سه‌شنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۵
کد خبر: 247896

زنان باردار و کودکان هنوز متولد نشده‌شان از قدم گذاشتن به درون دنیای پر از آب لذت خواهند برد. هیچ کجا بهتر از استخر نمی‌تواند دردهای مربوط به دوران بارداری را تسکین دهد.

شنا ورزشی بی نظیر برای بارداری

سلامت نیوز-*دکتر مریم خادم: زنان باردار و کودکان هنوز متولد نشده‌شان از قدم گذاشتن به درون دنیای پر از آب لذت خواهند برد. هیچ کجا بهتر از استخر نمی‌تواند دردهای مربوط به دوران بارداری را تسکین دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از زندگی آنلاین، زنان باردار و کودکان هنوز متولد نشده‌شان از قدم گذاشتن به درون دنیای پر از آب لذت خواهند برد. هیچ کجا بهتر از استخر نمی‌تواند دردهای مربوط به دوران بارداری را تسکین دهد.

اگر باردار هستید، شنا حرارت بدن‌تان را پایین می‌آورد و از مفاصل‌تان حفاظت می‌کند و می‌تواند بدن‌تان را در حالت آرامش نگه دارد. مهم‌تر از همه بودن در آب باعث می‌شود تا احساس بی‌وزنی کنید.

در واقع قرار گرفتن درون آب تا کمر، حدود 50 درصد از وزن‌تان می‌کاهد و اگر تا قفسه سینه به درون آب فرو روید، تا 75 درصد از وزن‌تان کاسته می‌شود.

این حالت زمانی که شکم‌تان بسیار بزرگ شده است، عالی و بی‌نظیر است.

بنابراین شما چه علاقه‌مند به شنا باشید و دائم شنا ‌کنید و یا اینکه فقط دوست داشته‌باشید، روی آب شناور بمانید، در هر مرحله از بارداری‌تان می‌توانید از شنا سود ببرید.


حفظ تعادل

اگر در مرحله سه ماهه سوم بارداری‌تان هستید، ممکن است آنقدر سنگین شده باشید که نتوانید به راحتی تعادل خود را حفظ کنید.

راه حل، خرید تخته و نودل شنا است. می‌توانید با استفاده از این وسایل شنا، بدون دغدغه، از آب لذت ببرید.

درمان کمردرد

با راه رفتن درون آب می‌توانید کمر و لگن‌تان را از سفتی و خشکی رها کنید. راه رفتن در آب، از همان سه ماهه اول بارداری مفید است.

یا می‌توانید درون استخر، روی پاهای خود بایستید و پاها را به عرض شانه باز کنید و سپس زانوان‌تان را خم کرده و به آرامی، باسنتان را یکبار در یک جهت و بار دیگر در جهت مخالف، به صورت دورانی، حرکت دهید.

شنای کرال

اگر شما پیش از بارداری، به طور منظم شنا می‌کردید، پس از بارداری نیز می‌توانید طبق روال همیشه شنا کنید.

شنا ورزشی کاملاً ایمن است اما قبل از شروع باید کمی خودتان را گرم کنید و پس از شنا هم با انجام حرکات کششی، خود را خنک کنید.

به مرور می‌توانید زمان شنای‌تان را افزایش دهید. بهترین شنای کرال در زمان بارداری، شنای کرال سینه است.

اگر شنای قورباغه را ترجیح می‌دهید، به جای زدن ضربه‌های محکم پا به آب، خود را روی آب به سمت جلو سُر دهید.

بدین ترتیب به ناحیه لگن، فشار اضافی وارد نمی‌کنید.

قوزک پای متورم

اگر در پاها و قوزک پایتان، احساس داغی و تورم می‌کنید، آن‌ها را درون آب استخر فرو ببرید. بلافاصله احساس راحتی و آرامش خواهید کرد.

زیرا آب به کل بدن‌تان فشار وارد کرده و از تورم موجود می‌کاهد. برای نهایت استفاده بردن از آب، کنار دیوار استخر ایستاده و یک پای خود را تا سطح باسن بالا بیاورید، سپس قوزک پایتان را یکبار در جهت عقربه‌های ساعت و بار دیگر خلاف عقربه‌های ساعت به صورت دورانی بچرخانید. سپس این کار را با پای دیگر انجام دهید.

افزایش توانایی شش‌ها

تمرین‌های تنفسی را در تمام دوران بارداری خود انجام دهید تا توانایی شش‌هایتان افزایش یابد و فضای بیشتری برای کودک‌تان باز شود و هر نوع تنش را از روی قفسه سینه‌تان حذف کند.

انجام دادن این تمرین در آب، فایده بیشتری داشته و موجب می‌شود که بدنتان کاملاً در حالت آسایش و آرامش قرار بگیرد. برای این تمرین، ابتدا از راه بینی، نفس بکشید و به آرامی هوا را از طریق دهان بیرون بفرستید.

البته «بازدم» باید به مراتب طولانی‌تر از «دم» باشد. هنگام بازدم، تاجایی که می‌توانید از ناحیه شکم آن را انجام دهید. (به این تنفس، تنفس شکمی می‌گویند). این کار را تکرار کنید.

آبپاشی

وقتی در سومین سه ماهه بارداری خود هستید و شکم‌تان بزرگ شده است، روی شکم‌تان، آب بپاشید.

از این کار بسیار لذت خواهید برد و با کودک هنوز متولد نشده‌تان، احساس نزدیکی خواهید کرد.

کنار دیوار استخر بایستید و به آرامی روی شکم‌تان، آب بریزید. کودکتان ممکن است تغییر دما را احساس کند و با لگد زدن، واکنش نشان دهد.

پوشیدن لباس مناسب

در مراحل اولیه بارداری، مجبور نیستید، لباس شنای مخصوص زنان باردار را بپوشید. اما در سه ماهه دوم بارداری، پوشیدن چنین لباسی، توصیه می‌شود.

بدین ترتیب هم شما و هم جنین، احساس ناراحتی نخواهید کرد.

افزایش قدرت ماهیچه‌ها

در استخر، راه رفتن مانند پیاده روی در خشکی، برای قلب و عروق مفید است، با این تفاوت که دیگر روی مفاصل‌تان فشاری احساس نمی‌کنید.

آب از چند جهت در جریان است و می‌تواند 42 برابر هوا، مقاومت ایجاد کند. به همین دلیل بدون تلاش زیاد می‌توانید قدرت ماهیچه‌های‌تان را افزایش دهید.

کاهش پشت درد

هنگام بارداری، قوی نگهداشتن ماهیچه‌های پشت بدن، از درد و کشش در بدن پیشگیری می‌کند.

ورزش اسکات برای قوی کردن ماهیچه‌های پشت بسیار مؤثر است، اما وقتی شکم شما بسیار بزرگ و سنگین است، به دلیل جاذبه، به راحتی نمی‌توانید این حرکت ورزشی را انجام دهید و داشتن تعادل برای‌تان بسیار سخت خواهد بود.

اما انجام این حرکت در استخر بسیار راحت است. درون آب ایستاده و پاهای خود را به عرض شانه باز کرده و به سمت عقب رفته، به طوری که انگار می‌خواهید روی صندلی بنشینید.

آن‌قدر پایین روید تا پاهایتان زاویه 90 درجه درست کنند. مراقب باشید زانوان‌تان، جلوتر از پنجه‌های پاهای‌تان، قرار نگیرد.

حرکت دادن جنین

لبه استخر را گرفته و بدن‌تان را روی آب شناور کنید. درون آب، روی شکم به صورت افقی دراز بکشید و دست‌ها و پاهای‌تان را باز کنید و نفسی عمیق بکشید.

این کار باعث می‌شود تا جنین‌تان جای بیشتری برای کشیدن دست و پای خود داشته باشد و حتی ممکن است، حرکات بسیار ریزی انجام دهد.

تجربه دنیای جنین

به روی پشت روی آب شناور شوید و سرتان را روی آب گذاشته و چشم‌هایتان را ببندید. سعی کنید گوش‌هایتان را زیر آب برده تا هیچ صدایی را هم نشنوید.

در این حالت می‌توانید خود را با حرکات جنین‌تان هماهنگ کنید و صدای ضربان قلب‌تان را همانطور که او می‌شنود، بشنوید.

کشش ماهیچه‌های پا

پاها واقعاً در سه ماهه سوم بارداری بسیار دردناک و خسته می‌شوند. بنابراین به درون آب رفته و پاهای خود را کمی کشش دهید تا هر نوع گرفتگی آن برطرف شود.

درون استخر ایستاده و پاهای خود را بلند کرده و انگشتان پنجه پای‌تان را به صورت نوک تیز درآورده و سپس برعکس به سمت پا، خم کنید.

خنک کردن بدن

اگر احساس می‌کنید حرارت بدن‌تان بسیار بالا رفته است، به محض قدم گذاشتن به درون آب، احساس خنکی خواهید کرد. تا قسمت چانه به درون آب فرو روید و سرتان را به آرامی عقب و داخل آب ببرید.

حالت زایمان

در چند ماه آخر بارداری، استخر بهترین مکان برای کشف درست‌ترین وضعیت بدن برای زایمان‌تان است.

با کمک مراقب‌تان می‌توانید مناسب‌ترین وضعیت بدن و حالت قرار گرفتن آن برای زایمان را بشناسید.

افزایش ضربان قلب

اگر عاشق ورزش‌هایی مانند زومبا هستید، اما به دلیل بارداری ورزشی می‌خواهید که خطر صدمه را به حداقل برساند، ورزش‌های آبی، بهترین گزینه هستند.

شنا جریان خون را بهبود بخشیده و خون در تمام بدن‌تان راحت‌تر به گردش در می‌آید و از فشار خون نیز می‌کاهد. قلب و عروق‌تان نیز به خوبی کار خواهد کرد.

راه رفتن در آب

راه رفتن در آب، کل بدن‌تان را تقویت می‌کند و هرچه بیشتر در آب باشید، فایده بیشتری می‌برید. یک قدم به جلو گذاشته و سپس پاهای‌تان را تا زاویه 45 درجه خم کنید.

مجدداً صاف شده و به راه رفتن‌تان، ادامه دهید. این حرکت را چند بار تکرار کنید. بدین ترتیب ماهیچه‌های مرکز بدن و قفسه سینه‌تان تقویت می‌شوند.

* جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha