چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۵
کد خبر: 246389

اشتها میل طبیعی ما به غذا است. تفاوت اساسی بین گرسنگی و اشتها این است که اشتها نیاز به غذا خوردن برای حفظ تعادل انرژی است.

غذاهایی برای افزایش اشتها

سلامت نیوز: اشتها میل طبیعی ما به غذا است. تفاوت اساسی بین گرسنگی و اشتها این است که اشتها نیاز به غذا خوردن برای حفظ تعادل انرژی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت دکتر کرمانی، در قالب پزشکی، آناروکسیا از دست دادن اشتها است. از دست دادن اشتها می تواند دلایل متعددی داشته باشد مانند درد، اضطراب، کاهش فعالیت فیزیکی، افسردگی، خستگی یا بر اثر برخی داروها یا بیماری ها.


فیزیولوژی اشتها

مغز با روند سوخت و ساز بدن در ترکیب است، اشتها را کنترل می کند. سیستم عصبی مرکزی از عصب های واگ و سیگنال های هورمونی مانند گرلین از معده، انسولین از پانکراس و لپتین از سلول های چربی پیام دریافت می کند.
انسولین و لپتین محرک آزاد شدن افزایش دهنده ی اشتها هستند که به آن POMC-CART می گویند. از سوی دیگر، عصب های واگ تحریک کننده های اشتها از طرف گرلین را افزایش می دهند. سطوح بالای انسولین خون نیز باعث تحریک ذخیره سازی چربی می شود.


نکاتی برای افزایش اشتها


از آنجا که مغز اشتها را مشخص می کند، پرهیز از غذاهای خاصی می تواند به بهبود تحریک در سیستم عصبی مرکزی کمک کند. که منجر به افزایش اشتها می شود. غذاهایی که دارای محتوا اسیدی بالا هستند مانند لیمو، هویج، آب پرتقال و گوجه فرنگی می توانند منجر به کاهش سرعت هضم شوند و به سادگی غذا را در معده نگه دارند.
علاوه بر این، مقدار زیادی پروتئین نیز می تواند باعث آزاد شدن هورمون هایی شود که هضم را کند می کنند. غذاهای حاوی سدیم و فیبر بالا نیز می توانند باعث کاهش سرعت هضم شوند.


داروهای خانگی

درمان های خانگی زیادی وجود دارد که می تواند اشتها را افزایش دهد و در برنامه اضافه کردن وزن کمک کند. این درمان های خانگی حتی می تواند به افرادی که نمی خواهند مقدار زیادی غذا بخورند نیز کمک می کند. ترکیب موز با یک لیوان شیر می تواند اشتهای شما را تحریک کند.
بعلاوه، می توانید اشتهای خود را با مصرف شیر بادام، مخلوطی از زنجبیل تازه، آب لیمو و نمک نیز افزایش دهید. اسموتی میوه و میلک شیک که با موادی با تراکم کالری بالا درست شده باشد نیز کمک میکند.
همچنین سعی کنید به صورت مرتب میان وعده هایی نظیر بادام زمینی، میوه های خشک، سبزیجات و میوه های تازه استفاده کنید تا به تحریک اشتهای خود کمک کرده باشید.


دیگر غذاها

میوه هایی که طعم های بسیار قوی دارند نیز به تحریک اشتها کمک می کنند. این غذاها شامل انگور بیدانه قرمز، زردآلو و هلو می شود. انجیر و خرما نیز به افزایش اشتهای شما کمک می کنند. ادویه جات و گیاهان از جمله هل، دارچین و رازیانه نیز به تحریک اشتها کمک میکنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha