عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی جندی‌شاپور تشك‌های نرم را نامناسب‌ترین نوع تشك برای خوابیدن عنوان كرد و گفت: هنگام خوابیدن بر روی این نوع تشك‌ها در قسمت‌های میانی كمر قوس منفی ایجاد می‌شود كه این حالت آسیب‌ رسان است

سلامت نیوز:عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی جندی‌شاپور تشك‌های نرم را نامناسب‌ترین نوع تشك برای خوابیدن عنوان كرد و گفت: هنگام خوابیدن بر روی این نوع تشك‌ها در قسمت‌های میانی كمر قوس منفی ایجاد می‌شود كه این حالت آسیب‌ رسان است.

دكتر شهلا زاهدنژاد در گفت‌وگو باایسنا گفت: استراحت و قرار گرفتن در حالت خوابیده برای بهبودی هر بیماری ضروری است؛ اما باید به این نكته توجه داشت كه فرد در حالت درازكش باید احساس راحتی داشته باشد.

وی افزود: حالت خوابیدن از قاعده خاصی پیروی نمی‌كند و فرد به هر صورت كه احساس راحتی كند و احساس درد نداشته باشد می‌تواند بخوابد.

زاهد‌نژاد تصریح كرد: انتخاب تشك و بالش مناسب مساله مهمی است كه هر فردی باید به آن توجه داشته باشد تا در ناحیه كمر و گردن با مشكل مواجه نشود. تشك‌هایی كه معمولا مورد استفاده قرار می‌گیرند در دسته‌بندی‌هایی با عنوان تشك‌های نرم، سفت و سخت و مستحكم قرار می‌گیرند.

این فیزیوتراپ عنوان كرد: خوابیدن بر روی تشك‌هایی با سطح‌ سفت و سخت بر قسمت‌هایی از بدن مانند ستون فقرات اثر منفی دارد؛ چرا كه این نوع تشك‌ها قوس ستون فقرات را پر نمی‌كنند و به همین دلیل فرد در ناحیه كمر احساس خوبی نخواهد داشت. همچنین در صورت خوابیدن به پهلو نیز انحراف غیر طبیعی در ناحیه كمر ایجاد می‌شود كه این حالت نیز آسیب رسان است.

وی ادامه داد: تشك‌های نرم، نامناسب‌ترین نوع تشك برای خوابیدن هستند، زیرا هنگام خوابیدن بر روی این نوع تشك‌ها در قسمت‌های میانی كمر قوس منفی ایجاد می‌شود كه این حالت نیز آسیب‌ رسان است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی جندی‌شاپور اهواز افزود: تشك‌های مستحكم بهترین نوع تشك هستند؛ چرا كه هنگام خوابیدن بر روی این نوع تشك‌ها قوس كمر و شرایط طبیعی و مناسب ستون فقرات حفظ می‌شود.

زاهد‌نژاد گفت: انتخاب بالش مناسب نیز در خواب راحت و مناسب بسیار تاثیرگذار است و به همین دلیل باید به نوع بالش توجه ویژه داشت. بالش‌های نرم با ضخامت حدود 10 سانتی‌متر بهترین نوع بالش است، زیرا هنگام استفاده از این نوع بالش‌ها، ناحیه گردن با ستون فقرات در یك امتداد قرار می‌گیرد.

وی افزود: قرار دادن چند بالش بر روی هم هنگام خوابیدن كار درستی نیست و آسیب‌رسان است. این حالت موجب افزایش فاصله سر با سطح زمین و ایجاد قوس نامناسب در ناحیه گردن می‌شود. در چنین شرایطی خوابیدن به پهلو نیز نامناسب خواهد بود و موجب آسیب گردنی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha