سلامت نیوز : نتایج یك مطالعه جدید نشان می‌دهد شیردهی در طولانی‌مدت موجب كاهش خطر ابتلا به چاقی در نوزادان متولد‌شده از مادران دیابتی می‌شود.

به گزارش فارس ، مطالعات قبلی نشان داده است كه جنین در معرض دیابت، بیشتر در معرض خطر چاق شدن در مراحل بعدی زندگی است؛ با این حال محققان دانشكده بهداشت عمومی «كلرادو» معتقدند كه مراقبت و پرستاری موجب كاهش خطر ابتلا به اضافه وزن در كودكان دارای مادر دیابتی می‌شود.

با توجه به نتایج منتشرشده در مجله «درمان دیابت»، نوزادان متولدشده از مادرانی كه دارای بیماری دیابت در دوران بارداری هستند، در صورتی كه از شیر مادر به مدت حداقل 6 ماه استفاده كرده باشند، به احتمال زیاد در سنین 6 تا 13 سال كمتر به اضافه وزن مبتلا خواهند شد.

به گفته یكی از این محققان، نتایج این تحقیق نشان می‌دهد كه شیردهی ممكن است یك راهكار مؤثر برای كاهش خطر ابتلا به چاقی در دوران كودكی در فرزندانی باشد كه مادرانشان در دوران بارداری مبتلا به دیابت هستند.

از آنجایی كه چاقی در دوران كودكی و داشتن مادر مبتلا به دیابت در هنگام تولد، با توسعه دیابت نوع دوم همراه است، می‌توان نتیجه گرفت كه شیردهی به این كودكان نیز ممكن است موجب كمك به كاهش خطر ابتلای آنها به دیابت نوع دوم در آینده شود كه تأیید این مطلب نیاز به تحقیق بیشتری دارد.

محققان در توضیح یافته‌های خود اعلام كردند كه تركیبات شیر مادر مانند پروتئین، چربی و كربوهیدرات ممكن است در برنامه سوخت و ساز، تنظیم چربی و میزان رشد بدن تأثیر داشته باشد.

برخی از اثرات مثبت كوتاه‌مدت و بلندمدت تغذیه با شیر مادر شامل كاهش بروز عفونت‌های تنفسی، كاهش خطر ابتلا به آسم، كاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا و دیابت در كودكان همچنین كاهش خطر ابتلا به سرطان سینه و اضافه وزن بیش از حد در مادران است؛ این یافته‌ها بر مزایای بسیار زیاد تغذیه با شیر مادر برای مادران و كودكان از جمله افزایش علاقه متقابل تأكید می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha