سیامک مره‌صدق، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی معتقد است که سبد تغذیه‌ای مردم به جای کالاهای سالم و ضروری، از مواد غذایی مضر اما ارزان پر شده است.

آمار نگران کننده بانک مرکزی از کاهش مواد غذایی از سفره های ایرانی

سلامت نیوز: سیامک مره‌صدق، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی معتقد است که سبد تغذیه‌ای مردم به جای کالاهای سالم و ضروری، از مواد غذایی مضر اما ارزان پر شده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا،دکتر سیامک مره‌صدق، نماینده مجلس، با اشاره به آمارهای بانک مرکزی که در آن اعلام شده تغذیه روزمره مردم ایران دچار تغییراتی شده و مصرف اکثر مواد غذایی کاهش داشته است، به پانا گفت: این موضوع چندین زنگ خطر را برای ما به صدا درمی‌آورد.

این پزشک تاکید کرد: یکی از مهمترین زنگ خطرها این است که شرایط معیشت مردم سال به سال بیشتر به خطر افتاده و آنها به ناچار از نیازهای روزمره زندگی‌شان که تغذیه از مهمترین آنهاست کم می‌کنند و سبد غذایی‌‌شان روز به روز ضعیف‌تر می‌شود. موضوع دوم این است که حتی خانواده‌های با درآمد بالا،‌ از فرهنگ مناسبی برای تغذیه برخوردار نیستند و مواد غذایی بی‌ارزش و غیرمفید را در تغذیه روزانه‌شان قرار می‌دهند.

مره‌صدق با انتقاد از تبلیغات مواد غذایی مضر در ساعات پربیننده تلویزیون گفت: در حالی که نیازمند فرهنگ‌سازی برای سبک زندگی سالم هستیم، می‌بینیم که در بین پرطرفدارترین برنامه‌ها مواد غذایی ناسالم به طور مستقیم و غیرمستقیم تبلیغ می‌شود که این موضوع باعث می‌شود چه کسانی که شرایط مالی مناسبی دارند و چه آنها که ناچارند از بین گزینه‌های غذایی، برخی را انتخاب کنند، به سمت استفاده از این مواد رو بیاورند.

کوپن خرید محصولات غذایی ضروری داده شود

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: مهمترین کاری که در شرایط فعلی باید انجام دهیم تعریف سبد غذایی پایه است به نحوی که خانواده‌ها هم بدانند چه باید بخورند و هم بتوانند از پس تامین آن برآیند. برای این منظور اولا فرهنگ‌سازی لازم داریم و دوما افزایش قدرت خرید مردم. به این معنا که قیمت کالاهای مضر گران‌تر شود و قیمت کالاهایی مانند لبنیات و میوه‌ و سبزیجات که مصرف آنها ضروری است کاهش پیدا کند. این کاهش قیمت هم می‌تواند دستوری باشد و با اعطای یارانه به تولیدکنندگان اتفاق بیفتد و هم می‌تواند شامل این باشد که به مردم به جای یارانه‌ای که مشخص نیست صرف چه چیزی می‌شود، کوپن خرید محصولات غذایی ضروری داده شود.

او با اشاره به این که اگر امروز برای نیازهای ضروری تغذیه‌ای هزینه نکنیم فردا باید چند برابر برای سیستم درمانی هزینه کنیم، گفت:‌ نباید در بین اتفاقات جاری کشور، از نگاه به آینده غافل باشیم. آمارهایی که درباره وضع تغذیه مردم منتشر شده، هشداری است که باید جدی گرفته شود و مسئولان مختلف باید به فکر چاره‌ای برای بهبود این شرایط باشند.

بانک مرکزی سالانه آماری از اقلام اصلی مصرف‌شده به‌وسیله خانواده‌های ایرانی را اعلام می‌کند. این آمار می‌تواند نشان‌دهندۀ تاثیر تورم و مشکلات دیگر اقتصادی بر تغذیه روزمره مردم باشد. طبق این آمار هرچند میانگین تعداد نفرات خانوار در هر سال کاهشی جزئی دارد؛ اما محاسبات نشان می‌دهد که حتی با اعمال ضریب کاهش جمعیت خانوار نیز، مصرف اکثر مواد غذایی (به جز گوشت پرندگان، ماست و پنیر) بین سال‌های ۸۶ تا ۹۵ کاهش یافته است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha