معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی گفت: تعیین سقف پرداخت برای دفترچه‌های بیمه و بیمارستان ها ممنوع است و چون تقابل میان پزشکان و بیماران را ایجاد می کند.

تعیین سقف پرداخت برای دفترچه‌های بیمه ممنوع است

سلامت نیوز: معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی گفت: تعیین سقف پرداخت برای دفترچه‌های بیمه و بیمارستان ها ممنوع است و چون تقابل میان پزشکان و بیماران را ایجاد می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا، محمد جهانگیری روز چهارشنبه در نشست خبری مسئولان سازمان نظام پزشکی افزود: بدترین کار تعیین سقف تعرفه ها در دفترچه های بیمه است که انجام شده است اینکه از نظر ریالی سقف ایجاد کنیم وقتی که مردم مراجعه می‌کنند، مقصر نیستند که پس از پر شدن سقف دیگر نتوانند خدمت بگیرند.


وی اظهار داشت: معتقدیم نباید تقابل میان پزشکان و بیماران وجود داشته باشد اما اینکه بیمه سلامت این بحث را داشته است که برای دفترچه ها سقف تعیین کند، باید روی آن بحث کرد تا این موضوع برای بیماران مشکل ایجاد نکند.
جهانگیری ادامه داد: باید بیماران دغدغه ای برای دریافت خدمت نداشته باشند و قرار نیست برای مردم محدودیت ایجاد کنیم. معتقدیم اکثر پزشکان بیماران را می پذیرند و اگر بالاتر از سقف باشد عواقبی را از نظر مالی به دنبال خواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: اکنون بیشترین مشکل در این زمینه در بخش درمانی و بیمارستانی دولتی است و همه نسبت به این موضوع اعتراض دارند و می دانیم که درآمد اختصاصی بیمارستان های دولتی نمی تواند این هزینه ها را جبران کند.
معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی ادامه داد: به بیمه سلامت پیشنهاد دادیم که سازمان نظام پزشکی در کنترل هزینه ها همراه آنهاست تا بحث تعدیل هزینه ها را داشته باشند.


وی شرط ماندگاری طرح تحول سلامت را اصلاح تعرفه ها دانست و گفت: تمام هزینه های انباشته شده این طرح مرتبط به هزینه های اضافه پزشکی است، چون برای تعداد انبوهی از مردم نیازمند کشور منابع لازم را تامین نکردیم.
معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی افزود: هر سال برای 11 میلیون نفری که دفترچه بیمه سلامت گرفتند، بیش از چهار هزار میلیارد تومان هزینه می شد. پرداختی از جیب مردم قبل از اجرای طرح تحول سلامت از 37درصد به 6 درصد رسیده است که این هم بار مالی زیادی داشت.
جهانگیری اضافه کرد: همچنین با اجرای طرح تحول سلامت هزار و 200 خدمت تحت پوشش بیمه قرار گرفت که همه اینها هزینه داشت، 300 قلم دارو به تعهدات بیمه ها اضافه شد و باید گفت در مجموع این موارد 90 درصد هزینه ها انباشته شده است و 10 درصد این هزینه ها مربوط به تعرفه های پزشکی است.


معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی گفت: بعد از طرح تحول سلامت 96 درصد افزایش تعرفه ها را داشتیم که حق حرفه ای پزشکان بوده که فط 40 تا 42 درصد آن پرداخت شده است و بقیه به موضوع نوسازی بیمارستان ها و کارانه آنها اختصاص داده شده است. که البته حدود یکسال است که این مبلغ هم پرداخت نشده است و یکی از تامین کننده منابع جامعه پزشکی شده است.


جهانگیری تصریح کرد: اکنون پرداختی های داروسازان، آزمایشگاهها و صنوف پزشکی داده نشده است و با یکسال تاخیر این هزینه های خودشان را دریافت می کنند. انتظار داریم متولیان این موضوع و سازمان های بیمه گر نسبت به این موضوع اهتمام داشته باشند.
وی تصریح کرد: در سال 93 مقرر شد سال های متفاوت رشد را داشته باشیم که عقب ماندگی در قیمت های واقعی در مراکز دولتی در بخش سرپایی اتفاق نیفتد چون 85 درصد این اقدامات در مراکز دولتی است اما در سال 94 صفر درصد، سال 95 نیز تنها سه درصد و سال 96 هم به همین شیوه و امسال نیز تعرفه های پزشکی فقط 5 درصد رشد داشته و در حقوق پزشکان رشدی مشاهده نمی شود.
معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی ادامه داد: قبل از سال 1393 به مدت 6 سال تعرفه هایپزشکی فریز شده بود و اکنون معتقدیم چون قیمت تمام شده و واقعی احصا شده است براساس آن نرخ تعرفه ها اعلام شود چون امروز بیمارستان ها توان پرداخت حقوق را ندارند و مردم متضرر می شوند.
جهانگیری معتقد است: بزرگنمایی تاثیر تعرفه ها جوسازی و آدرس غلط دادن است و ارائه خدمات پزشکی هزینه دارد و سهم آن در بروز مشکلات کمتر از 10 درصد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha