گاهی بعضی از زنان دچار یائسگی زودرس می‌شوند، در اینجا برخی از عوامل ایجاد آن را آورده‌ایم، با ما همراه باشید...

چرا ممکن است زوتر از موعد یائسه شوید

سلامت نیوز: گاهی بعضی از زنان دچار یائسگی زودرس می‌شوند، در اینجا برخی از عوامل ایجاد آن را آورده‌ایم، با ما همراه باشید...

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تبیان، زنی که تخمدان‌هایش را خارج کرده‌اند، چه از طریق هیستروکتومی و یا به‌طور جداگانه، دچار یائسگی زودرس خواهد شد. سایر انواع جراحی‌های شکمی می‌توانند جریان خون به سمت تخمدان‌ها را مختل کنند و موجب نابودی فولیکول‌ها شوند.

نارسایی زودرس تخمدان‌ها
زنانی که در دهه‌ی سی یا حتی بیست زندگی خود وارد دوران یائسگی می‌شوند ممکن است بیماری داشته باشند که باعث توقف عملکرد درست تخمدان‌ها شده باشد. یک ارزیابی کامل پزشکی لازم است تا علت دقیق یائسگی زودهنگام مشخص شود.

سندرم تخمدان پلی کیستیک
این بیماری که چرخه‌ی تخمک گذاری را به هم می‌زند، موجب التهاب و زخم‌هایی می‌شود که به فولیکول‌ها آسیب زده و تخریبشان می‌کنند.

اختلال خود ایمنی
دیابت نوع اول، کم کاری تیروئید، آرتریت روماتوئید و لوپوس از اختلالات خود ایمنی هستند که می‌توانند احتمال یائسگی زودرس را افزایش بدهند.

درمان‌های سرطان
شیمی درمانی و پرتودرمانی معمولاً موجب یائسگی زودرس می‌شوند. زنانی که برای کاهش ریسک سرطان سینه، تاموکسیفن مصرف می‌کنند نیز ممکن است زودتر وارد دوران یائسگی شوند.

یائسگی زودهنگام؛ علل و علائم

همه‌ی موارد گفته شده می‌توانند شما را زودتر از موعد یائسه کنند. اگر فکر می‌کنید علائمی دارید که ممکن است حاکی از مشکلی پنهان باشند به پزشک مراجعه کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha