سه‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۳:۴۵
کد خبر: 25322
سلامت نیوز :عضو مرکز تحقیقات بیماری‌های ریوی عنوان كرد: مهمترین مشکل بیماران آسمی گرانی داروهاست و این مسئله که تنها تعدادی از داروهای آسم تحت پوشش بیمه قرار دارند، نگران کننده است.

دکتر عاطفه فخاریان در گفت وگو با  ایسنا، در این باره اظهار کرد: بیماری آسم از آن دسته بیماریهایی است که با مصرف دوره‌ای دارو بهبود نمی‌یابد و فرد باید برای طولانی مدت و حتی همه عمر خود از این داروها استفاده کند.

وی ادامه داد: پزشک معالج نیز باید در درجه اول به تجویز دقیق دارو و این که کدام دارو برای بیمارش بهتر است فکر کند نه اینکه مجبور باشد به قیمت دارو و توان خرید بیمار هم توجه داشته باشد. این مسئله ممکن است روند درمان را تحت الشعاع قرار دهد.

این فوق تخصص ریه با اشاره به اینکه در ایران داروهای بیماری سل به طور رایگان در اختیار بیماران قرار می‌گیرد، گفت: شاید در مورد بیماران آسمی به علت جمعیت بالای آنها نتوان کاری مشابه با تامین داروهای سل انجام داد ولی بهتر است پوشش بیمه برای داروهای بیماران آسمی بیشتر شود و تعداد داروهایی که از حمایت بیمه برخوردارند بیشتر شود.

دکتر فخاریان درباره شیوع بیماری آسم توضیح داد: 6 تا 10 درصد از مردم به این بیماری مبتلا هستند. پس از سن بلوغ درصد شیوع آسم در میان دختران و پسران معمولا برابر است ولی در بعضی شرایط جمعیت زنان مبتلا به آسم بیشتر می‌شود که به عواملی مانند سن نیز بستگی خواهد داشت.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: در ایران امکان همه درمانهای لازم برای بیماران آسمی وجود دارد و بیماران ما مشکلی برای تهیه دارو از لحاظ وجود آنها در ایران ندارند.

وی نداشتن آگاهی را  از مشكلات دیگر این بیماری عنوان کرد و گفت: آگاهی بیماران آسمی نسبت به بیماریشان کم است و برخی از پزشکان ما نیز وقت کافی برای توضیح به چنین بیمارانی صرف نمی‌کنند. اگر همین یک نکته رعایت شود و آموزشهای لازم به بیماران مانند نحوه دقیق مصرف دارو ارائه شود، توانسته‌ایم قسمت مهمی از بیماری را کنترل کنیم.

عضو مرکز تحقیقات بیماریهای ریوی ایران ضمن اشاره به تقسیم بندی بیماران آسمی به دو دسته آلرژیک و غیر آلرژیک گفت: در بیمارانی که آسم آنها زمینه آلرژیک دارد، علائم بیماریشان به دلیل برخورداری از زمینه آلرژیک در موارد خاص در هنگام مواجهه با آنها پیدا و یا تشدید می‌شود. آسم‌های بدون زمینه آلرژیک نیز در اثر مصرف یک داروی خاص، ورزش یا عامل خاصی به وجود می‌آیند.

وی افزود: هرچند این دو گونه ممکن است از لحاظ تشخیصی و طبقه بندی آکادمیک متفاوت باشند ولی در درمان تفاوتی با هم ندارند.

این متخصص داخلی و فوق تخصص ریه در ادامه افزود: اگر بیماران آسمی آلرژیک در محیط صنعتی باشند و یا در مجاورت آلودگی‌ها قرار بگیرند، علائم بیماریشان نسبت به آنهایی که با آلودگی کمتری در تماس هستند متفاوت خواهد بود و شدت می‌یابد. آلرژن‌ها نیز در تشدید آسم موثر هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha