یکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۰
کد خبر: 24407

پزشك متخصص گوش و حلق و بینی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: سیگار مهمترین عامل سرطان حنجره در ایران است .

سلامت نیوز :پزشك متخصص گوش و حلق و بینی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: سیگار مهمترین عامل سرطان حنجره در ایران است .
 
علی گلجانیان تبریزی در گفت و گو با ایرنا افزود: مواد مضر سیگار، موجب درگیری قسمت میانی حنجره شده و می تواند منجر به سرطان حنجره شود.
وی، خشونت و تغییر صدا، اشكال در تنفس، سرفه و برآمدگی گلو را از جمله نشانه های سرطان حنجره برشمرد و خاطرنشان كرد: درصورت تشخیص و مراجعه به موقع ، می توان حنجره را حفظ كرد درغیر اینصورت ناگزیر ، حنجره برداشته می شود و فرد صدای خود را از دست می دهد.
این پزشك متخصص گفت: اغلب بیماران سرطانی نیز ناگزیرند برای صحبت كردن از ابزارهای كمكی مانند الكترولارینكس استفاده كنند كه دارای اشكالاتی مانند طبیعی نبودن صدا یا نیاز به تعویض است.
تبریزی با اشاره به لزوم تمرین و ممارست برای توانایی صحبت كردن با این ابزارها افزود: استفاده از این ابزارها علاوه بر نیاز به بستری شدن، هزینه بر است.
این استاد دانشگاه با تاكید بر شیوع كم سرطان حنجره در مقایسه با سایر سرطان ها یادآور شد: میانگین سنی ابتلا به سرطان حنجره در جهان 55 تا 65 سال است، در حالیكه میانگین سنی افراد مبتلا به این بیماری در ایران 45 سال است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha