین، قسمتی از نفت به دره ای در همان منطقه هدایت شد و بخشی دیگر نیز سوزانده شد تا از ورود آن به دریا جلوگیری شود.

سیلاب نفت و آلودگی دریا و ساحل

با وجود بارندگی سنگین و شروع سیل در منطقه، نفت مهار شده در دره، ناگهان به همراه سیل به دریا راه پیدا کرد تا لکه های نفتی دریا که گفته می شود 300 متر برآورد می شد به حجم عظیم 20 کیلومتری برسد.

به گفته سید محمد باقر نبوی ـ معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، برآوردهای اولیه مسوولان نفت، بنادر و محیط زیست نشان می دهد که بالگردهای این سازمان لکه نفتی ایجاد شده در ساحل دیلم را به طول 20 کیلومتر و عرض 8 کیلومتر، برآورد کرده اند.

به دلیل طوفانی بودن دریا و موجهای بزرگی که به ساحل بازمی گشت، ساحل دریا دچار آلودگی فراوان شده است. گفته می شود مسئولان شرکت نفت منطقه سعی کرده اند از طریق نصب بوم‌ها و به کارگیری اسکیمر نسبت به مکش نفت نشت کرده اقدام کنند ولی به دلیل توفانی بودن دریا هیچ یک از شناورهای سازمان بنادر و حتی بخش خصوصی موفق به انجام این کار نشدند و عمده نفت به ساحل بازگشته و آلودگی محیط زیست را به حداکثر میزان خود رسانده است.

آلودگی شنهای ساحل به حدی است که سازمانهای دولتی از جمله بنادر و کشتیرانی، محیط زیست و شرکت نفت، اقدام به برداشتن شنهای ساحل و انتقال شنهای آلوده به نفت شده اند. گزارشهای رسمی حاکی از این است که لودرها و کامیونها همچنان در ساحل آلوده مشغول کارند، ولی به دلیل حجم فراوان نفت نشت کرده و موجهای بلند دریا، قطعا این لکه نفتی به ساحل بازخواهد گشت و آلودگی محیط زیست ادامه خواهد داشت.

خسارت باران همراه با خسارت نشت نفت

اتابک زاده، مدیر کل محیط زیست بوشهر می گوید: "پیش‌بینی‌ می‌شود، بارش شدید باران از بعد از ظهر جمعه مجددا آغاز شود و با توجه به وضعیت دریا امکان دارد آلودگی نفتی وارد دریا نشده و مجددا به ساحل دیلم باز گردد."

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان گناوه و دیلم، حجم خسارات وارد شده به محیط زیست این منطقه را "غیر قابل پیش بینی" می خواند و می گوید: " اراضی ساحلی زیستگاه بسیاری از پرندگان دریایی و موجوادتی نظیر خرچنگ هاست و اگر لکه های نفتی در این مناطق سریع جمع آوری نشود می تواند به محیط زیست منطقه خسارت زیادی وارد کند."

به گفته محمد تولیده، لکه های نفتی ممکن است همراه با آب دریا وارد لنگرگاه شناورها و تفریحگاه های ساحلی شود که در این صورت خسارت های اقتصادی آن نیز به سیاهه خسارتهای محیط زیست افزوده خواهد شد.

خساراتی که گفته می شود به دلیل بدی آب و هوا، امکان برآورد دقیق آن هنوز فراهم نشده است، اما کارشناسان محیط زیست در حال برآورد این خسارت هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha