صدور مجوز معدنکاوی در پناهگاه حیات وحش موته، غیرقانونی است چرا که مرجع صدور پروانه معدنکاوی در مناطق چهارگانه محیط زیست، شورای عالی محیط زیست است نه استانداری. ضمنا طبق بند الف موافقتنامه میان محیط زیست و وزارت صنعت، معدنکاوی در این منطقه ممنوع است.

صدور مجوز معدنکاوی در پناهگاه حیات وحش موته غیرقانونی است

سلامت نیوز: صدور مجوز معدنکاوی در پناهگاه حیات وحش موته، غیرقانونی است چرا که مرجع صدور پروانه معدنکاوی در مناطق چهارگانه محیط زیست، شورای عالی محیط زیست است نه استانداری. ضمنا طبق بند الف موافقتنامه میان محیط زیست و وزارت صنعت، معدنکاوی در این منطقه ممنوع است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم، آغاز اکتشافات در معدن تراورتن میمه در پناهگاه حیات وحش موته اصفهان که هفته گذشته به صورت غیرقانونی و بدون موافقت سازمان حفاظت محیط زیست آغاز شد، اعتراضات بومیان و علاقه‌مندان طبیعت را به همراه داشت.

اعتراضاتی که به توقف فعالیت اکتشافی در این معدن منجر شد و قاعدتا تا زمان لغو مجوز غیرقانونی این فعالیت مخرب، ادامه خواهد داشت. این مجوز که با سوء استفاده بهره‌برداران این معدن از تغییر استاندار اصفهان و پس از تهیه صورتجلسه‌ای صوری توسط آنها از طریق استاندار جدید صادر شده به گفته مسئولان محیط زیست وجاهت قانونی ندارد چرا که مرجع صدور مجوز اکتشافات معدنی جدید در داخل مناطق چهارگانه محیط زیست، شورای عالی محیط زیست است نه استانداری.

رضا اقتدار، معاون دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست با ابراز تاسف از اینکه چند روزی است با وجود مخالفت‌های سازمان حفاظت محیط زیست، عملیات معدنکاوی در پناهگاه حیات وحش موته آغاز شده به تسنیم می‌گوید: مجوز این معدن بر خلاف قوانین و ضوابط صادر شده.

پناهگاه حیات وحش موته استان اصفهان مشمول بند الف موافقت‌نامه‌ای میان سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت صنعت و معدن و تجارت است که در آن صراحتا قید شده که صدور هر گونه مجوز جدید اکتشاف و بهره‌برداری معدنی در پناهگاه حیات وحش موته که در ردیف 20 بند الف این موافقت‌نامه قرار دارد  ممنوع است؛ موافقت‌نامه‌ای که بر اساس مصوبه شورای عالی محیط زیست وقت در سال 54 به هر دو دستگاه تفویض شده است.

وی ادامه می‌دهد: از سوی دیگر، بر اساس ماده 3 قانون حفاظت و بهسازی، مرجع صدور هر گونه پروانه جدید برای اکتشافات معدنی در مناطق چهارگانه محیط زیست، شورای عالی محیط زیست است در حالی که مجوز معدنکاوی در پناهگاه حیات وحش موته بر اساس تبصره 5 ماده 24 قانون معادن و با توسط استاندار صادر شده. بنابراین، این مجوز برای مناطق چهارگانه وجاهت ندارد.

اقتدار می‌افزاید: ما صدور این مجوز را قانونی نمی‌دانیم. صدور چنین مجوزی عملا به این معناست که دیگر تفاوتی میان مناطق چهارگانه محیط زیست و مناطق آزاد وجود ندارد و هر زمان که اراده کنند می‌توانند بدون موافقت سازمان حفاظت محیط زیست در داخل مناطق چهارگانه محیط زیست مجوز اکتشافات معدنی صادر کنند.

کما اینکه تا کنون از طریق همین کارگروه که در پی معدنکاوی در پناهگاه حیات وحش موته هستند، مجوز اکتشافات معدن پلی‌متال در منطقه حفاظت شده کالمند بهادران استان یزد که یکی از شاخص‌ترین زیستگاه‌های آهو است و همچنین مجوز اکتشافات معدنی در منطقه امن بالقیس واقع در منطقه حفاظت شده انگوران استان زنجان صادر شده.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست موضوع معدنکاوی در پناهگاه حیات وحش موته استان اصفهان را با جدیت پیگیری خواهد کرد می‌گوید: پیگیری‌ها از سوی دفتر حقوقی و دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان آغاز شده و امیدواریم بتوانیم از اجرای این اقدام مخرب جلوگیری کنیم.

مرتضی جمشیدیان، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست اصفهان هم روز گذشته در انتقاد نسبت به صدور مجوز معدنکاوی در پناهگاه حیات وحش موته به رسانه‌ها گفت: به دلیل ارجاع موضوع به کمیسیون تبصره 5، توسط مدیرکل وقت سازمان صنعت و معدن استان در تاریخ 16/5/95 جلسه‌ای با استاندار وقت آقای زرگرپور و شش دستگاه دیگر تشکیل شده است که از هفت عضو مدنظر پنج نفر از اعضاء حضور داشتند و با توجه به دو رای موافق و دو رای مخالف در ارتباط با احداث این معدن، نظر نهایی به استاندار موکول شد که ایشان پس از بازدید از منطقه به دلیل قرار داشتن معدن در درون پناهگاه حیات وحش با صدور پروانه اکتشاف این معدن مخالفت کرد.

اما بهره‌برداران این معدن با استناد به همان جلسه قبلی، یک صورت جلسه صوری تهیه و آن را برای امضای به آقای مهرعلیزاده استاندار جدید ارائه کردند در شرایطی که جلسه جدیدی برای رای گیری از اعضای کمیسیون در این ارتباط برگزار نشده و محیط زیست استان نیز در جریان امر قرار نگرفته است اما سازمان صنعت و معدن بر همین اساس در اردیبهشت‌ماه پروانه‌ای در این ارتباط صادر کرده است.

پناهگاه حیات وحش موته با وسعت 204,350 هکتار در شمال استان اصفهان و با گیاهانی منحصر‌به‌فرد، یکی از ارزشمندترین مناطق ایران به شمار می‌رود که بخش جلگه‌ای و هموار آن زیستگاهی مناسب برای آهو است و بخش کوهستانی آن  زیستگاه قوچ و میش و کل و بز. در پناهگاه حیات وحش موته 478 گونه گیاهی شناسایی شده که نزدیک به 270 گونه از این مجموعه از گونه‌های گیاهان دارویی مفید از جمله آویشن، کرفس کوهی، کاکوتی، کما، جاشیر، زرشک، گل اورانه، خاکشیر تلخ، تمشک، انجیر و ریواس هستند.

پناهگاه حیات وحش موته همچنین میزبان دستکم 142 گونه از مهره‌داران شامل پستاندارانی چون آهو، قوچ و میش، کل و بز، پلنگ، گربه شنی، گربه پالاس، روباه معمولی، شغال، گرگ، کفتار، سمور، خرگوش و پایکا، پرندگانی چون عقاب طلایی، عقاب دشتی (خاکی)، عقاب مارخور، سنقر سفید، سارگپه پابلند، سارگپه معمولی، کرکس کوچک، دال، دال سیاه، شاهین، دلیجه، لیل و بالابان، خزندگانی چون لاک‌پشت مهمیزدار غربی، لاک‌پشت برکه‌ای خزری، مارمولک‌ها، بزمجه بیابانی خزری و مارجعفری و حتی گونه‌های معدودی از دوزیستان و ماهی‌هاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha