سلامت نیوز: نخستین كنگره ملی نانوداروها به میزبانی دانشگاه شهید چمران اهواز و با همكاری دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور امروز در اهواز آغاز به كار كرد.

به گزارش فارس ، رئیس كنگره در مراسم افتتاحیه این نشست علمی كه پیش از ظهر امروز برگزار شد، اظهار داشت: فناوری نانو تكنولوژی پیشرفته و در عین حال جدیدی است كه بسیاری كشورها به فعالیت در این عرصه روی آورده‌اند و جمهوری اسلامی ایران نیز در خاورمیانه از جمله كشورهایی است كه به اهمیت این تكنولوژی پی برده و تحقیقات فراوانی در این عرصه آغاز شده است.
حسین نجف‌زاده با اشاره به اینكه شركت‌های بزرگی در دنیا سرمایه‌گذاری عظیمی در خصوص فناوری نانودارو انجام داده‌اند، تصریح كرد: نانوداروها در مقایسه با سایر داروها مزیت‌های خاصی دارند و در عین حال عوارض جانبی كمتری بر جای می‌گذارند. این نوع داروها در نحوه پخش شدن آن در بدن تاثیر دارد به طوری كه بر اساس این كاركرد، پزشكان می‌توانند دارو را با خلوص بالاتر به نقطه‌ای برسانند كه بدن به آن نیاز دارد و با این تكنولوژی، دارورسانی به بافت هدف بهتر انجام شود.
وی در عین حال یادآور شد: نباید غافل بود كه بزرگ‌ترین نانوتكنولوژیست پروردگار عالم است كه همه چیز را به نظم آفریده و آدمی را در مسیر كشف حقایقی در این زمینه رهنمون می‌دارد.
عضو هیئت علمی دانشكده دامپزشكی اهواز از جمله ویژگی‌های خاص این كنگره را برگزاری آن برای نخستین بار با این عنوان در دنیا و ایران، جنبه آموزشی كنگره و فعالیت مشترك دانشگاه‌های شهید چمران و علوم پزشكی در برگزاری آن عنوان كرد.
نجف زاده با اشاره به اطلاع‌رسانی انجام شده درباره كنگره نانوداروها و استقبال خوب دانشمندانی در این عرصه از خارج كشور، اظهار داشت: سایت كنگره در مدت كوتاهی پس از راه‌اندازی ومعرفی مورد بازدید محققانی در عرصه فناوری نانو از 25 كشور مختلف جهان قرار گرفت.
همچنین دبیر كمیته علمی كنگره در سخنانی نانو را علمی نوظهور توصیف كرد و گفت: طی دو دهه اخیر علاقه‌مندان زیادی به این رشته جالب گرایش پیدا كرده‌اند.
مریم كوچك فناوری نانو را دارای ابعاد گسترده از غذا و پوشاك تا دارورسانی دانست و افزود: این رشته نوظهور امروزه در ابعاد مختلف زندگی ما رسوخ كرده و در این كنگره به بحث‌های مرتبط با نقش این فناوری در تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری‌ها پرداخته شده است.
رئیس دانشكده داروسازی دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز تعداد كل مقالات رسیده به كنگره نانوداروها را 180 مقاله عنوان كرد و گفت: از این تعداد 40 مورد به علت عدم ارتباط با محورهای معرفی شده و پژوهشی نبودن مقاله از سوی هیئت داوران مردود اعلام شد و 140 مقاله نیز طی دو روز برگزاری به صورت پوستری و سخنرانی ارائه می‌شود.
در بخش دیگری از این كنگره، سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز در بیاناتی همكاری دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور در برگزاری این نشست علمی را به فال نیك گرفت و گفت: این مسئله نشان می‌دهد زمینه‌های همكاری فراوانی میان دو دانشگاه وجود دارد كه باید بیشتر به آنها پرداخت.
حسن مروتی نانوفناوری را علم جدید و نیازمند به تحقیقات بیشتر عنوان كرد و گفت: خوشبختانه دستاوردهای محققان كشورمان در سال‌های اخیر در زمینه نانو، بیو، سلول‌های بنیادی و .... نشان می‌دهد در این زمینه حرف‌هایی برای گفتن داریم و افق روشنی از آینده را در مقابل ما به تصویر می‌كشد.
وی به روند پیشرفت دانشگاه‌ها در دهه‌های اول تا سوم انقلاب اسلامی اشاره كرد و افزود: اكنون در دوران نسل سوم دانشگاه‌ها فرصت فراهم است تا از تولید علم به سمت كاربردی كردن آن گام برداریم و در همین راستا مراكز رشد فناوری و پارك‌های علم و فناوری راه‌اندازی شده‌اند تا به تبدیل علم به ثروت و ایده به پدیده كمك نمایند.
همچنین در بخش دیگری از این كنگره، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید چمران اهواز به بیان 20 اصل درباره بیماری و سلامتی با استفاده ازآیات و روایات پرداخت و گفت: لزوم تعریف رابطه منطقی میان بدن، دارو، بیمار و بیماری، رژیم غذایی و كم خوری، توجه به شرایط روحی و مشاوره با بیمار قبل از تجویز دارو، رضایت بیمار از پزشك، تقدم معالجه دارویی نسبت به معالجه دینی، معرفت زایی در خصوص بیماری به فرد بیمار را از جمله این اصول ذكر كرد.
حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالباری جوانمردزاده افزود: از جمله اصول دیگر در این رابطه، تشویق به شناسایی دارو برای هر نوع بیماری، مقدم دانستن رژیم غذایی بر هر دارو، شناسایی تحمل بدن بیمار نسبت به دارو، روحیه دادن به بیمار است.
نخستین كنگره نانوداروها تا فردا بعدازظهر در دانشكده دامپزشكی دانشگاه شهید چمران اهواز برپا خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha