متخصصان اطفال متوجه شده اند که خطر ابتلا به سنگ های کلیه در کودکان و نوجوانانی که برخی آنتی بیوتیک های خوراکی را مصرف کرده اند، بیشتر است.

آنتی بیوتیک ها خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می دهند

سلامت نیوز: متخصصان اطفال متوجه شده اند که خطر ابتلا به سنگ های کلیه در کودکان و نوجوانانی که برخی آنتی بیوتیک های خوراکی را مصرف کرده اند، بیشتر است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، این اولین باری است که مصرف آنتی بیوتیک ها با ابتلا به سنگ های کلیه ارتباط داده شده است و به نظر می رسد که بیشترین خطر متوجه کودکان و بیمارانی است که به تازگی در معرض آنتی بیوتیک ها قرار گرفته اند.


محققان بیمارستان اطفال فیلادلفیا در آمریکا که این مطالعه را انجام داده اند، می گویند: شیوع کلی ابتلا به سنگ های کلیه در 30 سال گذشته 70 درصد افزایش یافته است و بیشترین میزان این افزایش به ویژه در میان نوجوانان و زنان جوان دیده می شود. این در حالی است که پیش از این ابتلا به سنگ های کلیه در میان کودکان نادر بود.


مایکل دنبورگ نفرولوژیست اطفال در بیمارستان اطفال فیلادلفیا و یکی از محققانی که در نوشتن مقاله ای در رابطه با این تحقیق همکاری داشت می گوید، دلایل افزایش ابتلای کودکان به سنگ های کلیه مشخص نشده است اما یافته های مطالعه ما نشان می دهد که مصرف آنتی بیوتیک های خوارکی در ابتلا به سنگ های کلیه نقش دارند به ویژه با توجه به اینکه به کودکان در مقایسه با بزرگسالان به میزان بالاتری آنتی بیوتیک تجویز می شود.


محققان در این مطالعه، پرونده های الکترونیکی سلامتی 13 میلیون بزرگسال و کودک را در فاصله زمانی میان سال های 1994 و 2015 بررسی کردند.
آنها وضعیت سلامتی حدود 26 هزار بیمار مبتلا به سنگ کلیه را قبل از قرار گرفتن در معرض آنتی بیوتیک تجزیه و تحلیل و آن را با وضعیت سلامتی 260 هزار فرد که در گروه کنترل قرار داشتند، مقایسه کردند.


محققان متوجه شدند که پنج طبقه از آنتی بیوتیک های خوراکی با ابتلا به بیماری سنگ کلیه ارتباط داشت. این پنج طبقه آنتی بیوتیک عبارت از سولفا خوراکی، سفالوسپورین ها، فلوروکینولون ها، نیتروفورانتوئین و پنی سیلین ها بودند.


محققان پس از در نظر گرفتن سایر فاکتورها از قبیل سن، جنس، نژاد، عفونت مجاری ادراری ،داروهای دیگر و سایر وضعیت های پزشکی بیمارانی که داروهای سولفا دریافت کرده بودند، متوجه شدند که احتمال ابتلای این بیماران به سنگ های کلیه در قیاس با بیمارانی که در معرض آنتی بیوتیک ها قرار نگرفته بودند، بیش از دو برابر بود. این مطالعه در مجله American Society of Nephrology منتشر شده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha