مطالعه جدید نشان می دهد سیگار کشیدن و بیماری دیابت می تواند ریسک تجمع غیرعادی کلسیم در مغز را افزایش دهد.

ارتباط سیگار کشیدن و دیابت با تشکیل کلسیم در مغز

سلامت نیوز:مطالعه جدید نشان می دهد سیگار کشیدن و بیماری دیابت می تواند ریسک تجمع غیرعادی کلسیم در مغز را افزایش دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، این مطالعه شامل حدود ۲۰۰۰ نفر با میانگین سنی ۷۸ سال بود. سی تی اسکن مغز این افراد نشان داد بیش از ۱۹ درصد آنها دارای تجمع غیرعادی کلسیم در بخش هیپوکامپ مغزشان بودند. این بخش از مغز نقش مهمی در حافظه بلندمدت و کوتاه مدت دارد.

به گفته محققان، افزایش سن، دیابت و سیگار کشیدن با افزایش ریسک کلسیم سازی در هیپوکامپ مرتبط هستند. بیماری آلزایمر، شایع ترین نوع زوال عقل یا دمانس، با کوچک شدن هیپوکامپ مرتبط است.

اما محققان اضافه می کنند که هیچ ارتباطی بین وجود و شدت کلسیم سازی در هیپوکامپ و عملکرد شناختی وجود نداشت.

دکتر «استر دی بروور»، سرپرست تیم تحقیق از مرکز پزشکی دانشگاه اوترخت هلند، در این باره می گوید: «هیپوکامپ متشکل از لایه های مختلف است و این امکان وجود دارد که کلسیم سازی به ساختار هیپوکامپ که برای ذخیره حافظه مهم است، اسیب نرساند.»

وی در ادامه می افزاید: «ما می دانیم که تجمع کلسیم در هیپوکامپ با افزایش سن اتفاقی شایع است. اما معتقدیم که سیگار کشیدن و دیابت نیز از فاکتورهای پرخطری در این زمینه هستند.»

به گفته وی، «ما در مطالعه اخیر خود دریافتیم که کلسیم سازی هیپوکامپ موجب افزایش احتمال بیماری عروقی می شود. همچنین می دانیم که سیگار کشیدن و دیابت نیز از فاکتورهای پرخطر بیماری قلبی-عروقی هستند از اینرو سیگار کشیدن و دیابت جز فاکتورهای پرخطر تجمع کلسیم در هیپوکامپ هستند.»

محققان درصدد بررسی مطالعات بیشتری در مورد ارتباط احتمالی بین تجمع کلسیم و زوال حافظه هستند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha