سرانه مصرف شیر در ایران نسبت به دنیا بسیار پایین است به طوری كه 90 درصد مردم دچار كمبود كلسیم هستند و در صورتی كه یارانه 598 میلیاردتومانی شیر برداشته شود حجم استخوان‌های پوك‌شده بیشتر هم می‌شود.

سلامت نیوز :سرانه مصرف شیر در ایران نسبت به دنیا بسیار پایین است به طوری كه 90 درصد مردم دچار كمبود كلسیم هستند و در صورتی كه یارانه 598 میلیاردتومانی شیر برداشته شود حجم استخوان‌های پوك‌شده بیشتر هم می‌شود.

به گزارش فارس، به گفته كارشناسان سرانه مصرف شیر در كشور بسیار پایین است به طوری كه در بین كشورهای جهان فقط برخی از كشورهای آفریقایی مانند زیمباوه با وجود داشتن تراكم استخوانی بالا و نیاز كمتر به مصرف لبنیات از نظر مصرف شیر در رتبه پایین‌تر از ایران هستند.

متأسفانه میانگین مصرف سالانه شیر در كشور 90 كیلوگرم است در حالی كه میانگین جهانی 155 كیلوگرم است و بر همین اساس 90 درصد جامعه در حال حاضر دچار كمبود كلسیم هستند.
سن ابتلا به پوكی استخوان در كشور بالای 40 تا 45 سال گزارش شده است و از طرف دیگر آموزش و پرورش اعلام كرده است كه جوانان كوتاه‌قدتر شده‌اند كه این 2 مورد و دیگر موارد ارتباط مستقیمی با میزان مصرف شیر در كشور دارند.

در حال حاضر چند روزی است كه توزیع شیر در برخی مناطق یا با سهمیه كم مواجه شده‌است یا با قطع سهمیه. از طرف دیگر شایعاتی مبنی بر قطع یا كاهش یارانه شیر در سال آینده به گوش می‌رسد كه مسئولان بهداشتی كشور را با نگرانی مواجه كرده است.

*حذف یارانه شیر مصرف شیر را در بین خانواده‌ها كاهش می‌دهد

اكبر رنجبرزاده، عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با بیان اینكه شیر جزء گروه‌های غذایی است كه مصرف آن ضرورت دارد، اظهار می‌دارد: باید جامعه را به سمت مصرف این ماده مهم تشویق كرد چرا كه این ماده می‌تواند بخش اعظمی از سلامت انسان‌ها را به همراه دیگر مواد لبنی تأمین كند.

وی اضافه می‌كند: اگر یارانه شیر را حذف كنیم و آن را در اختیار خانواده‌ها قرار دهیم ممكن است خانواده اولویت دیگری داشته باشد و مصرف شیر را حذف كند لذا تا آنجا كه امكان دارد این كار نباید صورت گیرد.

رنجبرزاده تصریح می‌كند: مصرف شیر باید در برنامه غذایی روزانه نوجوانان و جوانان و دانشجویان قرار گیرد و این موضوع به خصوص در حاشیه شهرها و مناطق محروم از اهمیت بالاتری برخوردار است. باید تدابیری لحاظ شود كه اگر یارانه شیر به صورت مستقیم به مردم داده شود حتماً تبدیل به مصرف شیر شود.

*حذف یارانه شیر، اشتباه بزرگی است كه هزینه‌های درمانی دولت را افزایش می‌دهد

علیرضا مرندی، نماینده مردم تهران در مجلس نیز می‌گوید: پرداخت یارانه به شیر و دیگر فرآورده‌های لبنی از طریق اصلاح قانون هدفمند كردن یارانه‌ها، میسر بوده كه در صورت تحقق این امر، هزینه‌های دولت در زمینه درمان كاهش خواهد یافت و حذف یارانه شیر، اشتباه بزرگی است كه هزینه‌های درمانی دولت را افزایش می‌دهد.

وی اضافه می‌كند: با وجود پرداخت یارانه به شیر، هنوز سرانه مصرف شیر و لبنیات در كشور پایین است و اشتباه است اگر حذف یارانه شیر را صرفه جویی در نظر بگیریم. در صورت حذف یارانه شیر و فرآورده‌های آن دولت می‌بایست، این یارانه را در بخش هزینه‌های درمانی مردم بپردازد. به عبارتی هزینه‌های مربوط به تامین دارو، هزینه‌های آزمایشگاهی، تصویربرداری، خرید تجهیزات پزشكی و ساخت مراكز درمانی به مراتب بیش از پرداخت یارانه به شیر و فرآورده‌های آن خواهد بود.

*4 سناریوی هدفمند كردن یارانه شیر در سال 90

محمدعلی ضیغمی، معاون وزیر بازرگانی4 سناریوی هدفمند كردن یارانه شیر را در سال 90 تشریح می‌كند و می‌گوید: سناریوی اول بر این اساس است كه كه روند جاری ادامه داشته باشد اما طبق قانون هدفمند كردن یارانه‌ها این رویه باید تغییر كند و در طول 5 سال اجرای قانون یارانه آن هدفمند شود.

وی می‌افزاید: سناریوی دوم به این مسئله می‌پردازد كه یارانه به صورت نقدی باید پرداخت شود و سناریوی سوم می‌گوید یارانه باید به بخش تولید تخصیص داده شود.

معاون وزیر بازرگانی تصریح می كند: سناریوی چهارم تلفیقی از سناریوهای فوق است و مبین این موضوع است كه یارانه شیر باید هم به تولید كننده و هم به مصرف كننده پرداخت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha