یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۲
کد خبر: 243255

کودکان و نوجوانان مازندران که جز چاق ترین های کشور در این سنین به شمار می روند بر اساس اعلام مسئولان در تحرک بدنی و ورزش کردن ، کم انگیزه و کم کار هستند .

چاق ترین دانش آموزان کشور ، کم ورزش می کنند

سلامت نیوز:  کودکان و نوجوانان مازندران که جز چاق ترین های کشور در این سنین به شمار می روند بر اساس اعلام مسئولان در تحرک بدنی و ورزش کردن ، کم انگیزه و کم کار هستند .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، حدود 530 هزار دانش آموز در بیشتر از چهار هزار مدرسه استان مازندران مشغول تحصیل هستند و بر اساس بررسی های میدانی بیشتر این دانش آموزان به میزان کم فعالیت ورزشی دارند و تحرک ورزشی آنان تنها در کمتر از 2 ساعت درس ورزش در مدرسه خلاصه می شود .
بیشتر دانش آموزان مازندرانی در حالی شبانه روز خود را با کمترین میزان تحرک بدنی و فعالیت ورزشی سپری می کنند که بر اساس داده های رسمی و شاخص های سلامت وزارت بهداشت ، جز چاق ترین کودکان کشور به شمار می روند .


دانشگاه علوم پزشکی مازندران پیش از این اعلام کرد که دستکم 20 درصد نوجوانان و دانش آموزان استان دچار چاقی شکمی هستند و بیش از حد چربی در ناحیه شکم آنها جمع شده است .
رئیس اداره تربیت بدنی و فعالیت ورزشی اداره کل آموزش و پرورش مازندران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : فعالیت ورزشی دانش آموزان استان کمتر از 2 ساعت در هفته است .


قربانعلی سهرابی افزود : به طور قطع این میزان فعالیت ورزشی برای یک دانش آموز که بیشتر وقتش را روی نیمکت مدرسه می نشیند و یا در خانه اش بی تحرک در حال مطالعه یا بازی های رایانه ای و دیگر فعالیت های فاقد تحرک است ، کافی و به اندازه نیست و باید فعالیت بیشتری صورت بگیرد .
وی ادامه داد : ما معتقدیم با توجه به تغییر مدل زندگی ایرانیان و فقر حرکتی شهروندان ، در نظر گرفتن بین 90 دقیقه تا 2 ساعت درس تربیت بدنی نمی تواند تکافوی نیاز حرکتی دانش آموزان را بدهد و آنان نیاز به فعالیت های فیزیکی بیشتری دارند.


رئیس اداره تربیت بدنی اداره کل آموزش و پرورش مازندران ، برگزاری المپیادهای ورزشی در مدارس را یکی از راههای به تحرک واداشتن بیشتر دانش آموزان دانست و گفت که امسال 180 هزار دانش آموز استان در این المپیاد شرکت کردند .


** اجرای برنامه های جدید برای فعالیت بدنی بیشتر دانش آموزان
سهرابی از اجرای برنامه های جدید برای فعالیت بیشتر دانش آموزان استان خبر داد و گفت : برای این منظور توزیع لوح فشرده حرکات ورزشی در همه مقاطع تحصیلی در دستور کار قرار گرفته است .


وی افزود : بر اساس این برنامه ، پنج دقیقه از هر ساعت کلاس به پخش تصاویر فعالیت ورزشی با توجه به الگوی ارائه شده در این لوح های فشرده اختصاص می یابد که همزمان دانش آموزان نیز این حرکات را انجام می دهند .
سهرابی با تاکید بر این که سوق دادن دانش آموزان به سمت فعالیت های ورزشی بر روند کنترل بیماری های غیر واگیر در نسل آینده هم اثرگذار است ، گفت : هر چقدر در دوران دانش آموزی در این زمینه کار شود ، می توانیم جامعه سالم تری را برای آینده خلق کنیم .


** 80 فضای ورزشی دانش آموزی در مازندران
رئیس اداره تربیت بدنی اداره کل آموزش و پرورش مازندران یکی از مشکلات برای واداشتن دانش آموزان به تحرک بیشتر ورزشی را کمبود فضاهای ورزشی دانست و اظهار داشت : این اداره کل 80 سالن ورزشی در اختیار دارد که برای بیش از نیم میلیون دانش آموز بسیار کم است .
وی افزود : با این که سرانه فضای ورزشی به ازای هر دانش آموز در کشور 15 سانتی متر است ، ولی در مازندران ما تنها هشت سانتی متر فضای ورزشی برای دانش آموزان در اختیار داریم .


کمبود فضاهای ورزشی ویژه دانش آموزان از آن جهت اهمیت دوچندان می یابد که بسیاری از مدارس مازندران فاقد فضای کافی به عنوان حیاط یا فضای پیوستی برای ورزش دانش آموزان هستند.
این مشکل در مدارس غیرانتفاعی استان که عمدتا از ساختمان های استیجاری و تغییر کاربری یافته از مسکونی و اداری به آموزشی استفاده می کنند ، بیشتر دیده می شود.


بر اساس آمارهای رسمی ، مازندران 645 مدرسه غیرانتفاعی دارد که حدود یکصد هزار دانش آموز در آنها مشغول تحصیل هستند . این استان بیشترین تعداد مدارس غیرانتفاعی کشور را نسبت به جمعیت دانش آموزی دارد .


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha