شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۴
کد خبر: 250771

شنبلیله توانایی خود در بهبود سطوح گلوکز خون را نشان داده است که احتمالا از کاهش جذب گلوکز در روده کوچک سرچشمه می گیرد.

5 گیاه دارویی برای مقابله با دیابت نوع 2

سلامت نیوز: شنبلیله توانایی خود در بهبود سطوح گلوکز خون را نشان داده است که احتمالا از کاهش جذب گلوکز در روده کوچک سرچشمه می گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصرایران، دیابت یکی از بیماری های شایع در جهان است. دیابت به واسطه عدم تعادل در شرایط قند خون و هورمون انسولین شکل می گیرد. این بیماری ممکن است تا زمانی که شرایطی جدی پیدا نکرده باشد موجب بروز نشانه خاصی نشود، در نتیجه افراد بسیاری حتی از این که به دیابت مبتلا هستند، آگاه نیستند.

به گزارش"ایزی هلث اپشنز"، پزشکی مرسوم همچنان بر استفاده از داروهای تجویزی بر کاهش قند خون متمرکز است، رویکردی که برای معکوس کردن دیابت کارایی ندارد. متاسفانه، افراد مبتلا به دیابت به طور اجتناب ناپذیر با افزایش خطر برخی بیماری های مضر و تهدیدکننده زندگی مانند بیماری قلبی، سکته مغزی، نابینایی، بیماری اعصاب محیطی، آسیب کلیوی که به نارسایی کلیوی منجر می شود، ضعف جنسی و اختلالات پوستی مواجه هستند.

با این وجود، از گذشته های دور برخی گیاهان دارویی برای تثبیت سطوح قند خون مورد استفاده قرار گرفته اند. افزون بر این، گیاهان دارویی مختلف نشان داده اند که می توانند به اندازه برخی داروها در کنترل دیابت کارایی داشته باشند. در ادامه با برخی از موثرترین گیاهان دارویی برای کمک به تنظیم قند خون و مبارزه با دیابت نوع 2 بیشتر آشنا می شویم.

برگ گیمنما (Gymnema Sylvestre)

زمانی که برگ های این گیاه دارویی که بومی هند است جویده شوند، تمایل شما برای خوراکی های شیرین را از بین می برند. گیمنما اغلب به عنوان یک سرکوب کننده اشتها برای کاهش وزن مورد استفاده قرار می گیرد. چند آزمایش کنترل شده با دارونما نشان داده اند که گیمنما با افزایش فعالیت انسولین به کاهش قند خون کمک کرده است.

مطالعاتی با حضور سوژه های حیوانی نیز نشان داده اند که گیمنما می تواند تعداد سلول های تولیدکننده انسولین را در پانکراس افزایش داده و سطوح قند خون را عادی سازد.

برخی پژوهش ها نشان داده اند که گیمنما می تواند کنترل قند خون را نیز بهبود ببخشد، از این رو افراد مبتلا به دیابت به دوزهای کمتری از داروهای خوراکی دیابت نیاز خواهد داشت. افزون بر این، چند آزمایش با حضور سوژه های انسانی نیز بهبود نسبتا چشمگیر سطوح فشار خون با مصرف این گیاه دارویی را نشان داده اند.

شنبلیله

این گیاه دارویی توانایی خود در بهبود سطوح گلوکز خون را نشان داده است که احتمالا از کاهش جذب گلوکز در روده کوچک سرچشمه می گیرد.

طی یک مطالعه پژوهشگران به بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 روزانه و به مدت هشت هفته 10 گرم پودر دانه های شنبلیله محلول در آب داغ داده و در پایان دریافتند که قند خون ناشتای این افراد به میزان 25 درصد و سطوح تری گلیسیرید به میزان 30 درصد کاهش داشته است.

دانه های شنبلیله را می توان به سالادها، سوپ ها، غلات صبحانه یا ماست اضافه کرد.

ریشه جینسینگ
 
این گیاه دارویی محبوب فواید خود به عنوان درمانی برای عفونت ها و دیابت را نشان داده است. طی یک مطالعه، شرکت کنندگان مبتلا به دیابت نوع 2 به دو گروه تقسیم شده و یک گروه جینسینگ و گروه دیگر دارونما دریافت می کردند. بنابر این پژوهش، کاهش چشمگیر در سطوح گلوکز پس از صرف وعده غذایی در افرادی که جینسینگ مصرف کرده بودند نسبت به آنهایی که دارونما دریافت می کردند، مشاهده شد.

مکمل و چای جینسینگ به راحتی در دسترس شما قرار دارند. البته به خاطر داشته باشید که نمونه های جینسینگ آمریکایی یا جینسینگ کره ای قرمز را انتخاب کنید.

چه مکمل جینسینگ را انتخاب کرده و چه از چای جینسینگ استفاده می کنید، پس از هر سه تا چهار هفته مصرف، یک هفته وقفه بین این کار ایجاد کنید زیرا استفاده مداوم می تواند اثرگذاری جینسینگ را کاهش دهد.

توجه: اگر یک مهارکننده مونوآمین اکسیداز (MAOI)، داروی فشار خون یا قلب، یا هر داروی انعقاد خون مانند آسپرین یا وارفارین مصرف می کنید، از مصرف جینسینگ پرهیز کنید. پیش از انجام این کار با پزشک خود مشورت کنید تا از بروز اختلال بین جینسینگ و این قبیل داروها پیشگیری شود.

چای سبز

این نوشیدنی به تسریع سوخت و ساز و کاهش بیماری مزمن کمک می کند. چای سبز می تواند به طور قابل توجهی مصرف غذا، وزن بدن، سطوح کلسترول و تری گلیسیرید را کاهش دهد.

در یک آزمایش، دانشمندان دریافتند که اپی‌گالوکاتچین-3-گالات (EGCG)، آنتی اکسیدانی که در چای سبز یافت می شود، می تواند در سطوح قند خون تغییر ایجاد کند.

این ممکن است به معنای آن باشد که چای سبز می تواند به کنترل افزایش قند خون عادی که پس از مصرف غذاهای نشاسته ای رخ می دهد، کمک کند. به گفته پژوهشگران، این قبیل مواد غذایی و چای سبز باید همزمان مصرف شوند تا بهترین اثر شکل بگیرد.

اما افزودن شکر به چای می تواند فواید آن را از بین ببرد.

دارچین

آزمایشات آزمایشگاهی در دانشگاه کالیفرنیا نشان داده اند که دارچین سوخت و ساز قند را در سلول های چربی به میزان 20 برابر افزایش می دهد. همچنین، پژوهشگران دریافتند که مصرف کمتر از یک و نیم قاشق چایخوری دارچین در روز به مدت 40 روز به طور قابل توجهی سطوح قند خون را در 60 شرکت کننده مبتلا به دیابت نوع 2 کاهش داده است.

پیش از این که دارچین را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید باید به یک نکته توجه داشته باشید.

دو نوع دارچین وجود دارند که شامل دارچین سیلان و دارچین کاسیا (به نام دارچین چینی نیز شناخته می شود) می شوند. دارچین سیلان آن چیزی است که باید خریداری کنید، به ویژه اگر قصد دارید از فواید سلامت مصرف روزانه دارچین بهره‌مند شوید. دارچین سیلان خالص‌تر از دارچین کاسیاست که حاوی دوزهای بالاتر از ترکیبی سمی به نام کومارین است. در صورت مصرف زیاد، کومارین می تواند اثر منفی بر کلیه ها و کبد انسان داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha