گروهی از دانشمندان در تلاش برای ساخت واکسنی هستند که می توان با استنشاق آن از طریق بینی از ابتلا به آلزایمر و سکته مغزی پیشگیری کرد.

سلامت نیوز :گروهی از دانشمندان در تلاش برای ساخت واکسنی هستند که می توان با استنشاق آن از طریق بینی از ابتلا به آلزایمر و سکته مغزی پیشگیری کرد.
 
به گزارش پایگاه اینترنتی پژوهشکده علوم شناختی، از آنجا که آلزایمر با آسیب دیدگی عروق در مغز ارتباط دارد، بسیاری از کسانی که به این بیماری ویرانگر مبتلا می شوند از طریق یک سکته مغزی دردآورد و بالقوه مهلک گرفتار آن می شوند.
هر ساله در سرتاسر جهان شمار زیادی از انسان ها گرفتار آلزایمر می شوند. آمار موجود نشان می دهد که فقط در آمریکا از هر هشت نفر یک نفر در مرحله ای از زندگی خود قربانی این بیماری می شود.
اکنون محققان نوید واکسن جدید داده اند که آسیب های عروقی در مغز را با گردآوری نیروهای سامانه دفاعی خود بدن ترمیم می کند.
این واکسن علاوه بر تاثیرهای پیشگیرانه، حتی هنگامی که عارضه های آلزایمر نیز بروز کرده باشند موثر است.
نتایج این تحقیقات در نشریه زیست شناسی عصبی منتشر شده است.
دکتر دان فرانکل مجری این تحقیقات گفت: "ما با به کارگیری بخشی از دارویی که پیش تر به عنوان یک داروی آنفلوانزا آزمایش شده بود توانستیم با موفقیت واکنش سامانه دفاعی بدن را بر ضد پروتئین های آمیلوید در رگ های خونی بر انگیزیم." وی افزود: "در مطالعه های اولیه پیش بالینی، دریافته ایم که این واکسن می تواند از آسیب لایه های مغزی جلوگیری کرده و اختلال های شناختی را ترمیم کند."
دکتر فرانکل توضیح می دهد که این واکسن ماکروفاژها یا یاخته های بیگانه خوار را فعال می سازد. هنگامی که این واکسن شمار بزرگی از این ماکروفاژها را به کنش وا می دارد، آنها گرفتگی های ناشی از انباشت آسیب پروتیین های آمیلوید موم مانند در سیستم عروقی مغز ما را می گشایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha