شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۸

در حالی که هزینه های دیالیز روز به روز بالا می رود و وزارت بهداشت با تعرفه در نظر گرفته برای مراکز دیالیز بسیاری از این مراکز را به معرض تعطیلی کشیده است.

تعطیلی در کمین مراکز دیالیز

سلامت نیوز:در حالی که هزینه های دیالیز روز به روز بالا می رود و وزارت بهداشت با تعرفه در نظر گرفته برای مراکز دیالیز بسیاری از این مراکز را به معرض تعطیلی کشیده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خاص پرس، دکتر محمد جواد کیان معاون آموزش و پژوهش بنیاد امور بیماری های خاص و رئیس مرکز درمانی سوده در این باره  می گوید:«در حالی که برآوردهای هزینه دیالیز نشان می دهد هزینه هر جلسه دیالیز در حدود ۳۰۰ هزار تومان است، در آخرین تعرفه در نظر گرفته شده برای مراکز دیالیز ، به بخش خصوصی ۲۸۵ هزار تومان و به مراکز خیریه ۲۵۵ هزار تومان داده خواهد شد که این موضوع خطر تعطیلی مراکز دیالیز غیردولتی و در بهترین حالت کم شدن کیفیت دیالیز بیماران را در پی خواهد داشت.»

بر اساس قانون بیماری‌های خاص، تمامی هزینه های مراکز دیالیز باید از سوی بیمه ها پرداخت شود. اما بیمه ها این مبلغ را با تاخیر بیش از هفت ماه پرداخت می کنند و در عین حال هزینه های هر جلسه دیالیز نیز تعرفه تعین شده از سوی شورای عالی بیشتر است و این مسئله ممکن است به تعطیلی مراکز دیالیز بینجامد.

رئیس مرکز درمانی سوده بنیاد امور بیماری های خاص با بیان اینکه پس از طرح تحول سلامت تعرفه های مراکز دیالیز معقول شد و این مراکز اندکی به سود دهی رسید، می گوید: «در این شرایط بخش خصوصی برای ورود به این حوزه رغبت بیشتری از خود نشان داد و مراکز فعال تصمیم به گسترش فعالیت هایشان گرفتند. اما بعد از مدتی این تعرفه دیگر آن طور که در ابتدا افزایش داشت رشد نکرد. به طوری که در آخرین تعرفه در سال جاری حدود ۲ تا ۳درصد افزایش تعرفه دریافتی از بیمه داشتیم که این موضوع در مقابل افزایش دیگر هزینه ها مثل افزایش دستمزد ۲۰ درصدی نیروی کار و افزایش قابل توجه قیمت تجهیزات پزشکی، مراکز دیالیز را بیش از پیش با چالش اقتصادی مواجه کرد.»

البته در این میان وضعیت مراکز خیریه بدتر از مراکز خصوصی است به طوری که در این تعرفه برای هر جلسه دیالیز در مراکز خصوصی ضریب ۲۳کا( حدود ۲۸۵ هزار تومان) و برای مراکز خیریه ضریب ۱۹ کا( حدود ۲۵۵ هزار تومان) در نظر گرفته شده است.

کیان با بیان اینکه مراکزی که صرفا به بیماران خاص ارایه خدمت می کنند پولی از مراجعان بابت فرانشیز نمی گیرند و به همین دلیل صندوقی هم ندارد تا از محل آن مشکلات اقتصادیشان را رفع کنند می گوید: «از سوی دیگر تاخیر بیمه ها در پرداخت هزینه های درمان به مراکز و محاسبه آن کمتر از هزینه واقعی مشکلات زیادی را برای مرکز دیالیز به وجود آورده به طوری که این خطر هست که هر آن تعطیل شوند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha