دوشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۸

این کودکان بیش از همه معنای زندگی را در مرگ درک کرده اند؛ هرچه بیشتر بتوانند به مسافران بهشت زهرا گل بفروشند درآمد بیشتری خواهند داشت.

نان آوران مرگ

سلامت نیوز: این کودکان بیش از همه معنای زندگی را در مرگ درک کرده اند؛ هرچه بیشتر بتوانند به مسافران بهشت زهرا گل بفروشند درآمد بیشتری خواهند داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، وقتی خودرویی ترمز می زند غنچه نگاه کودکان می شکفد و دیگر برایشان اهمیتی ندارد که خریدار سیاه پوشیده، در غم مرگ نزدیکانش عزادار است یا نیست؛ آغوش می گشایند و به سمت در خودرو می دوند.

خیلی از اینها نان آور خانه اند؛ برخی اگر درآمدشان در طول روز کمتر از همیشه باشد شب به خانه راهشان نمی دهند؛ تعدادی هرچه بیشتر بفروشند پول توجیبی بیشتری هدیه می گیرند و بعضی هم در کودکی مرد شده اند و برای خودشان کار می کنند.
گلفروشان جاده بهشت زهرا (س) را می گویم که حاشیه آزادراه را تملک کرده اند، انواع گل ها را به بهانه نزدیکی به بهشت زهرا می فروشند و محل کسب و کارشان باوجود آنکه هیچ سند و مدرک هویتی ندارد اما به قیمت های گزاف هم خرید و فروش می شود.
وقتی وارد اتوبان بهشت زهرا (س) می شوی دستفروشان که بیشترشان کودک هستند به فاصله 100 متری از یکدیگر با دسته گل هایی که در دست دارند در انتظار ترمز خودرو و آمدن خریدارانی نشسته اند که عموما قبل از رفتن بر سر مزار نزدیکانشان در بهشت زهرا به دسته گل نیاز پیدا می کنند.
بیشتر این کودکان برای دیگران کار می کنند و کسب و کار مستقلی ندارند یعنی توسط دیگران اجیر شده اند.
حدود 20 مورد از این گل فروشی ها در آزادراه تهران - قم حد فاصل پل شهید کاظمی تا ابتدای پل بهشت زهرا (س) فعالیت دارند و تعدادی نیز در مسیرهای کمربندی شهرری منتهی به بهشت زهرا (س) و جاده قدیم قم تا حوالی بهشت زهرا (س) مشاهده می شوند.

**گل های بی کیفیت، قیمت بدون سقف
کسب و کار این افراد در روزهای هفته رونق خاص خودش را دارد اما روزهای پنجشنبه و جمعه بازارشان سکه است. این روزهای تعطیل به دلیل تقاضای بیشتر حدود 200 تا 300 نفر از گلفروشان در مسیر بهشت زهرا (س) حضور می یابند و انواع گل ها از جمله گلایل، میخک و رز درمعرض خرید خانواده هایی که قصد زیارت اهل قبورشان را دارند می گذارند.
تعرفه خاص و یکسانی ندارند؛ هرکس در هر زمان برای هر نوع گل یک قیمت تعیین می کند؛ به قول معروف کوچه بازاری ها هرچه تیغشان بیشتر ببُرد است و وقتی قیمت برای مشتری مهم باشد کوتاه می آیند و تخفیف هم می دهند چون می دانند گل ها هم زود می میرند.
یک دسته گل متوسط 15 هزار تومان اما وقتی کار به چانه زدن می رسد کودک گلفروش می گوید شما ببر همان 10 هزار تومان. تاج گل هایشان هم مانند گل ها کیفیت بالایی ندارد و در حدود 50 هزار تومان فروخته می شود.
قیمت گل ها با گلفروشی های داخل شهر بسیار متفاوت است شاید هم چون کیفیت بالایی ندارند و از نوع درجه یک نیستند ارزان فروخته می شوند، بی شک همین قیمت هم در استقبال شهروندان برای خرید از اینجا تاثیرگذار است.

**نان آوران مرگ
یکی از این گل فروشان که خودش را برای خبرنگار ایرنا «امیر» 13 ساله معرفی کرد می گوید از باقرآباد برای گل فروشی به اتوبان بهشت زهرا (س) آمده است.
او که دانش آموز است ادامه می دهد مجبور است برای گذران زندگی هم درس بخواند و هم کار کند تا هزینه دو خواهر، مادر و پدر معتادش را تامین کند.
«مهران» کودک دیگری که چشم به جاده دوخته تا خودرویی مقابلش توقف کند می گوید: روزهای پنجشنبه و جمعه پرکارترین روزهاست و مجبورم از ساعت 5 صبح خودم را برای کار آماده کنم.
او با نگاه بغض آلودی روایت کرد: دوس دارم درس بخونم اما هزینه درمان مادرم واجب تره؛ پدر که ندارم باید مراقب مادرم باشم.
پای صحبت هرکدام از این کودکان گل فروش که بنشینیم همین حکایت است، داستان مرگ، زندگی و پول؛ این کودکان هم دوست دارند کودکی کنند اما زودتر شانه به زیر مسئولیت زندگی زده اند و گاه باید منتظر خطرات آن هم در حاشیه جاده باشند.

** خطرات جاده ای
روی دیگر این سکه اما خطرناک و گاه مرگبار است؛ ترافیک و خطراتی که توقف خودروها در حاشیه بزرگراه دارد؛ موضوعی که هیچ نهادی مسئولیت قبول نمی کند و همه موضوع را به دیگری پاس می دهد.
رئیس راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان ری که از حضور گل فروشان جاده بهشت زهرا (س) دل پر دردی دارد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: حضور گل فروشان در مسیرهای منتهی به بهشت زهرا (س) و آزاد راه تهران - قم به معضل تبدیل شده و بر همین اساس تشکیل گشت ویژه برخورد با دست فروشان در حریم جاده های این شهرستان یک ضرورت به شمار می رود.
«فرشاد اسکندری» افزود: روزانه به طور میانگین 150 تا 160 هزار خودرو از آزادراه تهران - قم و ری - ورامین در حال تردد هستند و همین موضوع بیانگر اهمیت و حساسیت این آزاد راه و بزرگراه است.
وی با بیان اینکه حضور گل فروشان در مسیر تردد محورهای بهشت زهرا (س) به معضلی بزرگ تبدیل شده گفت: حضور گل فروشان خطرآفرین و برای کاربران جاده ای نیز خطرساز است.
اسکندری خاطر نشان کرد: جمع آوری دست فروشان، گل فروشان و همچنین نخاله ها در حریم جاده های این شهرستان یک ضرورت و نیاز به شمار می رود و در صورت بی توجهی به این موضوع مشکلات عدیده ای بروز خواهد کرد که تبعات آن به جامعه باز می گردد.
وی که حل این مشکلات را زیرمجموعه خود نمی داند ادامه داد: نهادهایی مانند بخشداری، دادگستری بخش آفتاب، شهرداری حرم مطهر امام راحل و پلیس راه باید همکاری بیشتری در این زمینه داشته باشند و لازمه آن هم فراهم کردن زیرساخت ها است.
اسکندری گفت: فضاهای حاشیه بزرگراه که دست فروشان در آن فعالیت می کنند با قیمت های بسیار گزاف خرید و فروش می شود درحالی که این فضا قانونی نبوده و فروشندگان متخلف سبب دردسرهای فراوانی برای راهداری این منطقه می شوند.

**راهور: وظیفه ما نیست
معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور اما با بیان اینکه پلیس متولی جمع آوری دستفروشان نیست، گفت: با توجه به اینکه وظایف ذاتی و تخصصی سازمان ها و نهادها مشخص است در صورتی که تخلفاتی در معابر از سوی رانندگان به وسیله خودرو انجام گیرد، پلیس راهور وارد عمل می شود و برخورد قانونی می کند.
سرهنگ «عین الله جهانی» با بیان اینکه دست فروشان در کنار راه توقف و بدون استفاده از وسایل نقلیه به دست فروشی و گل فروشی می کنند، تاکید کرد: بستر قانونی که بتوان با گل فروشان کنار جاده برخورد قانونی انجام داد در اختیار شهرداری و واحد خاصی به نام سد معبر است.
وی با بیان اینکه ساماندهی مشاغل بر عهده شهرداری قراردارد افزود: اگر به موضوع گل فروشان کنار جاده به عنوان یک شغل نگاه شود باید ساماندهی انجام گیرد تا شاهد بی نظمی نباشیم.
جهانی اظهارداشت: همان طور که دست فروشان پرنده در تهران ساماندهی شدند، گل فروشان جاده بهشت زهرا (س) نیز از سوی مسئولان مربوطه می تواند ساماندهی شوند تا این قشر بتوانند به صورت متمرکز فعالیت کنند.
وی عنوان کرد: در صورتی که خودرویی در محل توقف ممنوع برای خرید گل اقدام کند از نظر قوانین راهنمایی و رانندگی ممنوع است و این فرد باید اعمال قانون شود.
معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا گفت: توقف در همه جاده ها ممنوع نیست و در صورتی که کنار آزاد راه، علامت توقف ممنوع وجود داشته باشد پلیس با متخلفان برخورد قانونی خواهد کرد.

** شهرداری تهران: پلیس جریمه کند
مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران نیز گفت: ساماندهی گل فروشان نیازمند بسترسازی مناسب فرهنگی است که با همراهی و همکاری رسانه ها تحقق می یابد.
«فرهاد افشار» خاطر نشان کرد: چهار نقطه با هدف ساماندهی گل فروشان بدون اخذ وجهی در اختیار این قشر قرار گرفت اما آنها استقبال نکردند.
وی افزود: فضایی که برای گل فروشان در نظر گرفته شده کاملا ایمن و کافی بود تا معضلات این حوزه پایان یابد.
افشار ادامه داد: در زمینه رفع معضل گل فروشان جاده بهشت زهرا (س) باید پلیس راهور وارد عمل شود و با نصب دوربین، خودروهایی را که برای خرید گل توقف می کنند با جریمه و اعمال قانون تنبیه کندتا دیگر کسی در این محل توقف نکند.
وی افزود: خطرات تعداد تلفات و حوادث به رانندگانی که خریدار گل از دست فروشان هستند از سوی رسانه ها عنوان شود تا شاهد تاثیرگذاری بیشتری در این حوزه باشیم.
مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران گفت:حرکت های سلبی مستلزم صرف هزینه های سنگین است اما با بسترسازی و ورود رسانه ها می توان از صرف هزینه های هنگفت در این زمینه جلوگیری کرد.

** پیدا کنید متولی را
رئیس اداره ساماندهی مشاغل شهرداری منطقه 20 تهران اظهارداشت: بر اساس تبصره یک ماده 55 قانون شهرداری ها، سد معابر عمومی و اشغال پیاده‌ روها و استفاده غیرمجاز آنها، میدان ها، پارک ها و باغ های عمومی برای کسب، سکنی یا هر عنوان‌ دیگری ممنوع است.
«حمیدرضا حیدری» ادامه داد: شهرداری مکلف است از این تخلفات جلوگیری و در رفع موانع موجود و آزادسازی معابر و اماکن مذکور به وسیله ماموران خود اقدام کند.
وی وزارت راه را از دیگر نهادهای متولی ساماندهی دست فروشان خواند و گفت: بر اساس تبصره 1 ماده 17 قانون ایمنی راه ها و راه آهن، اراضی واقع در نوار به عرض 30 متر برای راه ها و راه آهن کشور از ابتدای محدوده 100 متری بلافاصله بعد از حریم قانونی دارای کاربری تاسیساتی زیربنایی خواهد بود و بر اساس این قانون اداره راه و شهرسازی متولی این امر است.
حیدری یادآور شد: همچنین بر اساس ماده 4 قوانین و مقررات راهور، ورود و عبور عابران پیاده و انواع وسائط نقلیه غیرمجاز و عبور دادن دام در سطح شاهراه ها و همچنین تردد وسایل نقلیه در خطوط عبور ممنوع است.
وی خاطر نشان کرد: همچنین بر اساس تبصره 1 ماده 4 قانون راهور، وزارت راه مکلف است محل های توقف ضروری وسیله نقلیه در طول شاهراه ها را ایجاد کند.

** اعلام آمادگی شهرداری حرم برای جانمایی
مدیر روابط عمومی شهرداری حرم مطهر امام خمینی (ره) بیان کرد: رصد، شناسایی و هدایت دستفروشان برعهده سد معبر شهرداری است و باید متولیان وارد عمل شوند چرا که با فرافکنی کارها به نتیجه نمی رسد.
«رضا پورناصرانی» با بیان اینکه حدود 750 هکتار در محدوده حرم مطهر امام راحل(ره) قرار دارد گفت: سازمان بهشت زهرا (س) و حرم مطهر امام خمینی (ره) به منظور تامین امنیت رانندگان، فضایی که دارای پارکینگ و توقفگاه است را برای خرید گل مشخص کرده اند تا مردم به سهولت و بدون بروز مشکل بتوانند خرید کنند.
وی تاکید کرد: بر فضایی که از سوی سازمان بهشت زهرا (س) و حرم مطهر امام خمینی (ره) برای خرید گل مشخص شده است از هرنظر نظارت صورت می گیرد، قیمت ها قانونی خواهد بود و تخلفی صورت نمی گیرد.
مدیر روابط عمومی شهرداری حرم مطهر ادامه داد: دست فروشان کنار جاده بهشت زهرا (س) در مکان هایی که قابل تایید نیستند مبادرت به فروش گل می کنند.
وی خاطر نشان کرد: محل حضور دست فروشان و گل فروشان به علت دوری از محدوده سرزمینی مربوط به مدیریت بهشت زهرا (س) و حرم مطهر امام خمینی (ره) نیست، اما در صورت نیاز با ناجا و شهرداری همکاری خواهیم کرد.
پورناصرانی گفت: در مواقع اوج ترافیک بویژه روزهای پنجشنبه، جمعه، برخی مناسبت های خاص و روزهای پایانی سال برای رفاه شهروندان گل فروشی های سیار در داخل بهشت زهرا (س) حضور دارند و به شهروندان بدون بروز ترافیک و خطر خدمات رسانی می کنند.

** توپ ساماندهی همچنان در هوا
اطلاعاتی که گزارشگر ایرنا به دست آورده نشان می دهد هم افزایی بین دستگاه ها در این زمینه وجود ندارد، هر کدام توپ را در زمین دیگری می اندازد و به صورت جزیره ای عمل می کنند.
باتوجه به اینکه کسب و کار صاحبان این گل فروشی ها اهمیت دارد و هرکدام یک خانواده را نان می دهند و نیز ضرورت و نیاز موجود برای مسافران بهشت زهرا به نظر می رسد هرچه زودتر باید متولیان به جای پاسکاری مسئولیت ها در هماهنگی و همکاری بین بخشی وارد عمل شوند و با ساماندهی محل های عرضه گل این مشکل حل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha