برخی واقعیت ها درباره کلسترول نادیده مانده است از جمله این که همه کودکان بین سنین 9 تا 11 سالگی نیاز دارند که یک تست غربالگری کلسترول انجام دهند چون آنها هم می توانند به کلسترول بالا مبتلا شوند.

تمام واقعیت هایی که درباره کلسترول بالا نمی دانستید!

سلامت نیوز:برخی واقعیت ها درباره کلسترول نادیده مانده است از جمله این که همه کودکان بین سنین 9 تا 11 سالگی نیاز دارند که یک تست غربالگری کلسترول انجام دهند چون آنها هم می توانند به کلسترول بالا مبتلا شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت ،کلسترول بالا می تواند جریان خون به مغز یا قلب را کند کند و در نتیجه منجر به سکته مغزی یا حمله قلبی شود.

قریب به 32 درصد آمریکایی ها مبتلا به کلسترول بالا هستند و این در حالی است که تشخیص این عارضه تنها با یک آزمایش خون ساده امکان پذیر است.

کلسترول بالا یعنی:

کلسترول تام بالاتر از 200 میلی گرم در دسی لیتر

کلسترول بد یا ال دی ال بالاتر از 100 میلی گرم/دسی لیتر

تری گلیسیرید بالاتر از 150 میلی گرم/دسی لیتر

کلسترول خوب یا اچ دی ال کمتر از 60 میلی گرم/دسی لیتر

کلسترول بالا با بدن چه می کند؟

داشتن کلسترول بالا می تواند منجر به سفت شدن و تنگی عروق شود ضمن این که جریان خون را از طریق ساخت پلاک در مغز و قلب کاهش می دهد. همین امر می تواند منجر به تجربه سکته مغزی یا حمله قلبی شود. ماده سخت و ضخیمی که همان پلاک کلسترول است، ترکیبی از چربی ها و مواد زائد محسوب می شود. با گذشت زمان پلاک کلسترول موجب ضخیم‌ شدن دیواره رگ و نازک ‌شدن مجرای عبور خون می‌شود. این فرایند تصلب شرائین (آترواسکلروسیس) نیز نامیده می‌شود.

کلسترول بالا چه کسانی را تحت تاثیر قرار می دهد؟

کلسترول بالا هر کسی را در هر سنی تحت تاثیر قرار می دهد. حدود 73 میلیون بزرگسال در ایالات متحده از کلسترول بالا رنج می برند و این آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های این کشور است. کلسترول بالا حتی می تواند کودکان را تحت تاثیر قرار دهد.

کلسترول بالا می تواند ژنتیکی باشد؟

بله، از هر 200 نفر، در ایالات متحده یک نفر دچار بیماری افزایش کلسترول خانوادگی است که متاسفانه 90 درصد مبتلایان نیز از وجود آن بی خبرند. غربالگری تنها راه تشخیص افزایش کلسترول خانوادگی است و برای همین است که آکادمی اطفال آمریکا توصیه کرده تمام کودکان 9 تا 11 سال حداقل یک بار باید تحت غربالگری کلسترول بالا قرار گیرند. در یك فرد بالغ با کلسترول بالای خانوادگی، سطح كلسترول بین 345 تا 460 میلی ‌گرم در دسی ‌لیتر و گاهی بالاتر است. اطفال و زنان ممكن است سطوح پائین ‌تری داشته باشند ولی معمولا بالای 257 میلی ‌گرم در دسی لیتر در کودکان و بالای 288 میلی ‌گرم در دسی لیتر در بالغین است.

آیا کلسترول بالا می تواند منجر به خستگی شود؟

نه، کلسترول بالا معمولا علامت خستگی را به همراه ندارد اما می تواند منجر به افزایش خطر بیماری های قلبی از جمله بیماری عروق میکروسکوپی شود. در این بیماری کلسترول ال دی ال منجر به تشکیل پلاک در رگ های کوچک قلب و باریک شدن این رگ ها می گردد. در این زمان جریان خون کاهش یافته و احساس خستگی و تنگی نفس بعلاوه درد در قفسه سینه رخ می دهد. بیماری عروق میکروسکوپی در واقع جریان اکسیژن به قلب را محدود می کند. در عین حال اگر شما داروهای درمان کلسترول بالا مانند استاتین ها را مصرف می کنید، احتمالا با عوارض جانبی مانند خستگی، از دست دادن حافظه، سردرگمی و ... مواجه خواهید شد.

کلسترول بالا موجب سکته می شود؟

بله، اگر شما دارای کلسترول بالا باشید، بیشتر در معرض خطر سکته مغزی قرار دارید. همانطور که گفته شد، کلسترول ال دی ال جریان خون به مغز را به خاطر باریک شدن شریان ها در اثر تجمع پلاک کلسترول، کند می کند. همین روند منجر به سکته مغزی می شود.

آیا کلسترول بالا علت اختلال نعوظ است؟

وقتی میزان چربی خون در مردان بالا می ‌رود چربی در دیواره عروق رسوب می ‌كند و سبب تنگی و غلظت خون می‌ شود. این موضوع خود باعث ایجاد اختلال در نعوظ می ‌شود و به دنبال آن اختلالات جنسی و ناتوانی بروز می‌ كند. طبق بررسی ‌های انجام‌ شده از هر 50 مردی كه دچار مشكلاتی در نعوظ هستند، 20 نفر دارای چربی خون بالا هستند. داشتن تغذیه متعادل، عدم مصرف زیاد قند و چربی و به ویژه چربی ‌های ترانس و مصرف زیاد میوه و سبزیجات می ‌تواند به كاهش چربی خون كمك كند. كاهش وزن و انجام فعالیت بدنی مرتب هم به كاهش كلسترول كمك می ‌كند.

منبع:everydayhealth

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha