مدیرکل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت با بیان اینکه در نظر داریم ۱۰ دانشگاه در مرحله اول، ۱۰ دانشگاه در مرحله دوم و بقیه دانشگاه‌ها تا پایان سال به سیستم ارجاع وصل شوند، درباره نحوه ارائه خدمت به اتباع خارجی و بیماران مزمن در سیستم ارجاع توضیح داد.

تدوین دستورالعمل جدید نظام ارجاع/تعیین تکلیف "اتباع" و "بیماران مزمن"

سلامت نیوز: مدیرکل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت با بیان اینکه در نظر داریم ۱۰ دانشگاه در مرحله اول، ۱۰ دانشگاه در مرحله دوم و بقیه دانشگاه‌ها تا پایان سال به سیستم ارجاع وصل شوند، درباره نحوه ارائه خدمت به اتباع خارجی و بیماران مزمن در سیستم ارجاع توضیح داد.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر بهزاد کلانتری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آمادگی ۱۰ استان کشور برای اضافه شدن به برنامه نظام ارجاع، گفت: در سال گذشته بر اساس بخشنامه ابلاغی وزیر بهداشت قرار شد ۱۰ دانشگاه علوم پزشکی برای اجرای پایلوت نظام ارجاع اقدام کنند که دانشگاه علوم پزشکی گلستان یکی از این ۱۰ دانشگاه بود.


کاهش ۷ درصدی ارجاعات با اجرای نظام ارجاع الکترونیک در گلستان

وی با بیان اینکه بر اساس نتایج اجرای پایلوت این برنامه در استان گلستان و بررسی‌های سازمان‌های بیمه‌گر، به این نتیجه رسیدیم که بهترین نحوه اجرای نظام ارجاع، ارجاع الکترونیک است، افزود: طبق آمار، پیش از این، میزان ارجاعات در دانشگاه علوم پزشکی گلستان بیش از ۳۰ درصد بود، اما اکنون با اجرای نظام ارجاع الکترونیک در این استان، میزان ارجاعات به حدود هشت درصد کاهش پیدا کرده است.

کلانتری با بیان اینکه متمم دستورالعمل ارجاع الکترونیک از اواخر فروردین ماه امسال تدوین شده، ادامه داد: این دستورالعمل به امضای وزیر بهداشت، معاونین درمان، بهداشت و برنامه ریزی وزارت بهداشت رسید و تا چند روز آینده به تایید دکتر نوربخش، مدیرعامل سازمان بیمه تامین اجتماعی و مهندس موهبتی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت نیز خواهد رسید.

وی هدف از اجرای نظام ارجاع را اولویت بهداشت بر درمان و اولویت سطح یک درمان بر سطوح دو و سه عنوان و اظهار کرد: بیمار باید خدمات را در سطح یک دریافت کند و مدیرت درمانش در این سطح انجام شود. در عین حال ارجاعات باید بر اساس دستورالعمل‌ها و گایدلاین‌ها انجام شده و میزان ارجاع به سطح دوم ارائه خدمات باید نهایتا ۱۵ درصد باشد. 


نظام ارجاع پرهزینه است؟

سه‌گام ارجاع

مدیرکل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت با اشاره به برخی اظهار نظرها مبنی بر پرهزینه بودن نظام ارجاع، ادامه داد: عده‌ای معتقدند از آنجایی که در نظام ارجاع، بیمار باید هم توسط پزشک عمومی و هم از سوی پزشک متخصص ویزیت شود و با هر بار ویزیت، هزینه اضافه به سیستم تحمیل می‌شود، در نتیجه هزینه‌های حوزه سلامت افزایش می‌یابد، اما ما به این موضوع اعتقاد نداریم؛ چراکه وقتی نظام ارجاع استقرار پیدا کرد، حتما باید پزشک خانواده هم  مستقر شده و مدیریت درمان افراد را به پزشک خانواده محول کنیم. در عین حال ارجاعات هم همراه با محدودیت‌هایی و مطابق با گایدلاین‌ها انجام می‌شود و این اقدام طبیعتا کنترل هزینه را در پی خواهد داشت و تقاضاهای القایی از بین میروند.

کلانتری با بیان اینکه هدف اصلی نظام ارجاع افزایش و بهبود خدمات سلامت است، گفت: نهایتا با اجرای این برنامه در راستای مدریت منابع، جلوگیری از مراجعات متعدد بیماران به مراکز درمانی مختلف و درمانهای تکراری، مدیریت دسترسی آسان به خدمات درمانی و... گام برمی‌داریم. البته دستورالعمل اجرایی این برنامه در سال گذشته در سه گام تعریف شد که گام اول آن در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر، عشایر و روستاها برداشته و به صورت غیرالکترونیک در این شهرها اجرا شد.

وی افزود: همچنین گام دوم برنامه ارجاع تاکنون در تمامی شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر اجرایی شده است. گام سوم نیز به صورت ارجاع بیماران از کلیه پزشکان عمومی دولتی و خصوصی در قرارداد نظام ارجاع، کلینیک ویژه و پزشکان طرف قرارداد نظام ارجاع اجرا شده و خواهد شد.


قرادادهای سه‌جانبه و ۲ شرط برای پزشکان عمومی

کلانتری با بیان اینکه قرارداد نظام ارجاع بین بیمه پایه، دانشگاه و پزشکان طرف قرارداد است، گفت: این قرارداد به صورت سه جانبه خواهد بود. زیرا در نظام ارجاع سه مجموعه شامل بیمه‌های پایه به عنوان خریدار خدمت، دانشگاه‌های علوم پزشکی به عنوان مجری خدمت و پزشکان طرف قرارداد به عنوان فروشنده خدمت، درگیر خدمت‌رسانی هستند.

وی با بیان اینکه دو شرط برای عقد قرارداد با پزشکان عمومی در نظام ارجاع وجود دارد، ادامه داد: پزشکان عمومی باید متعهد به ثبت اطلاعات در سامانه نظام ارجاع باشند و در عین حال بسته‌ خدمات پایه ابلاغی معاونت بهداشت و درمان وزارت بهداشت را اجرا کنند.


تکلیف اتباع خارجی با اجرای "ارجاع" چه می‌شود؟

کلانتری درباره وضعیت اتباع خارجی در نظام ارجاع، گفت: درصورتیکه اتباع خارجی دفترچه بیمه نداشته باشند، نمی‌توانند وارد سیستم ارجاع شوند. البته در صورتیکه به یک بیماری تهدیدکننده سلامت عمومی مبتلا باشند، نظام ارجاع درباره آنها هم صدق کرده و می‌توانند در سیستم نظام ارجاع قرار می‌گیرند. در غیر اینصورت یا باید خدمات را با تعرفه خصوصی و یا با تعرفه دولتی بدون احتساب بیمه دریافت کنند.

وی با بیان اینکه برای بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن شناخته شده ماند سرطان و دیابت پیشرفته که نیاز به ارجاع مکرر دارند، شرایط خاصی لحاظ شده که نیاز نباشد هر بار چرخه ارجاع را طی کنند، ادامه داد: در سیستم ارجاع تاکید بر این است که پزشک ارجاع دهنده مسئول کل چرخه ارجاع بوده و باید پیگیر دریافت بازخورد از پزشک متخصص باشد. بنابراین مدیریت ارجاع توسط پزشک ارجاع‌دهنده انجام می‌شود.

کلانتری با بیان اینکه بدون سیستم نوبت‌گیری امکان اجرای موفق سیستم ارجاع را نداریم، افزود: طبق تصمیم‌گیری‌هایی که داشتیم قرار شد در گام اول نوبت‌دهی ۶۰ درصد ظرفیت کلینیک‌های ویژه به نظام ارجاع اختصاص یابد و به مرور این ظرفیت را افزایش می‌دهیم تا جایی که کلینیک ویژه ما خارج از نظام ارجاع بیمار نخواهد پذیرفت.

وی با بیان اینکه در نظر داریم ۱۰ دنشگاه در مرحله اول، ۱۰ دانشگاه در مرحله دوم و بقیه دانشگاه‌ها تا پایان سال به سیستم ارجاع وصل شوند و کار را شروع کنند، گفت: در قالب نظام ارجاع، سیستم استحقاق‌سنجی را پیش می‌بریم که بر اساس آن بیمار مراجعه کننده را بررسی می‌کنیم تا مشخص شود که آیا استحقاق دریافت خدمت و مراتب پیشرفته نظام ارجاع را دارد یا خیر.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha