یکشنبه ۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۴
کد خبر: 254153

نویسنده : دکتر پرستو امیری | دکترای تخصصی روان شناسی سلامت دختر جوان با صورتی پر از اشک به داخل اتاق درمانم می آید. هنوز ننشسته که می گوید: «خیلی بد شد. همه مراجعان تان گریه های مرا دیدند اما نمی توانم خودم را کنترل کنم.

پاسخ به 5 سوال رایج درباره شکست عاطفی

سلامت نیوز-*دکتر پرستو امیری: دختر جوان با صورتی پر از اشک به داخل اتاق درمانم می آید. هنوز ننشسته که می گوید: «خیلی بد شد. همه مراجعان تان گریه های مرا دیدند اما نمی توانم خودم را کنترل کنم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ،صبح تا شب کارم شده گریه کردن...» لیوانی آب و دستمال کاغذی تعارفش می کنم و می گویم: «آماده شنیدن داستان غم انگیزت هستم» و او داستانش را این گونه آغاز می کند: «من بدشانس ترین دختری هستم که شما در زندگی دیده اید. با این که برای پسر مورد علاقه ام سنگ تمام گذاشتم و تا می توانستم به او محبت کردم اما دستمزد این همه محبت و وفاداری ام، خیانت و رها شدن بود. به خاطر او از همه فعالیت های اجتماعی و دوستانم دست کشیدم اما او مرا رها کرد و رفت. او به من گفت که تو خیلی خوبی و من لیاقت تو را ندارم و مرا ترک کرد. بعد از آن، انگار هیچ فردی در این دنیا مرا دوست ندارد. هرچقدر دنبالش رفتم و خواهش کردم بازنگشت. من بدون او نمی توانم زندگی کنم و ... » این گفت و گو، داستان تقریبا تکراری مراجعانی است که با رنج شکست عاطفی به ما روان شناس ها مراجعه می کنند. وقتی روابطی بدون ضابطه بین دختر و پسری شکل می گیرد، شکست عاطفی از محتمل ترین آسیب های آن است. البته شکست عاطفی نوعی سوگ است. یک دلبستگی شدید که با هجران، فقدان یک فرد عزیز و رنج همراه است. در این مقاله به چند سوال رایج درباره شکست عاطفی پاسخ خواهیم داد.

1-چرا شکست عاطفی دردناک است؟

شکست عاطفی همراه با فقدان یک فرد عزیز است و هر فقدانی برای انسان ها دردناک است اما شکست عاطفی نظام باورها و عواطف افراد را برهم می ریزد و این مسئله درد این فقدان را عمیق تر می کند. شکست عاطفی با احساس مورد سوءاستفاده قرار گرفتن، طرد شدن، بی ارزشی، دوست داشتنی نبودن، حسادت و احساس شرم و ... همراه است. شکست عاطفی عزت نفس افراد را نشانه می گیرد و باعث می شود افراد حس بسیار بدی درباره خودشان داشته باشند بنابراین طبیعی است که دردناک باشد.
2-آیا می توانم او را برای همیشه فراموش کنم؟
بهتر است افراد به دنبال اهداف واقع بینانه تری باشند. فراموش کردن یک فرد برای همیشه، هدف واقع بینانه و شدنی نیست. وقتی شما روی یک آدم سرمایه گذاری روانی و عاطفی می کنید نمی توانید او را برای همیشه از ذهن تان پاک کنید. بهتر است به دنبال این هدف باشید که کم کم از میزان وابستگی فکری و عاطفی خود کم کنید، به جایی برسید که فکر کردن به آن رابطه شما را آشفته نکند و سپس برای زندگی بعد از آن رابطه و بدون آن فرد برنامه ریزی کنید.
3- چرا بعضی ها مکرر شکست عاطفی می خورند؟
عوامل متعددی می تواند موجب شود یک فرد مدام در روابط اشتباهی قرار بگیرد. مهم ترین این عوامل مشکلات و اختلالات شخصیتی و طرح واره های ناسازگار افراد است. برای مثال افراد وابسته، افرادی که مدام ترس از رها شدن دارند، افراد مهرطلب، بی ثبات به لحاظ عاطفی و رفتاری، بدبین، بیش از حد فداکار، خودشیفته، با اعتماد به نفس پایین، با معیارهای سخت گیرانه و افراد با شخصیت نمایشی، احتمال این که در روابط متعدد دچار شکست عاطفی شوند بیشتر است. در بسیاری از مواقع داستان های عاشقانه آن ها تکراری است و فقط شخصیت های آن تغییر کرده اند و به نوعی روابط آن ها یک الگوی تکراری دارد.
4-رایج ترین اشتباهات بعد از شکست عاطفی کدام اند؟
الف) پیگیر بودن و گرفتن اطلاعات درباره فرد از دست رفته: این کار باعث می شود شما به موقع نتوانید مراحل سوگ را بگذرانید و به زندگی عادی برگردید. همچنین ممکن است خبرهای ناخوشایندی از آن فرد به شما برسد و موجب تشدید تمام احساسات منفی در شما شود. بنابراین سعی کنید تمام راه های ارتباطی واقعی و مجازی تان را مسدود کنید. اگر دوستان مشترکی دارید اجازه ندهید آن ها خبرهای شما را بیاورند و ببرند.
ب) نشخوار فکری و سوال های بی پاسخ: بیشتر افراد با شکست عاطفی کوله باری از سوالات بی پاسخ را هر روز در مغز خود حمل می کنند؛ چرا رفت؟ چرا من؟ من چه مشکلی داشتم؟ چه اشتباهی کردم؟ آیا او هم به من فکر می کند؟ آیا او هم ناراحت است؟ عزیزان پاسخ این سوالات هیچ کمکی به بهبود حال شما نخواهد کرد. فقط باعث خواهد شد شما ذهن و احساسات خود را همچنان درگیر یک مسئله تمام شده کنید. بنابراین کوله بار فکر و سوالات را بر زمین بگذارید و فکر خود را روی زندگی جدید متمرکز کنید.
ج) نگرانی از آینده: نگرانی های فکری که حال شما را بدتر می کند مانند نکند برای همیشه تنها بمانم! یا نکند نتوانم فرد مناسب دیگری پیدا کنم! از اشتباهات روزهای بعد از شکست عاطفی است. شما در یک حالت عاطفی منفی هستید و این احساسات باعث می شود منفی ترین و غیرواقع بینانه ترین افکار به سراغ شما بیایند. الان وقت فکر کردن به آینده نیست. فعلا شما باید از این حالت عاطفی منفی خارج شوید.
د) شروع یک رابطه عاطفی جدید برای فراموش کردن رابطه قبلی: این بدترین کاری است که شما می توانید برای تسکین حال خودتان بکنید و خود را در معرض یک شکست دیگر قرار دهید. توصیه می شود شش ماه به خودتان فرصت ترمیم بدهید و بعد اگر آماده بودید رابطه جدید را شروع کنید.
5- بهترین کارها برای کنار آمدن با شکست عاطفی کدام اند؟
الف) تمام شدن رابطه را بپذیرید: امید به بازگشت و سندروم چشم انتظاری باعث می شود نتوانید مراحل سوگواری را به درستی طی کنید. پس بپذیرید که این رابطه به هر دلیلی تمام شده است.
ب) خودتان را تحت فشار نگذارید: به خود فرصت بدهید. شما مجبور نیستید یک شبه همه چیز را فراموش کنید؛ مجبور نیستید ادای آدم های قوی را دربیاورید. شما یک فرد عزیز را از دست داده اید، پس طبیعی است که بسیار ناراحت و غمگین باشید؛ درد دل کنید، گریه کنید و هیجانات خود را تخلیه کنید. گذر زمان نیز در این مسیر به شما کمک خواهد کرد.
ج) کدورت ها را با خود حمل نکنید: به هر دلیلی شما یک رابطه را تمام کرده اید بنابراین دنبال مقصر نباشید، مدام خاطرات منفی را در ذهن تان مرور نکنید و نه نسبت به خودتان نه طرف مقابل احساس خشم و کدورت نداشته باشید. هرچند اوایل جدایی، این احساسات و افکار طبیعی هستند اما با نشخوار کردن آن ها، مرورشان و بدگویی کردن پشت سر فرد از دست رفته حال خودتان را بدتر نکنید.
د) فعالیت های اجتماعی تان را از سر بگیرید: روابط و فعالیت های اجتماعی تان را از سر بگیرید. از تنهایی تان استفاده کنید و بیشتر به اهداف شخصی تان بپردازید. فعالیت هایی را که همیشه دوست داشتید و فرصتی برای شان نبوده است انجام دهید. به کلاس هایی که دوست دارید بروید، ورزش کنید و با دوستان و خانواده تان وقت بیشتری بگذرانید.
*دکترای تخصصی روان شناسی سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha