فریادهای امروز جویندگان کار برای طلب کار از رئیس جمهور و الزام ایشان به تحقق وعده های انتخاباتی در میان سخنرانی دکتر روحانی را می توان از منظر مختلف نگاه کرد. اما برای حامیان روحانی در حوزه ی سلامت این نگاه با افسوس همراه خواهد بود؛ اینکه از ابتدا به جناب آقای رئیس جمهور در مورد هزینه های آواری طرح تحول سلامت هشدار داده بودند. استفاده از بدترین مکانیسم پرداخت در طرح تحول سلامت/رشد پانصد درصدی هزینه های بیمه سلامت/هزینه هایی که بر صندوق دولت و بیمه ها و جیب مردم تحمیل می شود/مکانیسمی که هزینه های طرح تحول در بیمه سلامت را پانصد درصد افزایش داد/ رشد پانصد درصدی هزینه های طرح تحول در بیمه سلامت/منتقدان طرح تحول سلامت مخالف ارزانی درمان نیستند

استفاده از بدترین مکانیسم پرداخت در طرح تحول سلامت

سلامت نیوز-*مهدی اسفندیار: فریادهای امروز جویندگان کار برای طلب کار از رئیس جمهور و الزام ایشان به تحقق وعده های انتخاباتی در میان سخنرانی دکتر روحانی را می توان از منظر مختلف نگاه کرد. اما برای حامیان روحانی در حوزه ی سلامت این نگاه با افسوس همراه خواهد بود؛ اینکه از ابتدا به جناب آقای رئیس جمهور در مورد هزینه های آواری طرح تحول سلامت هشدار داده بودند.

به گزارش سلامت نیوز، نگاهی به انچه طرح تحول سلامت با اقتصاد دولت انجام داد کافیست تا دریابیم در مقام هزینه اثربخشی چقدر کوتاهی شده است. طرح تحول سلامت در کنترل ناب پرداخت خود از مکانیسم فی فور سرویس استفاده کرده است که بدترین سیستم است.

در این سیستم؛ ارائه دهنده ی خدمت به ازای هر خدمتی که ارائه می دهد وجهی مشخص دریافت می کند؛ سوای از اینکه آن خدمت لازم باشد یا نه؟! مثمر ثمر واقع شود یا نه؟! در چنین شرایطی با افزایش نرخ تعرفه ها در هریک از خدمات موجود؛ انگیزه ها و سرمایه گذاری ها بسته به سود آوری (به جای بستگی به الزامات و احتیاجات کشور) تغییر کرده و موجب رشد سرسام آور هزینه ها و شکل گیری الزامات بازار سرمایه پیش می رود و در این میان تبلیغات و بازاریابی و پورسانت شکل گرفته و تمام هزینه ها بر صندوق دولت و بیمه ها و جیب مردم تحمیل می شود. پیش بینی های کارشناسان اقتصادی در مورد طرح تحول سلامت؛ اگرچه چندان حریف فضاسازی رسانه ها نشد؛ اما قواعد علمی قرار نیست با شعبده های رسانه ای حقیقت خود را از دست بدهند و اصطلاحا دو دو تا همیشه چهارتا شده است.

در شرایطی که نظام فی فور سرویس موجب رشد پانصد درصدی هزینه های طرح تحول در بیمه سلامت و رسیدن هزینه ها از ۴۳۰۰ میلیارد تومان سال ۹۲ به بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان در سال ۹۶ شده است و هزینه های تامین اجتماعی در بخش درمان از ۷۶۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۲ به بیش از ۲۰۰۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۶ رسید؛ مع الوصف مجریان طرح تحول به جای اصلاح اساسی سیستم پرداخت و حرکت سریع به سمت تدوین گایدلاین ها و گلوبال سازی خدمات متاسفانه رویکرد حمله به دولت و مجلس و بیمه ها و ..... را در پی گرفته که هیچ دردی را درمان نکرده و سردرگمی جای استراتژی را گرفت.


کاهش تعرفه ی بیهوشی که به زعم نگارنده کاملا بی اساس و حل صورت مساله و اهرمی بسیار کم اثر تلقی می شود؛اگر بر پایه ی استدلال مجریان نیز تفسیر شود؛ حکایت از آن دارد که مجریان به خوبی دریافتند که چندین سال در پرداخت ها اشتباه کردند.

اما اشکال اساسی در نوع انتخاب آقای رئیس جمهور در انتصاب وزیر هست که یکی از بزرگترین سرمایه داران بخش خصوصی فعال در حوزه ی سلامت را که هیچ سبقه ای در حوزه ی اقتصاد سلامت ندارد به سمت وزارت بهداشت گماشت. البته وزیر همانطور که از سابقه ی وی پیداست در افزایش درآمدهای وزارت بهداشت کاملا موفق بود؛ منتهی اشکال کار جایی پیدا شد که به خاطر عدم لحاظ اصل یکپارچه دیدن منابع؛ سوق یافتن منابع به طرف وزارت بهداشت موحب فلج شدن کلیه ی سیاست های رفاهی دولت در حوزه های اشتغال و آموزش و محیط زیست و ... شد و دولت در باتلاقی گرفتار شد که به جای رهایی از آن خود نیز مشغول سوت و کف برای آن شد.

اختصاص بیش از ده هزار میلیارد تومان اوراق قرضه برای پاس کردن بخش کوچکی از بدهی های طرح تحول سلامت را اگر روحانی به صندوق اشتغال اختصاص می داد بدون تردید؛ امروز فریاد کار می خواهیم را در هنگام سخنرانی رسمی خود با این جمعیت و این صدا نمی شنید.

پر واضح هست که روحانی برای نجات دولت خود به شدت به اقتصاددانان مطرح و آزمون پس داده ای نظیر نیلی برای حوزه ی رفاهی و افراد آشنا به اقتصاد سلامت در وزارت بهداشت نیاز مبرم دارد؛ وگرنه باید همزمان فریاد جویندگان کار و بازنشستگان را در تریبون های جمعی و مجریان کارنابلد دائما معترض و مدعی و طلبکار را از رسانه ها و در درون کابینه همزمان تحمل کند؛ حتی اگر هر روز کودکی را که رستم صدا می زند؛ رستم باورش کند و اعتبارات محدود دولت را همچنان پای طرح کم اثر و پرهزینه ی تحول سلامت بریزد.

شاید جناب آقای رئیس جمهور نیاز به بازنگری سیر شعارها و مطالبات مردم دارد که چگونه با هر روز همراهی با طرح موسوم به تحول سلامت جنس و کیفیت و میزان صداهای معترض بیشتر و فراگیرتر و پیچیده تر شده است. جایی که بعد از چهارسال اجرای این طرح؛دکتر ایرج فاضل که از موافقان طرح بوده همراه منتقدان دلسوز و حامی دولت شده و عنوان می دارد " اسم این طرح از ابتدا اشتباه بوده است" اجرای چنین طرحی در هیچ جای دنیا امکان پذیر نیست....‌

اما سخن آخر؛ آقای روحانی؛ منتقدان و مخالفان این طرح به هیچ عنوان مخالف ارزان شدن هزینه های درمانی نیستند و از ابتدا نیز نبودند؛ بلکه عقل سلیم نمی پذیرد؛ سیستمی در کشور اجرا شود که بعد از چهار سال؛ عواقب آن به جایی برسد که شما از ترس شعار جویندگان کار ؛نتوانید سخنرانی راحتی داشته باشید و پزشکان و کادر درمان معترض و بسته های خدمت در حال کوچکتر شدن و بازگشت به نقطه ی صفر با یک دنیا افسوس....



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha