سه‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۹
کد خبر: 24310
سلامت نیوز :همزمان با گرامیداشت ایام مبارك دهه فجر، دو دستاورد جدید مشترك علمی بین دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی و دانشگاه های علم و صنعت ایران و دانشگاه صنعتی امیر كبیر با حضور معاون فناوری و نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد.

 در این مراسم كه قائم مقام سازمان نظام پزشكی كشور، رؤسای دانشگاه های مجری طرح، فرماندار شمیرانات و اساتید و اعضای هیئت علمی، دانشجویان و كاركنان دانشگاه حضور داشتند از دو دستگاه جدید برای كمك به بیماران ضایعات نخاعی و دستگاه روبات هوشمند برای تزریق در لقاح مصنوعی رونمایی شد.

ابداع دستگاه جدید برای كمك به بیماران ضایعات نخاعی

بنابراین گزارش،  این دستگاه به عنوان اولین دستاورد علمی معرفی شد كه این پیشرفت بزرگ علمی با همكاری مركز تحقیقات و فناوری عصبی ایران وابسته به دانشگاه علم و صنعت و مركز تحقیقات نوروفانكشنال دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی برای نخستین بار در كشور ساخته شده است.

دكتر عباس عرفانیان رییس مركز تحقیقات فناوری های عصبی ایران در مراسم رونمایی این دستگاه، اظهار داشت: دستگاه یاد شده با مدل های ریاضی طراحی شده و به فرد معلول كمك می كند تا بتواند بایستد یا حركت كند.

دكتر علیرضا زالی قائم مقام سازمان نظام پزشكی و ریس مركز تحقیقات  نوروفانكشنال دانشگاه نیز در بخش دیگری از معرفی این دستاورد علمی، عدم تحرك بیماران قطع نخاعی را از مهمترین مشكلات این بیماران عنوان كرد و به ذكر توضیحات كاملی از این دستگاه و عملكرد آن پرداخت.

ابداع دستگاه روبات هوشمند برای تزریق در لقاح مصنوعی

در ادامه مراسم نیز دستگاه روبات هوشمند برای تزریق در لقاح مصنوعی رونمایی شد كه این دستگاه برای نخستین بار در جهان توسط پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیركبیر با همكاری دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی ساخته شده است.

دكتر رضاعی پژوهشگر دانشگاه صنعتی امیركبیر در توضیح عملكرد این دستگاه گفت: این روبات این امكان را می دهد كه اپراتور سوزن وارد كننده در لقاح را حس كند كه این امر برای نخستین بار در جهان صورت می گیرد.

وی افزود: روبات هوشمند برای تزریق لقاح مصنوعی با همكاری دو دانشگاه ساخته شده است كه در رویكرد عملی به زودی در بیمارستان مهدیه و طالقانی وابسته به دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی برای آزمایش روی موش و سلول های انسانی كارآزمایی بالینی خواهد شد.

در پایان این مراسم از اساتید، مبتكران، و پژوهشگرانی كه در ابداع این پروژه ها فعالیت داشتند با اهدای لوح تقدیر و هدایایی تقدیر شد./

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha