عضو هیات علمی پژوهشگاه فناوری های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی - ابن سینا، بهترین زمان مداخلات برای پیشگیری از بسیاری بیماری ها از جمله غیرواگیر را هزار روز اول زندگی عنوان کرد.

هزار روز اول زندگی بهترین زمان پیشگیری از بیماری ها است

سلامت نیوز: عضو هیات علمی پژوهشگاه فناوری های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی - ابن سینا، بهترین زمان مداخلات برای پیشگیری از بسیاری بیماری ها از جمله غیرواگیر را هزار روز اول زندگی عنوان کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر لادن گیاهی در سمپوزیوم مداخلات موثر تغذیه در هزار روز نخست زندگی در پیشگیری از ناباروری، این زمان را نقطه شروع برای سالم زیستن افراد در سال های بعدی اعلام کرد و افزود: با تغذیه صحیح و به موقع در این دوران زمینه ابتلا به بیماری های غیر واگیر مانند قلبی - عروقی، فشار خون و دیابت، کاهش یافته و این موضوع در پیشگیری از این بیماری ها بسیار موثر است.
وی یادآور شد: تغذیه مادران در دوران جنینی، نحوه وزن گیری مادران در دوران بارداری و تغذیه نوزاد از شیر مادر، رشد کودک تا دو سالگی و نحوه تغذیه تکمیلی از جمله عوامل موثر در ایجاد این بیماری ها به شمار می روند.
عضو هیات علمی پژوهشگاه فناوری های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی - ابن سینا، خاطرنشان کرد: بررسی ها نشان می دهد وضعیت تغذیه ای در دو نسل بعد نیز همچنان اثرگذار بوده و حتی درصورتی که نسل اول در وضعیت مناسبی باشد، در نسل دوم نیز این وضعیت ادامه خواهد داشت.
گیاهی افزود: به همین دلیل زنان باردار و کودکان تا پنج ساله از گروه های پرخطر و حساس هستند و باید مورد توجه ویژه قرار گیرند.
وی با یادآوری این که سرعت تکامل در این دوران بسیار بالا است، ادامه داد: سریع ترین رشد تکامل سلولی هزار روز اول زندگی است و به همین دلیل بیشترین تاثیر پذیری از عوامل محیطی از جمله تغذیه در این دوران انجام می شود.
وی همچنین گفت: 70 درصد رشد مغزی و همچنین موارد هورمونی و سوخت و ساز بدن و عملکرد مختلف سلول ها در این دوران رخ می دهد و به همین دلیل عوامل تغذیه ای می تواند در این دوران، بسیار مهم و تاثیر گذار باشد.
عضو هیات علمی پژوهشگاه فناوری های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی - ابن سینا با بیان این که چاقی از جمله عوامل زمینه ساز ناباروری است، اظهارداشت: عامل اصلی ابتلا به چاقی به هزار روز اول زندگی انسان ها برمی گردد.
گیاهی یکی دیگر از عوامل ایجاد ناباروری را سندرم تخمدان پلیکیستیک (PCOS یکی از شایع ترین اختلال هورمونی در میان زنان) اعلام و تصریح کرد: ریشه این بیماری از دوران جنینی شکل می گیرد.
وی ادامه داد: چاقی و سندرم تخمدان پلی کیستیک روز به روز در حال افزایش است و باید اقدامات جدی در کنترل عوامل تغذیه ای به منظور تضمین سلامت افراد در این دوران انجام شود.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha