سلامت نیوز :امروزه وضعیت دنیا بیانگر این است كه بیماری های غیر واگیر 60 درصد مرگ و میرهای سالیانه در دنیا را تشكیل می دهد.

رییس انجمن بهداشت ایران امروز در همایش كشوری پیشگیری از بیماری های غیر واگیر در سالن اجتماعات وزارت بهداشت با بیان این مطلب، درباره وضعیت جهانی بیماری های غیرواگیر گفت: از تعداد 35 میلیون مرگ ومیر مربوط به بیماری های غیر واگیر 28 میلیون مرگ در كشورهای در حال توسعه و با درآمد كم و متوسط اتفاق می افتد و همچنین از هر 10 نفر كه دچار مرگ و میر می شوند 6 نفر به دلیل ابتلا به بیماری های غیر واگیر جان خود را ازدست می دهند.

دكتر صدری زاده در خصوص عوامل خطر بیماری های غیر واگیر ابراز داشت: این عوامل خطر در ابتلا به بیماریهای غیر واگیر یا غیر قابل تغییر اند مثل جنسیت، سن و وزن و یا قابل تغییر بوده و شامل شیوه زندگی وعادات غذایی، دخانیات، عدم تحرك و فعالیت بدنی و مصرف الكل و الگوی غذایی نامناسب می شود.

وی تصریح كرد: مهم ترین بیماری های غیرواگیر براساس اعلام سال 2002 سازمان جهانی بهداشت شامل بیماری های قلبی، سرطان ها، بیماری های مربوط به شیوه زندگی، دیابت و بیماری های مزمن تنفسی و ریه می شود.

رییس انجمن بهداشت محیط ایران اظهار داشت: از عوامل درجه اول در ابتلا به بیماری های غیر واگیر می توان به سیگار، عدم فعالیت بدنی و عادات غذایی نام برد و مواردی همچون چاقی، فشار خون و افزایش كلسترول و قند خون از جمله عواملی است كه از آن ها به عنوان عوامل خطرمیانی در ابتلا به بیماری های غیر واگیر یاد می شود.

دكتر صدری زاده علت بروز بیماری های غیرواگیر را مربوط به تغییرات كشورها، صنعتی شدن آنها، آلودگی صوتی و صدا، توسعه اقتصادی، اجتماعی(مهاجرت به شهرها) و تغییر در عادات غذایی و كاهش دسترسی به خدمات بهداشتی درمانی دانست.

وی درباره اهداف برگزاری همایش كشوری پیشگیری از بیماری های غیر واگیر گفت: ایجاد آگاهی در سطح جامعه و بین مسئولان و كارشناسان، ایجاد تعهد سیاسی در رسیدگی به سیاست های سلامت، ایجاد هماهنگی بین بخشی و بیماری غیر واگیر، مشاركت جامعه، توجه به مداخلات شبكه های بهداشتی و مراقبت از بیماری های غیر واگیر در سیستم  سلامت عمومی كشور از مهم ترین اهداف برگزاری این همایش است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha