چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۴
کد خبر: 242397

اضافه کردن آب لیمو یک راه عالی برای شروع رژیم غذایی است، چه با گنجاندن آن در وعده های غذایی یا با جایگزین کردن نوشیدنی های شیرین که کالری بالایی دارند با آب لیمو.

آیا مصرف مواد ترش باعث لاغری می‌شود یا چاقی؟

آب لیمو کم کالری است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث لاین، آب لیمو یک نوشیدنی است که از آب مخلوط با آب لیموی تازه تهیه می شود. می توان آن را به صورت گرم یا سرد میل کرد. اغلب ادعا می شود که این نوع آب فواید سلامتی مختلفی از جمله بهبود هضم، افزایش تمرکز و افزایش سطح انرژی دارد.

همچنین گفته می شود که به کاهش وزن کمک می کند و بخش محبوب بسیاری از رژیم های غذایی است.

آب لیمو به طور کلی یک نوشیدنی بسیار کم کالری است. با فرض اینکه آب نصف لیمو را در آب فشار دهید، هر لیوان آب لیمو فقط شش کالری دارد؛ به همین دلیل، اگر نوشیدنی‌های پرکالری مانند آب پرتقال و نوشابه را با آب لیمو جایگزین کنید، می‌تواند راهی عالی برای کاهش کالری و کمک به کاهش وزن باشد. به عنوان مثال، یک فنجان آب پرتقال (237 میلی لیتر) حاوی 110 کالری است و یک بطری 16 اونسی (0.49 لیتری) نوشابه حاوی 182 کالری است.

جایگزینی حتی یکی از این نوشیدنی ها در روز با یک لیوان آب لیمو می تواند کالری دریافتی روزانه را 100 تا 200 کالری کاهش دهد.

در یک مطالعه، 44 زن ناهار را یا با نوشیدنی حاوی کالری یا نوشیدنی فاقد کالری مصرف کردند. سپس محققان کالری مصرف شده را اندازه گیری کردند؛ آنها دریافتند که نوشیدن نوشیدنی‌های حاوی کالری مانند نوشابه‌های شیرین، شیر و آبمیوه همراه با وعده‌های غذایی باعث نمی‌شود افراد با خوردن کمتر آن را جبران کنند. در عوض، کل کالری مصرفی به دلیل کالری نوشیدنی افزایش داشته است.

اگرچه آب لیمو بدون کالری نیست، اما آنقدر کم کالری است که می تواند اثر مشابهی داشته باشد و به کاهش کالری دریافتی کمک کند.

آب لیمو کم کالری است. نوشیدن آن به جای نوشیدنی های پر کالری می تواند به کاهش وزن کمک کند.

آب لیمو می تواند شما را هیدراته نگه دارد

از حمل مواد مغذی به سلول ها گرفته تا انتقال مواد زائد به خارج از بدن، نوشیدن آب کافی برای هیدراته ماندن جزء حیاتی سلامتی است.حفظ هیدراتاسیون کافی برای بدن بسیار مهم است،چرا که از تنظیم دمای بدن گرفته تا بهبود عملکرد فیزیکی بدن نقش دارد.

تحقیقات نشان می دهد که افزایش هیدراتاسیون ممکن است تجزیه چربی ها را افزایش داده به  از دست دادن چربی منجر شده و در کاهش وزن تاثیرگذار باشد.

هیدراته ماندن نیز ممکن است به کاهش احتباس آب کمک کند که می تواند باعث علائمی مانند نفخ، پف کردگی و افزایش وزن شود. از آنجایی که اکثر آب لیمو از آب تشکیل شده است، می تواند به حفظ هیدراتاسیون کافی کمک کند.

نوشیدن آب لیمو می تواند متابولیسم را افزایش دهد

مطالعات نشان می دهد که نوشیدن آب کافی به طور بالقوه می تواند به افزایش متابولیسم شما کمک کند. محققان پیشنهاد می کنند که هیدراتاسیون خوب عملکرد میتوکندری را افزایش می دهد، نوعی اندامک موجود در سلول ها که به تولید انرژی برای بدن کمک می کند؛ این پدیده منجر به افزایش متابولیسم می شود که ممکن است منجر به کاهش وزن شود.

همچنین نشان داده شده است که نوشیدن آب با القای ترموژنز، یک فرآیند متابولیک که در آن کالری برای تولید گرما سوزانده می شود، متابولیسم را افزایش می دهد.

در یک مطالعه، 14 شرکت کننده 16.9 اونس (0.5 لیتر) آب نوشیدند. مشخص شد که آب آشامیدنی میزان متابولیسم آنها را 30 درصد به مدت 30 تا 40 دقیقه افزایش می دهد.

مطالعه دیگری به بررسی اثرات نوشیدن آب در 21 کودک دارای اضافه وزن پرداخت. نوشیدن 0.3 اونس آب به ازای هر 2.2 پوند از وزن بدن (10 میلی لیتر بر کیلوگرم) متابولیسم را تا 25 درصد به مدت 40 دقیقه افزایش داد.

آب لیمو باعث می شود احساس سیری بیشتری کنید

نوشیدن آب اغلب به عنوان بخشی اساسی از هر رژیم کاهش وزن توصیه می شود، زیرا می تواند بدون افزودن کالری باعث احساس سیری شود.

مطالعه ای در سال 2008 به بررسی اثرات آب بر دریافت کالری در 24 فرد مسن دارای اضافه وزن  پرداخت. این مطالعه نشان داد که نوشیدن 16.9 اونس (0.5 لیتر) آب قبل از صبحانه، تعداد کالری مصرفی در وعده غذایی را تا 13 درصد کاهش می دهد.

مطالعه دیگری نشان داد که نوشیدن آب همراه با غذا باعث کاهش گرسنگی و افزایش سیری در طول وعده غذایی می شود.

از آنجایی که آب لیمو کالری کمی دارد و می تواند مانند آب معمولی باعث سیری شود، می تواند راهی موثر برای کمک به کاهش کالری دریافتی باشد.

آب لیمو می تواند کاهش وزن را افزایش دهد

با توجه به اثرات مفید بالقوه آب لیمو بر متابولیسم، سیری و هیدراتاسیون، برخی شواهد نشان می دهد که آب (از جمله آب لیمو) می تواند کاهش وزن را افزایش دهد.

در یک مطالعه، به 48 بزرگسال دو رژیم غذایی اختصاص داده شد: یک رژیم کم کالری با 16.9 اونس (0.5 لیتر) آب قبل از هر وعده غذایی یا یک رژیم غذایی کم کالری بدون آب قبل از غذا.

در پایان مطالعه 12 هفته ای، شرکت کنندگان در گروه آب 44 درصد بیشتر از شرکت کنندگان در گروه بدون آب کاهش وزن داشتند.

تحقیقات دیگر نشان می دهد که افزایش مصرف آب می تواند به کاهش وزن، مستقل از رژیم غذایی یا ورزش کمک کند.

آب لیمو لزوما بهتر از آب معمولی نیست

آب لیمو فواید بالقوه زیادی دارد، از افزایش هیدراتاسیون گرفته تا افزایش سیری. با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که این فواید همه از ماده اصلی آن یعنی آب ناشی می شود.

آب لیمو حاوی برخی مواد مغذی اضافی از آب لیمو است، مانند ویتامین C و آنتی اکسیدان ها، اما بعید است که این مواد تاثیری بر وزن شما داشته باشند. علاوه بر این، اثر قلیایی آب لیمو هیچ اثر واضحی بر وزن ندارد.

تمام آنچه گفته شد، آب لیمو ممکن است فوایدی برای پیشگیری از سنگ کلیه داشته باشد.

آب لیمو ممکن است برای کاهش وزن مفید باشد، اما هیچ مزیتی نسبت به آب معمولی ندارد.

چگونه آب لیمو بنوشیم

آب لیمو  را می توان بر اساس ترجیحات شخصی تهیه کرد.

دستور العمل ها معمولاً به آب حداقل نصف لیموترش مخلوط شده با یک لیوان آب نیاز دارند. برای افزودن طعم بیشتر، سعی کنید چند ماده دیگر را اضافه کنید.

چند برگ نعناع تازه یا پاشیدن زردچوبه راه های خوشمزه و سالمی برای طعم دار کردن یک لیوان آب لیمو هستند.

بسیاری از مردم ترجیح می دهند روز خود را با یک لیوان آب لیموی تازه شروع کنند، اما می توان از آن در هر زمانی از روز لذت برد.

همچنین می توان آن را به صورت گرم مانند چای یا با اضافه کردن چند تکه یخ مصرف کرد.

میان وعده کم کالری ترشی شوید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از لیواسترانگ، یک فنجان ترشی معمولی یا کم سدیم - فقط 17 کالری برای اضافه کردن به کالری شمار روزانه شما دارد. حتی اگر از یک رژیم غذایی بسیار محدود 1200 کالری در روز پیروی می کنید، این کمتر از 2 درصد از کالری مجاز روزانه شما را تشکیل می دهد.

اگر هوس چیپس با طعم ترشی شوید یا پاپ کورن دارید، برای کاهش وزن، هوس خود را با ترشی های واقعی برطرف کنید. هر وعده 1 اونس چیپس شوید دارای 150 کالری است؛ اگر سه بار در هفته به مدت یک سال چیپس را با ترشی شوید واقعی جایگزین کنید، کالری کافی برای کاهش بیش از 6 پوند چربی ذخیره می کنید.

مطمئن شوید که برای میان وعده کم کالری خود از ترشی های شیرین نشده استفاده می کنید. ترشی های شیرین، مانند ترشی های نان و کره ، کالری بسیار بالاتری دارند (146 کالری در هر فنجان). بیشتر این کالری ها از شکر استفاده شده برای شیرین کردن ترشی ها به دست می آیند، به این معنی که انواع شیرین شده ی ترشی برای رژیم کاهش وزن ایده آل نیستند.

فواید بالقوه سرکه

طعم ترش ترشی از مخلوط سرکه ای که آب نمک ترشی را تشکیل می دهد به دست می آید. این سرکه حاوی اسید استیک است که ممکن است در کاهش وزن نقش داشته باشد. یک مطالعه حیوانی که در ژوئیه 2016 در Critical Reviews in Food Science and Nutrition منتشر شد، گزارش داد که موش‌هایی که اسید استیک تغذیه می‌کردند نسبت به موش‌هایی که اسید استیک دریافت نمی‌کردند در برابر چاقی مقاوم‌تر بودند.

طبق بررسی منتشر شده در مجله Nutrition Reviews در اکتبر 2014، سرکه ممکن است بعد از غذا، غذا را برای مدت طولانی تری در معده شما نگه دارد و به معنای واقعی کلمه شما را سیر می کند و رضایت شما را بعد از غذا افزایش می دهد.

در حالی که این نتایج اولیه نویدبخش سرکه به عنوان کمکی برای کاهش وزن است، تحقیقات بیشتری لازم است تا بدانیم چقدر به کاهش وزن کمک می کند.

سدیم و کاهش وزن

ترشی ها یک عیب عمده دارند؛ محتوای سدیم آنها! سدیم در واقع مانع از دست دادن چربی شما نمی شود، اما می تواند کاهش وزن را سخت تر کند. این به این دلیل است که سدیم باعث می شود بدن شما آب را حفظ کند، بنابراین ممکن است از وزن آب اضافه شده چند پوند اضافه کنید.

ترشی شوید معمولی دارای 1157 میلی گرم سدیم در هر فنجان است (که 48 درصد ارزش روزانه  را تشکیل می دهد) در حالی که ترشی شیرین دارای 731 میلی گرم سدیم یا 30 درصد ارزش روزانه در هر فنجان است. برای یک گزینه سالم تر که باعث افزایش وزن شما نمی شود، به سراغ ترشی های کم سدیم بروید.(این رقم دارای 26 میلی گرم سدیم در هر فنجان است.)

سرو ترشی برای کاهش وزن

از ترشی ها (البته انواع کم سدیم) استفاده کنید تا بدون افزودن چربی یا کالری زیاد، طعم و مزه را به وعده های غذایی مناسب اضافه کنید. ترشی های خرد شده همراه با سالاد  به خوبی به کاهش وزن کمک می کنند و طهم مناسب تری به سالاد می بخشند، در حالی که برش های ترشی در ساندویچ های بوقلمون یا سینه مرغ باعث افزایش طعم می شود بنابراین نیازی به استفاده از طعم دهنده های چرب تری مانند مایونز نیست.

ترشی های خرد شده را به سالاد ماهی تن و مرغ اضافه کنید. ترشی ها نسبت به سایر مواد موجود در این سالادها - از جمله مرغ، ماهی تن و سس مایونز - کالری کمتری دارند، بنابراین افزودن ترشی به شما امکان می دهد مقدار بیشتری را با همان تعداد کالری بخورید.

اگر از خیارشورهای ساده خسته شده اید، با سایر سبزیجات، ترشی کم سدیم امتحان کنید. ترشی لوبیا، چغندر، گل کلم و حتی مارچوبه میان وعده های کم کالری درست می کنند و به شما کمک می کنند تا مصرف سبزیجات خود را افزایش دهید و در عین حال ولع نمک خود را برطرف کنید.

نوشیدن سرکه سیب برای کاهش وزن؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مایوکلینیک، سرکه سیب به احتمال زیاد برای کاهش وزن موثر نیست.

طرفداران سرکه سیب ادعا می کنند که این سرکه دارای فواید بی شماری برای سلامتی است و نوشیدن مقدار کمی یا مصرف مکمل قبل از غذا به کاهش اشتها و سوزاندن چربی کمک می کند.

با این حال، پشتیبانی علمی کمی برای این ادعاها وجود دارد. مطالعات سرکه سیب برای کاهش وزن به طور مداوم کاهش وزن قابل توجه و پایدار را در گروه های مختلف مردم نشان نداده است.

اگرچه استفاده گهگاهی از سرکه سیب برای اکثر افراد بی خطر است، اما خطراتی را به همراه دارد. مثلا:

  • سرکه سیب بسیار اسیدی است. اگر آن را اغلب یا به مقدار زیاد بنوشید، ممکن است گلوی شما را تحریک کند.
  • سرکه سیب ممکن است با برخی مکمل ها یا داروها از جمله دیورتیک ها و انسولین تداخل داشته باشد.

به یاد داشته باشید، هیچ گلوله جادویی برای کاهش وزن وجود ندارد. نسبت به هر رویکردی که ادعا می کند می توانید بدون کاهش کالری یا افزایش فعالیت بدنی وزن کم کنید، شک داشته باشید.


آیا این باور صحیح است یا اشتباه؟


یافته‌ها

سرکه به دلیل PH پایینی که دارد و محیط اسیدی که فراهم می‌کند، مانع رشد باکتری‌ها در مواد خوراکی می‌شوند و فرآیند گندیدگی و پوسیدگی خوراکی‌ها را متوقف می‌کند.
 
موضوع مهم و قابل توجه در دنیای امروز موضوع تناسب اندام می‌باشد که اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است. برای مردم مهم است که چه موادی باعث چاقی و چه عواملی مانع از تناسب اندام می‌شود.

محصولاتی هستند که با باورهای اشتباهی برای تناسب اندام استفاده می‌شوند. مواد غذایی ترش و محصولات حاوی سرکه هم از جمله محصولاتی هستند که عموم مردم بر این باور هستند که باعث تناسب اندام و چربی سوزی می‌شود.

ترشی نوعی چاشنی رایج در مشرق زمین و قاره آسیا است که از زمان بسیار قدیم مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

فلسفه ایجاد ترشی بر می‌گردد به عدم وجود وسایل سرمایشی. در قدیم که سردخانه و یخچال وجود نداشت، برای اینکه جلوی گندیدگی و فساد میوه‌ها و سبزیجات را بگیرند، آن‌ها را درون سرکه نگه می‌داشتند تا در فصل‌های دیگر بتوانند از آن‌ها استفاده کنند.

سرکه به دلیل PH پایینی که دارد و محیط اسیدی که فراهم می‌کند، مانع رشد باکتری‌ها در مواد خوراکی می‌شوند، فرآیند گندیدگی و پوسیدگی خوراکی‌ها را متوقف می‌کند و ماندگاری خوراکی‌ها را بالا می‌برد.

بنابراین مصرف‌ ترشی برای کسانی که سوءهاضمه، ورم یا زخم در دستگاه گوارش دارند، توصیه نمی‌شود.

در طی آزمایشات انجام شده توسط محققین ترشیجات به طورکلی دارای استیک اسید و فروکتوز که نوعی قند می‌باشند هستند و همین قند نه تنها باعث لاغری نشده بلکه باعث چاقی هم می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که ترشیجات بر پلاسمای سلول هم تأثیر گذاشته و باعث افزایش وزن و چاقی می‌شود.

هرچند که میوه جاتی مثل آلبالو بدلیل دارا بودن مواد پلی فنولیک هم ممکن است باعث کاهش بیماری‌های قلبی گردد.

با این حال یافته‌های دیگری هم در مورد لاغری دیده می‌شود. طی آزمایشات انجام شده بر روی افراددر مدت 18 هفته نتایج نشان می‌دهد که سرکه‌هایی که در ترشیجات استفاده می‌شوند بر روی رژیم غذایی پرچرب مؤثر بوده و باعث کاهش چربی می‌شود.


همچنین در یک پژوهش تجربی تعداد 24 موش نر بالغ نژاد ویستار به مدت 35 روز به میزان 3 میلی لیتر از عصاره پوست میوه انار به موش‌ها داده شد و تأثیر آن با داروی لاغر کننده‌ی (زنیکال) مقایسه گردید.

این عصاره همانند داروی زنیکال بر کاهش وزن مؤثر بوده هرچند برای تعمیم بر روی انسان باید تحقیقات بیشتری صورت پذیرد.

گیاهان دارویی به دلیل طبیعی بودن در دسترس و ارزان بودن نسبت به داروهای شیمیایی مصرف زیادی توسط مردم دارند ولی باید روز دریافتی وعوارض جانبی آنها هم توجه شود.

همچنین خوردن موادی همچون زرشک در روند چاقی و لاغری بی تأثیر است. مطالعات نشان داده‌اند که عصاره آبی میوه زرشک دانه دار کوهی فعال کننده عمل کبد بوده و در تجزیه چربی‌های خون و احتمالا تعدیل سطح آنها در خون مؤثر است.

یافته‌های این مطالعه نشان داد که عصاره آبی میوه زرشک دانه دار کوهی می توانددر کاهش سطح کلسترول خون بیماران نقش داشته باشد.

البته برای پی بردن به مکانیسم‌های مربوطه، نیاز به مطالعات بیشتر می‌باشد.

همچنین مطالعه ای دیگر نشان می‌دهد عصاره آبی ریشه ریواس موجب کاهش کلسترول در خرگوش‌های تحت آزمایش می‌شود.

لواشک و کاهش وزن

همچنین افراد با تصور اینکه محصولات ترش مثل لواشک چربی سوز و باعث لاغری هستند، در مصرف آن افراط می‌کنند.

لواشک عصاره میوه است و میزان قند موجود در میوه‌ها 5 تا 15 درصد است که این مقدار قند در لواشک چند برابر می‌شود؛ پس بدیهی است که لواشک کالری زا و چاق کننده می‌تواند باشد.

خیلی از افراد چاق، لواشک ترش می‌خورند تا لاغر شوند اما باید توجه کرد که لواشک چه ترش و چه شیرین، قندش چند برابر خود میوه است و چاق‌کننده می‌باشد.

ضمن آنکه اسیدهای ترش افزودنی همچون اسید سیتریک به این محصولات، هیچ گاه خاصیت لاغرکنندگی ندارد و حتی به دلیل اینکه موجب ترشح اسید معده می‌شود، غذا را سریع هضم و جذب می‌کند و باعث تشدید گرسنگی و افزایش اشتها می‌شود در نتیجه غذای بیشتری مصرف می‌کنند که باعث اضافه وزن او می‌شود، اسید سیتریک به طور طبیعی و به میزان کم در انواع میوه‌ها و سبزی‌ها وجود دارد، اما در صنعت برای تشدید این طعم از اسید سیتریک مصنوعی و سنتز شده استفاده می‌شود.

بزرگ‌ترین ضرر محصولات حاوی این اسید آن است که در اثر مکیدن، نگهداشتن و ساییدن این خوراکی‌ها به سطح مینای دندان تخریب و سبب پوسیدگی زود هنگام می‌شود در نتیجه فرد غذای بیشتری مصرف می‌کند که باعث اضافه وزن او می‌شود.

از طرفی شکر و نمکی که جهت تغییر طعم و مزه و ملس‌شدن و افزایش ماندگاری به این محصولات اضافه می‌شود، برای مبتلایان به دیابت و فشار خون مضر است.

برخی افرادتصور می کنند این تنقلات ترش کالری ندارند و به کاهش وزن و لاغر شدن نیز کمک می‌کنند. این باور کاملاً غلط است.

زیرا همه این تنقلات ترش دارای کالری بوده و همچنین با تحریک ترشح اسید معده، فرآیند هضم و جذب را نیز افزایش می‌دهند. بنابراین مصرف بی رویه آنها موجب افزایش وزن و چاقی می‌شود. در میان تنقلات ترش، قره قروت حاوی کلسیم است، اما نمی‌تواند جایگزین لبنیات شود.

کلسیم مورد نیاز بدن را از طریق شیر، ماست، دوغ کم نمک و پنیر تأمین می شودو قره قروت تنها به عنوان یکی ازطعم دهندگان غذا تلقی می‌شود؛ یکی از مهم‌ترین نکاتی که در مورد قره قروت، لواشک و آلوچه باید مد نظر قرار داد این است که این تنقلات اغلب حاوی میزان زیادی نمک هستند بنابراین در مصرف آنها باید اعتدال را رعایت نمود.این نکته به ویژه در مورد افرادی که محدودیت مصرف سدیم دارند مانند بیماران مبتلا به پرفشاری خون حائز اهمیت است.

نتیجه گیری

به طور کلی مصرف ترشیجات به منظور کاهش وزن به مصرف کنندگان کمکی نمی‌کنند.

همچنین مصرف‌ ترشی ممکن است دو خطر برای بدن داشته باشد؛ اول اینکه خوردن آن به افزایش اشتها و سوق دادن فرد به پرخوری کمک می‌کند.

این افزایش اشتها و پرخوری موجبات چاقی را فراهم می‌کند که آن هم به نوبه خود عوارضی را به دنبال دارد.

دلیل دوم بر می‌گردد به مشکلات دستگاه گوارش مصرف مکرر خوراکی‌های اسیدی، ترشح اسید معده را بالا می‌برند و برای مخاط دستگاه گوارش ضرر دارند.

ورزش و کنترل رژیم غذایی مهمترین راه کاهش وزن است.

اخیراً دانشمندان ژاپنی تحقیقات خود را معطوف به ارتباط مصرف‌ ترشی و میزان آسیب به ملکول DNA و در نتیجه ایجاد سرطان نموده‌اند.

بنابراین نباید در مصرف‌ترشی ها افراط نمود.


References:

1_pubmed(yerlikayaA,dagal,T,king,c,et,al int urol nephrol(2017)doi=10.1007/s 11255-017-1579-x)

2_pubmed(roys etal,gene expr 2004)

3_pubmed(symour em et al jmed food 2009 oct 12(5):935-42 doi 10.101089/jmp 2008.0270)

4_pubmed(bounihi pharm boil 2017 dec 55(1):43-52epud 2016 sep5)

مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند_بهار 1394_دوره 22 شماره 1 صفحه‌ی 47-39))Sid_5

دانشگاه علوم پزشکی فسا_گروه میکروب شناسی-تابستان 1389_دوره 11 شماره 4 پیاپی 36 صفحه )Sid_6

240-244)

کومش: بهار 1387/دوره 9/شماره 3/پیاپی 27/صفحه 211-215))Sid_7

کومش: پاییز و زمستان 1382/دوره 5/شماره 1-2/صفحه 199-27))Sid_8

فصلنامه علمی پژوهشی دانشکده بهداشت یزد-سال یازدهم_شماره سوم پاییز 1391/شماره مسلسل 36 ))Sid_9

نویسندگان : فرناز داموغ؛ کارشناس صنایع غذایی، زیر نظر دکتر مصطفی نوروزی؛ دانشیار تغذیه دانشگاه علوم پزشکی قزوین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha