شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۹
کد خبر: 242009

هنگامی که پای داشتن خواب راحت در میان باشد، اغلب توجهمان را بر روال معمول زمان خواب بهینه یا خواب منظم و زمان بیداری معطوف می‌شود. اگرچه توجه به این امور از اهمیت ویژه‌ایی برخوردارند، اما مردم اغلب یک فاکتور را نادیده می‌گیرند: محیط خواب.

چگونه خوابی راحت داشته باشیم؟

سلامت نیوز: هنگامی که پای داشتن خواب راحت در میان باشد، اغلب توجهمان را بر روال معمول زمان خواب بهینه یا خواب منظم و زمان بیداری معطوف می‌شود. اگرچه توجه به این امور از اهمیت ویژه‌ایی برخوردارند، اما مردم اغلب یک فاکتور را نادیده می‌گیرند: محیط خواب.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مجله سلامت، طبق تحقیقات، محیط خواب تاثیر فوق‌العاده‌ایی بر کیفیت خواب دارد و مکان خواب ایده‌آل از جنبه‌های متعددی برخوردار است که اکثر ما به ندرت دراین باره فکر می‌کنیم. برای درک بهتر از خلق بهترین مکان برای خواب و استراحت نظرات جنیفر آدام، زیست بوم‌گرای، طراح، کارآفرین و مولف کتابِ اتاق خواب الهام بخش: استراحت و آرامش را پرسیده‌ایم.


در تلاش برای خواب راحت هستید؟ این ۱۲ ترفند را به کار گیرید تا راحت‌ترین خواب‌ها را خلق کنید.


لامپ‌های نورانیِ قدیمی را دور نریزید

آٔدام به هفینگتون پست گفت که همه‌ی ما لامپ‌های قدیمی را با لامپ‌های LED جایگزین کرده‌ایم، چون نه تنها انرژی بیشتری تولید می‌کنند بلکه نور زیباتری به فضا می‌بخشند اما نکته‌ی چالش‌برانگیز درباره‌ی آنها خورشیدی بودن نور آنهاست.

بنابراین اگر این لامپ‌های LED را در اتاق‌های خواب نیز تعبیه کنید، خواب شما با مشکل مواجه می‌شود. توصیه می‌کنم همه، همواره در اتاق خواب خود به ویژه برای آباژور کنار تختشان، یکی از این هالوژن‌های قدیمی یا لامپ‌های پورنور که نوری ملایم و گرم دارند، داشته باشند. من به شخصه عاشق مدل‌هایی هستم که می‌توان نور آنها را کم و زیاد کرد.

وسایل الکترونیکی را گم و گور کنید

اکنون می‌دانیم که تلویزیون، تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها نوری آبی از خود ساطع می‌کنند که ترشح طبیعی ملاتونین را مختل می‌کنند، به عبارت دیگر آنها برای اتاق خواب و مکان استراحت ناماسبند.

او معتقد است که خلاص شدن از شر ساعت‌های زنگدار از هر چیزی مهمتر است، زیرا تحقیقات نشان می‌دهد چنانچه ساعت زنگدار را در معرض دید خود قرار دهید، نور آن خواب را مختل می‌کند. همچنین در ورای نگاه‌هایی که به ساعت می‌اندازید تا متوجه شوید ساعت چند است و چقدر زمان برای خواب دارید، استرسی ناخودآگاه پنهان شده است.

حتی هنگامی که در اتاق هتل هستم، ساعتم را روی زمین قرار می‌دهم، زیرا دوست ندارم ابزاری الکترونیکی کنار سرم باشد یا اگر در جایی ثابت قرار داشته باشد دستمال یا حوله‌ایی روی آن می‌اندازم.

اگر از آن دسته افرادی هستید که صبح‌ها زود از خواب بیدار نمی‌شوید، منظورم با طلوع نور خورشید است، ساعتی را انتخاب کنید که نور آن قابل تنظیم باشد و در صورت امکان هنگام خواب آن در جهت مخالف و فاصله‌ایی دورتر از سرتان قرار دهید.

نورها را کنترل کنید

آدام می‌گوید، من عاشق بیدار شدن همزمان با طلوع خورشید هستم، به ویژه اکنون که خورشید حدود ۵:۳۰ طلوع می‌کند. اما اغلب مواقع شب هنگام نور زیادی خارج از منزل وجود دارد که خوابیدن را مشکل می‌سازد. پرده‌های حصیری تیره که فضایی تاریک به اتاق می‌بخشند حقیقتا کمک شایانی به خواب شما خواهند کرد و به راحتی هم قابل تنظیم هستند.

می‌توان یک لایه‌ پرده‌ی دراپه‌ایی متحرک هم روی آنها نصب کرد که هم برای حفظ حریم خصوصی و تاریک نمودن اتاق مناسبند و هم می‌توان صبح‌ها آنها را کنار زد. نصب چنین پرده‌ایی تفاوت عظیمی در خواب و کیفیت آن ایجاد می‌کند.

صداها را تحت کنترل درآورید

آدام به مردمی که در نقاط شهری زندگی می‌کنند و صداهای پیرامون اغلب از مختل کننده‌های خوابشان به شمار می‌رود یا به افرادی که با همسری که شب‌ها خروپف می‌کند، کشمکش دارند، گوش‌گیر را توصیه می‌کند. آدام در ادامه می‌گوید، اما چنانچه استفاده از گوش‌گیر چندان برایتان راحت نیست، از پنکه یا دستگاه تهویه‌ استفاده کنید تا صدایی با نویز سفید در اتاق خلق شود که هم کیفیت هوای اتاق خواب را بهبود می‌بخشد و هم هوا را تعدیل می‌کند.

اما اگر خوش‌شانس هستید و در مناطقی که طبیعتی آرام دارند زندگی می‌کنید، از آرامش حاکم بر اتاق خوابتان بهره ببرید و مشعوف باشید.

تخت خود را هر روز صبح مرتب کنید

آدام معتقد است مرتب نمودن تخت، درست پس از آنکه از خواب بیدار می‌شوید حس فوق‌العاده‌ایی به شما می‌بخشد و هنگامی که در پایان روز به خانه باز می‌گردید حس بسیار خوب و آرامش‌بخشی را تجربه خواهید کرد.

همچنین موجب می‌شود گرد و غبار از سطحی که در آن می‌خوابید دور بماند و تختتان تمیزتر باشد. در عین حال مرتب نمودن اجازه نمی دهد حیوان خانگی شما در رختخوابتان بچرخد. بعلاوه چین‌خوردگی‌های پارچه که ساینده‌اند و خواب را مشکل می‌سازند، از تخت خود دور کرده‌اید.

ملحفه‌ها را حداقل هفته‌ایی یک بار عوض کنید

آدام می‌گوید متعجبم که چرا بسیاری از مردم ملحفه‌های تخت خود را حداقل هفته‌ایی یک بار عوض نمی‌کنند و بالطبع کرم‌های پنیری ناشی از گرد و غبار که در رختخوابشان سکنی گزیده و خواب آسوده‌ی آنها را مختل می‌کند، از خود دور نمی‌کنند. مطمئن باشید رختخوابی که در آن می‌خوابی کاملا تمیز است، به ویژه اگر حیوان خانگی‌اتان با شما می‌خوابد.

هنگام تزئین و طراحی به رنگ‌ها و طرح‌های آرامش‌بخش روی آورید

گرچه انتخاب رنگ‌های روشن و طرح‌های برجسته در اتاق خواب به هیچ وجه خطا نیست اما مهم است بدانید که این طرح‌ها و سبک‌های خلاقانه خواب با کیفیتی را برایتان به ارمغان نخواهد آورد.

آدام می‌گوید که اگر خواهان خواب راحت هستید، پیشنهاد می‌کنم از رنگ‌های آرامش‌بخش استفاده و از طرح‌های آشفته اجتناب کنید. رنگ‌های ملایم، آرام، حتی گرم یا نه چندان شاد کاملا مناسبند. سبز، آبی‌، فیلی، خاکستری و سفید بهترین رنگ‌ها برای اتاق خوابند.

اینها تمام رنگ‌هایی هستند که خوابی راحت را برایتان به ارمغان می‌آورند. طرح‌های مستطیلی، راه راه ساده و ترنجی برای استراحت فوق‌العاده‌اند.

دفتر یادداشتی در کنار خود داشته باشید

به جای تق، تق و وز، وز گوشی‌های هوشمند، یک دفتر یادداشت و یک مداد کنار خود بگذارید تا اگر افکار مزاحم به طور ناخودآگاه به ذهنتان حمله‌ور شد و درست هنگامی که چشمانتان گرم خواب شده، توجه شما را به خود معطوف کرد و اجازه نداد بخوابید، از آن‌ها بهره بگیرید. آدام اذعان می‌دارد که بسیاری از ما به محض اینکه در رختخواب دراز می‌کشیم و درست پیش از آنکه به خواب رویم زمان‌های خلاقانه‌ای را تجربه کرده‌ایم، بعلاوه‌ی مطالبی که می‌خواهیم به دیگران بگوییم.

در عوض اینکه با آنها سرگرم شوید، بی‌آنکه چراغ را روشن کنید، این افکار و ایده‌ها را روی کاغذ پیاده کنید. گرچه ممکن است صبح نتوانید دستخط خود را بخوانید اما حداقل خواب آشفته‌ایی نداشتید.

از رایحه‌های ملایم در اتاق خواب بهره ببرید

آدام توصیه می‌کند چنانچه از شمع یا خوشبوکننده‌ای در اتاق خواب استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که رایحه‌ایی ملایم و مطبوع دارد. به عنوان مثال عطر مرکبات کمی تند است، به همین دلیل من عطر سنبل را ترجیح می‌دهم. رایحه‌ها و عطرها بیش از آنچه تصور می‌کنید بر حال و هوا و انرژی شما تاثیر‌گذار است.

هر چه خنک‌‌تر، بهتر

آدام می‌گوید اغلب مواقع مردم درست پیش از خواب حمام می‌کنند یا دوش می‌گیرند که خواب راحت‌تری داشته باشند اما با این کار دمای بدنشان را افزایش می‌دهد و بالطبع دیرتر به خواب می‌روند. در واقع ناخودآگاه شرایط خواب را برای خودتان دشوار ساخته‌اید زیرا شما به قصد خنک شدن دوش می‌گیرید.

چنانچه دمای بدنتان پایین باشد، نه تنها کمک می‌کند تا راحت‌تر به خواب روید بلکه در طول شب نیز خواب راحت‌تری را تجربه خواهید کرد. پس حمام و دوش آب گرم چندان عاقلانه نیست. من پیشنهاد می‌کنم عصرها دوش بگیرید و حمام کنید تا احساس آرامش کنید.

بالشت‌ها و تشک خود را تعویض کنید

آدام می‌گوید، بسیاری از کسانی خواب چندان راحتی ندارند، ممکن است به خاک حساسیت داشته باشند اما ندانند که رختخوابشان چقدر گرد و غبار دارد. برخی تشک‌ها و بالشت‌ها از مواد حساسیت‌زا پر شده‌اند و البته امکان شستن آنها نیز وجود ندارد.

بسیاری از افرادی که از مشکل اختناق در خواب رنج می‌بردند یا هر روز با خستگی مفرط از خواب بیدار می‌شدند، به من می‌گفتند که به محض آنکه بالشت و تشک خود را عوض کرده و از انواع ضد حساسیت آن استفاده نمودند، شب‌ها خواب راحت‌تری داشتند و صبح‌ها هم سرحال‌تر از خواب برمی‌خواستند. چنانچه بالشت خود را هر دو سال یکبار عوض نکنید، قطعا درون آن مملو از مواد حساسیت‌زا خواهد شد.

اهمیتی ندارد بالشتتان چقدر خوب است، از شرش خلاص شوید. تشک خود را نیز فقط ۱۰ سال نگه دارید.

سرویس اتاق خواب را مختصر کنید

فقط وسایلی که برای خواب و آرامش بدان نیاز دارید در اتاق خوابتان نگه دارید: به اعتقاد آدام یک تخت، دوتا پاتختی، شاید یک نیمکت در پایین تخت و یا یک کاناپه و یک صندلی خوب برای نشتن کفایت می‌کند.

قطعا در اتاق خواب به میز یا تجهیزات ورزشی نیاز نخواهید داشت. در اتاق خواب از اجسامی که نور را منعکس می‌کنند مانند آیینه استفاده نکنید زیرا اینگونه اجسام عمدتا نیمه شب‌ها مشکل‌ساز می‌شوند.

به طور خلاصه، اتاق خواب شما فقط برای خواب است، بنابراین از آن فقط برای خواب استفاده کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha