همواره یکی از مشکلاتی که کارگران ساختمانی با آن روبه رو بوده اند و طی سال های گذشته با فراز و نشیب های متعددی همراه بوده، موضوع بیمه است

پوشش بیمه ای کارگران ساختمانی امسال تکمیل می شود

سلامت نیوز:همواره یکی از مشکلاتی که کارگران ساختمانی با آن روبه رو بوده اند و طی سال های گذشته با فراز و نشیب های متعددی همراه بوده، موضوع بیمه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان، هم اکنون این چالش به دلیل رکود نسبی که بر بازار کار و ساختمان سایه افکنده است، لزوم و نیاز آن را دوچندان کرده است. به این پیامک ها که از سوی مردم به روزنامه خراسان رسیده است، توجه کنید:« وضعیت بیمه کارگران ساختمانی که جزو قشرهای ضعیف جامعه هستند به گونه ای است که باز هم مثل همیشه منجر به پایمال شدن حق کارگران ساختمانی شده است.


«چرابیمه کارگران ساختمانی توسط اداره تأمین اجتماعی سهمیه بندی شده است؟ این کارغیرعادلانه ، غیرمنصفانه ، غیرمنطقی وغیر قانونی است.»
«من سازنده ساختمان هستم. تامین اجتماعی برای صدور پروانه کار از مالک پولی برای بیمه ساختمان می گیرد. بماند که اصلا در زمان وقوع حادثه هیچ گونه خدماتی به مالک نمی دهد؟»

به دنبال ارسال این پیامک ها به روزنامه و طرح مشکلات مردم ، این موضوعات را با مدیرکل نام نویسی و حساب های انفرادی سازمان تامین اجتماعی مطرح کردیم. بهروز کریمی با بیان این که طبق اعلام کانون انجمن صنفی کارگران ساختمانی یک میلیون و 300 کارگر ساختمانی در کشور در این صنف فعال هستند، گفت:  از سال 86 تا کنون یک میلیون و 100 کارگر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفته اند و 200 هزار نفر دیگر هم تا پایان امسال به مرور بیمه می شوند.

وی ادامه داد: طبق قانون مربوط به سال 52 کارگران ساختمانی فقط  در مورد حوادث ناشی از کار بیمه می‌شدند اما در سال 86 قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی تصویب شد و از همان زمان سازمان تامین اجتماعی به تدریج شروع به نام نویسی وپوشش کارگران ساختمانی کرد به نحوی که اکنون یک میلیون و 100 هزار نفر کارگر و با احتساب خانواده های آن ها دو میلیون و 600 هزار نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند.

وی درباره شرایط احراز کارگران با تاکید بر این که برای این که کارگران ساختمانی بیمه شوند باید کارگران واقعی شاغل در این صنعت را شناسایی کنیم، اظهار کرد: حق بیمه کارگران ساختمانی 30 درصد است که  7 درصد سهم متقاضی ،  3 درصد سهم دولت و 20 درصد سهم کارفرماست که از محل عوارض صدور پروانه ساختمانی توسط شهرداری وصول می شود. بنابراین با توجه به این که مبلغ حق بیمه که کارگران ساختمانی باید پرداخت کنند حدود 96 تا 110 هزار تومان است؛ موضوع پایین بودن میزان حق بیمه ، منجر به ایجاد تقاضای غیرواقعی در جامعه شده است بنابراین ما باید کارگران واقعی را که در صنعت ساختمان شاغل هستند، شناسایی کنیم .

 وی ادامه داد: این کار از چند طریق انجام می شود. افراد باید کارت مهارت شغلی از سازمان فنی و حرفه ای داشته باشند . مورد تایید  انجمن های صنفی کارگران ساختمانی باشند ضمن آن که بازرسان سازمان تامین اجتماعی در زمینه راستی آزمایی متقاضیان مشارکت دارند و کارگران واقعی را تحت پوشش قرار می دهند.

وی در خصوص تعداد افرادی که کارگر ساختمانی نیستند اما تحت پوشش قرار گرفته اند، اظهارکرد:  قبل از راه اندازی سامانه رفاهی یعنی تا اواخر سال 95 حدود 800-700 هزار نفر برای بیمه کارگران ساختمانی ثبت نام کرده بودند و پس از ایجاد سامانه نیز حدود 300 هزار نفر در این سامانه ثبت نام کردند. در این بین افرادی که قبل از ایجاد سامانه تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند راستی آزمایی نشدند بنابراین ممکن است در میان آن ها افرادی باشند که کارگر ساختمانی نیستند .

کریمی با اشاره به کسری وصول پرداخت حق بیمه توسط کارفرما که منجر به بروز مشکلاتی برای بیمه کارگران ساختمانی شده است، توضیح داد: از 20 درصد حق کارفرما که باید از محل عوارض صدور پروانه ساختمانی به دست بیاید تا کنون فقط 5/5 درصد را وصول کرده ایم به عبارتی ما، در مورد 5/14 درصد از سهم کارفرما کسری وصول داریم و همین امر ارائه خدمات ما را با مشکل مواجه کرده است و در مورد تحت پوشش قرار دادن کارگران ساختمانی با محدودیت مواجه شده ایم.
 
وی خاطرنشان کرد: البته با توجه به این که کانون انجمن صنفی کارگران ساختمانی کشور تعداد کارگران ساختمانی واقعی را یک میلیون و 300 هزار نفر اعلام کرده است عملکرد تامین اجتماعی درباره تحت پوشش قرار دادن یک میلیون و 100 هزار کارگر به نظر مطلوب می آید. کریمی خاطرنشان کرد: 200 هزار نفر کارگر ساختمانی دیگر را متناسب با توان مالی سازمان به مرور تحت پوشش بیمه قرار خواهیم داد و بر اساس سیاست هایی که داریم ، امیدواریم این تعداد به مرور تا پایان امسال تحت پوشش بیمه قرار بگیرند .  

مدیر کل نام نویسی و حساب های انفرادی سازمان تامین اجتماعی در خصوص اعتبار بیمه تامین اجتماعی کارگران ساختمانی با اشاره به این که درسال 96 ، 3 درصد سهم دولت پرداخت نشده است گفت: از میزان 20 درصد سهم کارفرمایی در سال گذشته، 5/5 درصد را وصول کردیم که رقم آن حدود دو هزار و 42 میلیارد تومان می شد یعنی تا کنون حدود 571 میلیارد تومان وصول شده است.

وی تاکید کرد: بنابراین تامین اجتماعی در این حوزه با کسری وصول مواجه شده است آن هم در حالی که کارگری که بیمه می شود بلافاصله خدمات مورد نیاز خود را مطالبه می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha