اگر قرار باشد طبق استانداردهای جهانی با یک سوم درآمدتان در ظرف 5 سال خانه دار شوید ماهانه چقدر باید دریافتی داشته باشد. یک حساب کتاب سرانگشتی نشان می دهد که ماهانه باید چیزی حدود 30 میلیون تومان حقوق بگیرید که بتوانید یک خانه 100 متری البته در مرکز و نه در شمال تهران بخرید.

45 سال پس انداز کنید تا خانه دار شوید

سلامت نیوز: اگر قرار باشد طبق استانداردهای جهانی با یک سوم درآمدتان در ظرف 5 سال خانه دار شوید ماهانه چقدر باید دریافتی داشته باشد. یک حساب کتاب سرانگشتی نشان می دهد که ماهانه باید چیزی حدود 30 میلیون تومان حقوق بگیرید که بتوانید یک خانه 100 متری البته در مرکز و نه در شمال تهران بخرید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پول نیوز، در شرایطی که بازار مسکن تحت تاثیر هجوم نقدینگی رشد بی‌سابقه قیمت‌ها را تجربه می‌کند به‌تازگی وزیر راه و شهرسازی از بسته تعادل‌بخشی به بازار ملک در جمع کارشناسان و فعالان بخش مسکن رونمایی کرده است تا شاید از طریق آن دولت بتواند روند افزایش قیمت‌ها در بازار ملک و اجاره را کنترل کند.

در بسته مذکور دولت ۹ راهکار در جهت ایجاد تعادل در بازار مسکن پیشنهاد داده که به‌زعم کارشناسان این راهکارها چندان جدید نیستند و قبلاً هم از سوی دولت برای ساماندهی بازار مسکن به ویژه در طرح جامع مسکن مطرح شده بودند اما بنا به دلایلی اجرایی نشده‌ یا در مسیر اجرا هستند.

با این حال در شرایط آشفته‌بازار مسکن، دولت پیشنهادهایی را در قالب بسته‌ای ارائه کرده که گفته می‌شود این بسته سه طرح (بورس مجازی بازار ملک، مشوق برای افزایش عرضه منطبق با الگوی تقاضا و مالیات ضدسوداگری برای بازار زمین) قابل اجرا دارد و نمی‌توان به اجرای سایر پیشنهادهای این بسته چندان دل‌خوش کرد و البته موفقیت آن سه طرح هم به شرایط اقتصادی و چگونگی اجرای آن بستگی دارد.

اما در شرایطی دولتمردان برای حل مشکل خانه تنها به ارائه بسته های مختلف بسنده کرده اند که آشفته بازار این روزهای بازار مسکن خرید خانه را برای طبقه متوسط و کم درآمد به یک رویا تبدیل شده است.

اگر یک شهروند جهان اولی یک سوم حقوقش را پس انداز کند بعد از 3 تا 5 سال می تواند صاحب خانه ای 100 متری شود. مدیران ایرانی می گویند در ایران زمان انتظار برای خانه دار شدن 12 سال است اما نگاهی به قیمت های خانه در این روزها نشان می دهد که این عدد فراتر از اینهاست. در حال حاضر حداقل حداقل دستمزد از سوی دولت یک میلیون و 100 هزار تومان تعیین شده و حداقل یک خانه 100 متری البته چند سال ساخت در مرکز شهر چیزی حدود 600 میلیون تومان قیمت دارد. حتی اگر فرض را بر این بگذاریم که یک کارگر تمام درآمد خود را پس انداز کند و قیمت ها هیچ تغییری نکند، چیزی حدود 45 سال طول می کشد که یک ایرانی بتواند صاحب خانه شود.

البته این مدت زمان برای کارمندان کمی کوتاه تر است . با فرض متوسط دریافتی 2 میلیون تومانی ، کارمندان در بهترین حالت 25 سال زمان می برد تا بتواند صاحب خانه شود .

اما سوال اینجاست اگر قرار باشد طبق استانداردهای جهانی با یک سوم درآمدتان در ظرف 5 سال خانه دار شوید ماهانه چقدر باید دریافتی داشته باشد . یک حساب کتاب سرانگشتی نشان می دهد که ماهانه باید چیزی حدود 30 میلیون تومان حقوق بگیرید که بتوانید یک خانه 100 متری البته در مرکز و نه در شمال تهران بخرید .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha