شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۷

رئیس جمهور با اشاره به تصمیم دولت در زمینه تعیین نرخ ارز گفت: این تصمیم برای ۸۰ میلیون ایرانی مناسب بود، شاید برای بعضی هم خوب نبود اما ما باید به فکر اکثریت باشیم.

رئیس جمهور: بگذارید مردم زندگی کنند

سلامت نیوز:رئیس جمهور با اشاره به تصمیم دولت در زمینه تعیین نرخ ارز گفت: این تصمیم برای ۸۰ میلیون ایرانی مناسب بود، شاید برای بعضی هم خوب نبود اما ما باید به فکر اکثریت باشیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز در نشست هم اندیشی مدیران ارشد دولت تدبیر و امید با اشاره به اینکه من از سیستم ارزی کشور ناراضی بودم و از سیستم فعلی هم خیلی خشنود نیستم، اظهار کرد: ما باید به سیستم سومی برسیم.

وی در ادامه افزود: در گذشته ما دلار را با هواپیما وارد کشور می‌کردیم و آن را به بانک مرکزی می‌دادیم و هر روز بانک مرکزی پول‌ها را با گونی به صرافی‌ها می‌داد و معلوم نبود صرافی‌ها ارز را به چه کسانی می‌دادند. بانک‌ها هم تماشا می‌کردند و گاهی هم خودشان از صرافی‌ها یا دلال‌ها ارز تهیه می‌کردند. اکنون ارز باید با حواله داده شود. حداکثر کار هم بر عهده بانک‌هاست. صرافی‌های غیرمجاز و دلال‌ها هم باید کنار گذاشته شوند. در شرایط قبلی به نیازمند واقعی ارز نمی‌رسید و ناچار می‌شد با صرافی یک جور دیگری ببندد تا ارز خود را بگیرد و تولید راه بیاندازد یا واردات داشته باشد.

روحانی تأکید کرد: ما باید نرخ واحدی برای ارز می‌داشتیم و این کار ضروری بود. گرگ‌های خارجی یا برخی افراد سودجو شرایطی بوجود آوردند و آرامش بازار ارز را متزلزل کردند که باید بررسی شود چه مقدار فشار خارجی، چه مقدار تبلیغات و چه مقدار عوامل دیگری که من نمی‌توانم بگویم در این تزلزل بازار ارز نقش داشتند. من نمی‌خواهم بگویم شرایط امروز ارز بهترین شرایط است و من هم دنبال شیوه دیگری هستم، ولی در شرایط فعلی تصمیمی که گرفته شد کاملا درست بود. این تصمیم به اجماع همه دوستان اقتصادی و کارشناسان اتخاذ شده است. این تصمیم برای این بود که واردات کالاهای مورد نیاز کشور راحت انجام شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه واردکنندگان و تولیدکننده باید خیالش راحت باشد، خاطر نشان کرد: همه مردم هم بدانند کسی که بهانه ارزی می‌آورد، بهانه او نادرست است. واردکننده با سقف سفارش می‌تواند ارز دریافت کند. به تولید کننده هم ارز لازم داده می‌شود و تا پایان سال حداکثر ۵ درصد نرخ ارز تغییر خواهد کرد.

روحانی با بیان اینکه حمایت از کالای ایرانی یعنی تأمین مواد اولیه برای تولید کالا در کشور گفت: ما تأمین مواد اولیه تولید کالاها را تضمین می‌کنیم.

رئیس جمهور همچنین گفت:‌ ما در تولید برخی کالاها اشکال داریم و باید کالایی تولید کنیم که هم کیفیت بالایی داشته باشد و هم قیمت مناسب، که در این زمینه بانک‌ها اولین مسئول هستند. آمار ارائه تسهیلات به بانک‌ها در سال ۹۶، خوشحال‌کننده نیست. بانک‌ها باید در سریع‌ترین زمان ممکن به تولیدکنندگان وام بدهند. مالیات تولیدکننده را هم نباید بالا برد بلکه باید از آن‌هایی مالیات گرفت که تاکنون مالیات نداده‌اند. کسانی هم که مالیات نمی‌دهند باید به مردم معرفی شوند تا مردم از آن‌ها کالا نخرند.

وی تأکید کرد: تصمیم اخیر ارزی کار را برای قاچاق سخت کرده است. آن‌ها هم که می‌خواهند پول از کشور خارج کنند دچار مشکل شده‌اند. ما متعهد نیستیم که پول تهیه کنیم تا عده‌ای خارج از کشور خانه یا ویلا بخرند. تصمیم ما برای ۸۰ میلیون نفر مناسب است، شاید برای بعضی هم خوب نباشد ولی ما به فکر اکثریت هستیم. این تصمیم در مقطع فعلی لازم بود. البته ممکن است در آینده شیوه دیگری اجرا شود. از سویی این تصمیم پیشاپیش تودهنی برای تصمیم آمریکا در روز ۲۲ اردیبهشت است. تمام امید آن‌ها این بود که علیه ملت قدم بردارند تا بازار داخلی بهم بریزد. من به مردم قول می‌دهم توطئه دشمن نقش بر آب شده و چه برجام باشد چه نباشد ما مشکلی نخواهیم داشت.

رئیس دولت تدبیر و امید تأکید کرد: خود نظام آمریکا هم نمی‌داند در ۲۲ اردیبهشت می‌خواهد چه بکند. آن‌ها نمی‌دانند ساعت بعد رئیس جمهورشان چه می‌خواهد بکند. این شده زندگی مردم آمریکا و این یکی از نقاط بسیار عجیب در تاریخ آمریکاست. ما هم برای برجام برنامه‌های لازم را تهیه کردیم. دستورات لازم به سازمان انرژی اتمی هم داده شده است. مردم هم بدانند زندگی و تجارت آن‌ها دچار مشکل نمی‌شود.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه مسئولان در نظام جمهوری اسلامی ایران خادم و نوکر مردم هستند، گفت: ما باید به فکر مردم باشیم و برای خدمت به آن‌ها تلاش کنیم. اگر مدیر یا کارمندی به مردم احترام نگذاشت او نمی‌تواند صاحب آن صندلی و میز باشد زیرا او غاصب است. در گزینش‌ها از غسل و وضو یا آبا و اجداد و همسایگان سوال می‌پرسیم اما یک کلمه نمی‌پرسیم که آیا تو به خدمت به مردم متعهد هستی؟اگر از سال 58 تاکنون رفتار ما با مردم بهتر شده است پس مسیر انقلاب درست است. اساس انقلاب این است که ما به مردم احترام بگذاریم و مشکل مردم را حل کنیم. اگر دولت مشکل مردم را کم کند معلوم است ما انقلاب را فهمیده‌ام اما اگر گره‌ها را بیشتر کردیم معلوم می‌شود در مسیر انقلاب نیستیم. اگر در نظرسنجی‌ها فهمیدیم مردم از مسئولان به خاطر رفتارشان راضی‌تر شده‌اند پس ما موفق هستیم. ما دشمن و بدخواه داریم اما باید خودمان را اصلاح کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: من می‌فهمم در کشور کم آبی داریم، می‌دانم مردم نگران برخی رفتارهای دشمنان هستند. می‌دانم مشکل محیط زیست و بیکاری داریم اما این مشکلات با برنامه‌ریزی و همکاری حل می‌شود. ما برای حل این مشکلات باید از مردم کمک بگیریم. آن‌ها را قانع کرده و با خود همراه کنیم تا مردم پشتیبان ما شوند.

وی ادامه داد: ما باید به مردم توضیح بدهیم مشکل چیست. اگر مردم اطلاع کافی نداشته باشند دیگران می‌توانند مردم را تحریک کنند. ما با مردم کم حرف می‌زنیم. مدیران دولتی ما روزه سکوت گرفته‌اند. نمی‌دانم از چه می‌ترسند. هر کس درپست مدیریتی خود باید بداند طبق قانون اساسی و وظیفه شرعی، دارای توانمندی بالایی است و باید به وظیفه خود عمل کند و اگر می‌ترسد و از اخم این و آن هراس دارد، باید کنار برود. واجب نیست این افراد تا پایان چهار سال بر صندلی خود بنشینند.

روحانی با اشاره به اینکه مدیران باید از اختیارات خود استفاده کنند،بیان کرد: وقتی کسی از تلفن یا اخم یک نفر می‌ترسد و عقب‌نشینی می‌کند این صندلی مدیریت بر او حرام می‌شود، بنابراین باید صندلی را رها کند و کنار برود. ما بر صندلی قانون نشسته‌ایم، بالاترین قدرت در کشور قدرت اجرایی و بالاترین بار، بار مسئولیت نیز بر دوش بخش اجرایی است، پس ما باید محکم و قاطع راه خود را طی کنیم.

رئیس جمهور همچنین اظهار کرد: هیچ دستگاه نظارتی حق ندارد در کار اجرایی دخالت کند. اعلام نظر اشکالی ندارد ولی مدیر باید کار خود را انجام دهد. یک دستگاه نظارتی نوشته بود باید فلان مدل هواپیما خریداری شود، من نوشتم به تو چه ربطی دارد، تو چه کاره‌ای؟ دستگاه نظراتی هم باید طبق قانون عمل کند نه بر مبنای عقل ناقص خود. عقل ناقص که مبنای عملکرد دستگاه نظارتی نیست بلکه باید در چارچوب قانون حرف زد. مدیران دولتی به تهدیدات اعتنا نکنند و اگر می‌ترسند به آن‌ها جواب بدهند به من بگویند که جواب آن‌ها را بدهم.

روحانی خاطر نشان کرد: عده‌ای کنار گود نشسته‌اند و پیشنهاد می‌دهند ولی نمی‌دانند در گود چه خبر است. ما رسالت سنگینی بر دوش داریم و باید بدانیم بدون حمایت و اقناع مردم نمی‌توانیم پیش برویم.

روحانی با اشاره به اینکه مدیران دولتی باید با بیان و منطق درست مردم را قانع کنند، تصریح کرد: مردم بهتر از ما می‌دانند که در کشور کم آبی وجود دارد. دولت هم در جایگاهی نیست که به مردم بگوید که خشکسالی داریم. نصیحت کار دولت نیست. علما و ائمه جمعه بلدند نصیحت کنند. مدیر اجرایی باید برنامه داشته باشد. وزیر نیرو، کشاورزی، صنعت و رئیس سازمان محیط زیست باید برنامه بدهند. به من گزارش داده‌اند که کشور در کم آبی است، مگر من نمی‌دانم؟ چرا توضیح واضحات می‌دهید؟ باید برنامه ارائه کنید. توقع مردم از ما نصیحت و موعظه نیست.

وی ادامه داد: برای مقابله با فساد هم باید برنامه داشته باشیم. مثلا راه‌اندازی دولت الکترونیک فساد را کمتر می‌کند. ما باید با برنامه ‌ریزی درست و نظارت درست کاری کنیم که فساد ناممکن یا بسیار سخت شود. یکی از کارهای ممکن که انجام دادیم این بود که بر مبنای عملکرد به دستگاه‌ها پول بدهیم. به وزارت اقتصاد هم گفته‌ام پول‌هایی که به دستگاه‌ها می‌دهد باید منتشر شود تا مردم بدانند. مردم باید ناظر بر پول خودشان باشند.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: فضای مجازی برای همین است، برای نظارت عامه مردم است. فضای مجازی یعنی امر به معروف و نهی از منکر. با گرفتن یقه مردم و جنگ و دعوا که امر به معروف نمی‌شود. موبایل راه امر به معروف و نهی از منکر است. نمی‌دانم چرا بعضی‌ها از موبایل بدشان می‌آید. از شبکه‌های اجتماعی بدشان می‌آید. از اینکه مردم اطلاعات داشته باشند خوششان نمی‌آید. ما باید بر مبنای حقوق شهروندی عمل کنیم. اطلاع، نظارت و انتقاد حق مردم است. مردم از ما انتقاد کنند. ما دل نازک یا زودرنج نیستیم که با یک انتقاد آسمان و زمین را به هم ریزیم. ظاهرا هم غیر از دولت مردم نمی‌توانند از جای دیگری انتقاد کنند. مردم از رئیس جمهور هم انتقاد کنند که بعضی ها از انتقاد از رئیس جمهور خوشحال می‌شوند. ما باید فضا را برای اطلاع مردم فراهم کنیم. حالا اینکه شبکه‌ای در کشور انحصار نداشته باشد حرف درستی است ولی بگذارید مردم زندگی کنند.

به گزارش ایسنا، رئیس جمهور با بیان اینکه تصمیم دولت در سال 97 ایجاد تحرک خوب در اشتغال است، یادآور شد: من از سازمان برنامه و بودجه می‌خواهم که تبصره 19 را همین هفته آماده کند. از وزیر کار می‌خواهم وام اشتغال روستایی را سریع‌تر پرداخت کند. همچنین کسانی که در اسناد و واحدهای کوچک وارد بخش آموزش حین کار می‌شوند از آن‌ها بیمه دریافت نشود. دولت در احیای بافت فرسوده و نوسازی حمل و نقل عمومی نیز برای ایجاد اشتغال برنامه دارد. از سازمان برنامه و بودجه هم می‌خواهم برای سلامت و آب و برق در سال جاری اولویت قائل شود. در حوزه بیمه سلامت هم باید برنامه‌های دولت اجرایی شود. البته نباید اجازه دهیم یک نفر چند دفترچه بیمه داشته باشد.

روحانی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از راه‌های تأمین اشتغال ما فضای مجازی است، خاطر نشان کرد: وزیر ارتباطات اعلام کرده است که در فضای مجازی بیش از دو میلیون اشتغال ایجاد شده است و من تأکید کردم که نباید به اشتغال مردم آسیب زده شود. ما نباید بیکاری را اضافه کنیم. راهکارهای ما هم باید درست و دقیق انتخاب شود.

رئیس جمهور در بخش پایانی صحبت‌های خود با بیان اینکه به آینده کشور، نظام و انقلاب صددرصد مطمئن باشید، گفت: این انقلاب به دست این ملت بزرگ و با عنایت حق به وجود آمده است و ملت پای کار است و از شعار اول انقلاب یعنی «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» دست برنداشته است. تبلیغات سایرین نیز در روحیه مردم تأثیری نمی‌گذارد. ما باید انسجام و وحدت خود را حفظ کنیم و اجازه ندهیم که شکاف‌های جامعه بیشتر شود. باید برادرانه در کنار هم باشیم. سال 97 از 96 بهتر خواهد بود. ما امسال رشد اقتصادی خواهیم داشت و تلاش می‌کنیم تورم تک نرخی باشد. ما باید جاذبه‌های سرمایه‌گذاری را بیشتر کنیم و با تعامل سازنده با جهان مسیر خود را دنبال کنیم.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha