یکی از سوالات شایعی که خانم ها با بالا رفتن سنشان از من می پرسند این است: هم درست غذا می خورم و هم ورزش می کنم پس چرا اینقدر کاهش وزنم سخت پیش می رود؟ ممکن است همان کارهایی را انجام دهید که همیشه می کردید اما متوجه شوید دیگر برای متناسب ماندن کافی نیستند. حتی اگر بدانید وارد دوره پیش یائسگی یا یائسگی شده اید، شاید متوجه نشوید که نوسانات هورمونی می توانند در افزایش وزنتان نقش داشته باشند.

می خواهید وزن کم کنید؟ این هورمون ها را تنظیم کنید

سلامت نیوز: یکی از سوالات شایعی که خانم ها با بالا رفتن سنشان از من می پرسند این است: هم درست غذا می خورم و هم ورزش می کنم پس چرا اینقدر کاهش وزنم سخت پیش می رود؟ ممکن است همان کارهایی را انجام دهید که همیشه می کردید اما متوجه شوید دیگر برای متناسب ماندن کافی نیستند. حتی اگر بدانید وارد دوره پیش یائسگی یا یائسگی شده اید، شاید متوجه نشوید که نوسانات هورمونی می توانند در افزایش وزنتان نقش داشته باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت دکتر کرمانی، اولین فکری که با خود می کنید شاید این باشد: استروژن می تواند باعث افزایش وزن شود؟ غلبه استروژن می تواند – این حالت زمانی اتفاق می افتد که میزان استروژن با پروژسترون مطابقت نداشته باشد. اما سه هورمون دیگر نیز هستند که در هر سنی باید متعادل نگه داشته شوند تا بتوانید وزنی سالم را تثبیت کنید. در ادامه به شما خواهیم گفت این چهار هورمونی که روی وزن تاثیر دارند چه مواردی هستند و چگونه می توانید به صورت طبیعی آنها را متعادل کنید تا هم کاهش وزن داشته باشید و هم احساس سلامتی کنید.


چگونه هورمون ها روی وزن تاثیر می گذارند؟

هورمون ها روی چیزهای زیادی تاثیر می گذارند – از خلق و خو و انرژی گرفته تا وزنتان. هورمون ها ماهانه دچار نوسان می شوند اما در طول دوره های مختلف زندگی از بلوغ گرفته تا بزرگسالی و سپس یائسگی نیز دچار تغییر می شوند. متاسفانه درباره تغییرات هورمونی خانم ها زیاد در رسانه های اصلی صحبت نمی شود. بنابراین قصد دارم به شما آموزش دهم تا بدن و هورمون های خود را بهتر بشناسید. اگر در کاهش وزن خود دچار مشکل شده اید شاید با خود فکر کنید این کار دیگر غیر ممکن است. اما امروز می خواهم به شما نشان دهم که کاهش وزن همچنان ممکن است فقط کافی است هورمون های کلیدی خود را متعادل کنید.


استروژن

استروژن هورمونی است که مسئول رشد ویژگی های جنسی زن است. در یائسگی رابطه جالبی بین استروژن و افزایش وزن وجود دارد. در طول یائسگی سطح تمام هورمون ها رو به کاهش می رود از جمله استروژن و پروژسترون. ممکن است پزشکتان به شما گفته باشد سطح استروژنتان کاهش پیدا کرده باشد و به همین خاطر است که افزایش وزن به دلیل غلبه استروژن برایتان کمی گیج کننده است.

با اینکه سطح استروژن در طول یائسگی افت می کند اما اگر سطح پروژسترون سریعتر از استروژن کم شود همچنان در خطر غلبه استروژن هستید. غلبه استروژن نسبت استروژن است به پروژسترون – اگر در مقایسه با پروژسترون، استروژن  بالایی داشته باشید ممکن است وزن اضافه کنید و چربی های بیشتری را در میان تنه ذخیره کنید. متاسفانه خانم های بسیاری مشکل غلبه استروژن را دارند و یکی از دلایل اصلی آن قرار گرفتن در معرض استروژن های محیطی است. برخی از این موارد را متاسفانه می خوریم مانند آلاینده ها، هورمون موجود در محصولات حیوانی و پلاستیک ها.


چگونه استروژن را برای کاهش وزن متعادل کنیم؟

برای پیشگیری از غلبه استروژن، باید تعادلی مناسب بین استروژن و پروژسترون ایجاد کنید. توصیه می شود هر روز مقدار زیادی سبزیجات میل کنید، فیبر موجود در سبزیجات کمک می کند تمام استروژن های اضافی از بدن دفع شوند. در بین تمام درمان های موجود این راه یکی از ساده ترین روش ها است و می توانید به صورت کاملا طبیعی سطح استروژن را متعادل کنید.

با این روش ها نیز می توانید به متعادل ساختن استروژن کمک کنید:

    کاهش مصرف گوشت قرمز
    استفاده نکردن از قند های اضافی و غذاهای فرآوری شده
    ورزش روزانه برای بهبود روند سم زدایی از بدن

کورتیزول

کورتیزول واکنش بدن به موقعیت های استرس زا را تنظیم می کند. متاسفانه در زندگی مدرن امروزی با سیلی از موقعیت ها و شرایط استرس آور روبرو هستیم به همین دلیل این هورمون در بدن بسیاری از ما بالا است. تحقیقات نشان داده کورتیزول اضافی بدن را در خطر بیماری های قلبی قرار می دهد و همچنین موجب ذخیره کردن چربی های احشایی است. چربی های احشایی عامل بسیاری از بیماری های مزمن هستند.


چگونه کورتیزول را برای کاهش وزن متعادل کنیم؟

باید واکنش بدن خود به استرس را دوباره تنظیم کنید. اگر قهوه مصرف می کنید آرام آرام آن را کنار بگذارید و به نوشیدن چای رو بیاورید. اگر مشکل چای و قهوه نیست می توانید از راه های دیگر برای کاهش سطح کورتیزول استفاده کنید مانند تمرین تمدد اعصاب. این کار واقعا خوب جواب می دهد فقط کافی است آرام نفس بکشید و به کاری که انجام می دهید فکر کنید. معمولا عجله می کنیم و از یک کار به سرعت سراغ کار دیگر می رویم همین کار باعث بالا رفتن استرس و در پی آن کورتیزول می شود. بنابراین به جای عجله روی کاری که انجام می دهید تمرکز کنید.

دیگر راه های کاهش سطح کورتیزول:

    مدیتیشن
    دریافت مکمل منیزیم و یا ویتامین B
    خواب آرام و طولانی

لپتین

لپتین توسط سلول های بدن تولید می شود و عملکرد اصلی آن این است که به بخشی از مغز بگوید سیر هستیم. برنامه غذایی مدرن امروزی سرشار است از یک نوع قند به نام فروکتوز که در بسیاری از غذاهای فرآوری شده پیدا می شود ( همه چیز از سس پاستا گرفته تا سس سالاد ). وقتی مقدار زیادی فروکتوز در بدن سرازیر می شود، بدن نیز آنها را به صورت چربی ذخیره می کند. همین باعث لپتین اضافی می شود. وقتی فردی مقدار زیادی لپتین در بدن داشته باشد ممکن است نسبت به آن مقاوم شود این یعنی بدن دیگر نمی تواند به شما بگوید سیر هستید – بنابراین به خوردن ادامه می دهید و وزنتان بالا می رود.


چگونه لپتین را برای کاهش وزن متعادل کنیم؟

یکی از اجزاء مهم برای تعادل بخشیدن به لپتین این است که به اندازه کافی بخوابید. وقتی به اندازه کافی نمی خوابید سطح لپتین بدن کاهش پیدا می کند و آنطور که باید احساس سیری نمی کنید. بنابراین اگر حس می کنید عدم تعادل لپتین از دلایل افزایش وزنتان است خواب را تبدیل به اولویت هر شبتان کنید.

دیگر روش های متعادل ساختن سطح لپتین:

    مصرف امگا 3 و یا اضافه کردن غذاهای حاوی امگا 3 به برنامه غذایی مانند ماهی، گوشت دامی که با علف تغذیه شده و دانه چیا.
    با کاهش یا نخوردن قند های اضافه شده فروکتوز دریافتی خود را کاهش دهید.
    ورزش مرتب

انسولین

انسولین هورمونی است که توسط پانکراس تولید می شود و به تنظیم کردن گلوکز کمک می کند. اگر اضافه وزن داشته باشید و یا حتی لاغر باشید اما چربی بدنتان بالا باشد تنظیم کننده گلوکز بدنتان ( انسولین ) از تعادل خارج می شود و برای کاهش وزن کار سختی در پیش خواهید داشت. به علاوه اگر در طول روز تمایل به خوردن غذاهای قندی دارید برای مدت زمان طولانی انسولین را مشغول نگه می دارید تا قند را از خون پاک کند. انسولین با قند اضافی که دریافت کردید چکار می کند؟ به عنوان چربی ذخیره اش می کند.


چگونه انسولین را برای کاهش وزن متعادل کنیم؟

توصیه می شود روز را با نوشیدن آب فیلتر شده که دو قاشق غذا خوری سرکه سیب به آن اضافه شده شروع کنید تا از همان ابتدای صبح قند خون تنظیم شود. اگر پیدا کردن سرکه سیب برایتان دشوار است و یا اصلا از طعمش بدتان می آید، هنگام صبح قبل از خوردن یا نوشیدن هر چیزی ابتدا آب بنوشید. این کار به صورت طبیعی بدن را تازه می کند.

دیگر راه های متعادل کردن سطح انسولین به صورت طبیعی عبارتند از:

    همراه هر وعده به اندازه کافی پروتئین دریافت کنید.
    بیشتر اوقات وعده غذایی سالم و کوچک میل کنید.
    از کربوهیدرات هایی استفاده کنید که شاخص گلیسمی پایینی دارند ( میوه ها، لوبیا، سبزیجات غیر نشاسته ای )
    قند اضافه شده را از برنامه غذایی خود حذف کنید.

 

اگر با کاهش وزن مشکل دارید نمی توانید بفهمید چه کاری را اشتباه انجام می دهید ممکن است مشکل از هورمون ها باشد. می توانید از پزشکتان بخواهید هورمون هایتان را مورد آزمایش قرار دهد. همچنین می توانید از تکنیک هایی که در این مقاله گفته شد استفاده کنید تا به صورت طبیعی هورمون های بدن متعادل شوند. این بدن شما است و باید هرآنچه می توانید را درباره اش بیاموزید تا نه تنها به کاهش وزنتان کمک کنید بلکه آن را در سالم ترین شرایط نگه دارید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha