سه‌شنبه ۳ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۴
کد خبر: 24725

یك دندانپزشك گفت: مسواك‌هایی كه با برق یا باطری كار می‌كنند،‌ قدرت پاك كنندگی بیشتری دارند چون با شدت و قدرت مناسبی دندانها را تمیز می‌كنند.

سلامت نیوز : یك دندانپزشك گفت: مسواك‌هایی كه با برق یا باطری كار می‌كنند،‌ قدرت پاك كنندگی بیشتری دارند چون با شدت و قدرت مناسبی دندانها را تمیز می‌كنند.

دكتر صدیقه خدمت در گفت وگو با ایسنا افزود: به افرادی كه یك بار در طول روز مسواك می‌زنند، توصیه می‌شود از مسواك‌های برقی استفاده و دست كم حدود 6 دقیقه را صرف مسواك زدن كنند اما استفاده از مسواك‌های معمولی باید حدود 10 دقیقه به طول بینجامد. ‌مسواك باید ازعقب تا نزدیك‌ترین دندان‌ها زده و سطح هر یك از دندانها به دقت تمیز شود.


این دانشیار دانشكده دندانپزشكی دانشگاه علوم پزشكی تهران با اشاره به نقش نخ دندان در حفظ سلامت دندانها اظهار كرد: سطوح جانبی دندانها با یكدیگر در تماس هستند. این سطوح با استفاده از مسواك تمیز نمی‌شوند بنابراین لازم است ابتدا با نخ دندان، سطوح دندان را تمیز و سپس مسواك زد.

وی با بیان اینكه عمل مسواك زدن مهمتر از نوع خمیر دندان است، گفت: برخی از افراد خمیردندانهای گران و خارجی ‌خریداری می‌كنند این در حالیست كه خمیر دندانهای ایرانی اثر لازم را بر سلامت دندانها دارند البته خمیر دندان‌ باید به مقدار كم استفاده شود.

خدمت در پاسخ به این پرسش كه آیا مصرف سیب، اثری مشابه مسواك زدن در تمیزی دندان‌ها دارد، اظهار كرد: مصرف سیب می‌تواند به تمیزی دندانها كمك كند اما نمی‌تواند جایگزین مسواك ‌زدن شود البته اگر نخ دندان و مسواك در دسترس نباشد می‌توان از سیب برای تمیز كردن دندانها استفاده كرد.

این دانشیار دانشكده دندانپزشكی دانشگاه علوم پزشكی تهران در زمینه تاثیر آدامس جویدن بر تمیزی دندانها گفت: آدامس را نمی‌توان جایگزین مسواك كرد البته جویدن آدامس‌های بدون قند باعث افزایش ترشح بزاق دهان می‌شود و بزاق تا حدودی دندانها را شست و شو می‌دهد.


وی در پاسخ به این پرسش كه از چه نوع مسواكی برای تمیز كردن دندانها باید استفاده كرد، گفت: بهتر است هر فردی برای حفظ سلامت لثه و دندان خود در این زمینه با دندانپزشك خود مشورت كند البته معمولا مسواك‌های متوسط (مدیوم) به بیماران توصیه می‌شود.

خدمت در پایان تاكید كرد: استفاده از مسواك‌های نرم (soft) در بیشتر مواقع به بیماران پیشنهاد نمی‌شود چون این نوع مسواك‌ها كارایی لازم را در تمیز كردن دندان‌ها ندارند البته برخی مواقع دندانپزشكان، مسواك‌های نرم را برای بیمارانی كه بیماری لثه آنها شدید است، توصیه می‌كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha