جمعه ۲۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۸
کد خبر: 255702

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند گسترش استفاده از خودروهای هوشمند منجر به افزایش آلودگی‌های محیطی شده و با کاهش میزان تحرک انسان، بر سلامت عمومی تأثیر داشته و سبب افزایش بیماری‌های قلبی و عروقی شود.

خطر خودروهای هوشمند برای سلامت انسان

سلامت نیوز: کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند گسترش استفاده از خودروهای هوشمند منجر به افزایش آلودگی‌های محیطی شده و با کاهش میزان تحرک انسان، بر سلامت عمومی تأثیر داشته و سبب افزایش بیماری‌های قلبی و عروقی شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، بر اساس آمارها پیش‌بینی می‌شود بیش از ۳۷. هزار خودروی خودران و هوشمند تا سال ۲۰۱۷ مورداستفاده قرار گیرند که این رقم ازلحاظ آماری بسیار عالی بوده و این فناوری بزرگ به خودروها اجازه می‌دهد بدون کمک انسان رانندگی کرده و مشکلاتی از قبیل حواس‌پرتی راننده، مصرف نوشیدنی‌های الکلی و رانندگی خطرناک و دیگر فاجعه‌های انسانی از قبیل تصادفات جاده‌ای و مرگ‌ومیر ناشی از آن حل شوند.

    خودروهای هوشمند موجب تنبلی بیشتر انسان شده و در آینده همه انسان‌ها ساعت‌ها بدون تحرک در خودروهای خود خواهند نشست و این موضوع سبب بدتر شدن سبک زندگی انسان شده و بیماری‌های قلبی و عروقی و چاقی بیشتر و بیشتر خواهد شد. این موضوع همچنین بر موارد دیگری مثل آلودگی هوا و افزایش بی‌تحرکی نیز تأثیر دارد.

البته این روی خوب سکه فناوری خودروهای هوشمند است و باید در نظر داشت که این خودروها موجب تنبلی بیشتر انسان شده و در آینده همه انسان‌ها ساعت‌ها بدون تحرک در خودروهای خود خواهند نشست و این موضوع سبب بدتر شدن سبک زندگی انسان شده و بیماری‌های قلبی و عروقی و چاقی بیشتر و بیشتر خواهد شد. این موضوع همچنین بر موارد دیگری مثل آلودگی هوا و افزایش بی‌تحرکی نیز تأثیر دارد و با برطرف شدن مشکلات و خطرات سفر با خودرو و ساده‌تر شدن این نوع حمل‌ونقل، شاهد استقبال بیشتری در استفاده از خودرو خواهیم بود و قطعاً هیچ تضمینی وجود ندارد که همه خودروهای هوشمند و خودران با انرژی‌های پاک از قبیل الکتریسیته کار کنند.

ترس و خستگی

اگر مردم منطقی بودند، ترس‌های جدی و اصلی مانند ترس از مارها، کوسه‌ها و عنکبوت‌ها با مواردی مانند نشستن بیش‌ازحد، عدم تحرک و زندگی نزدیک به بزرگراه‌ها جایگزین می‌شد. بیشتر جانورانی که از آن‌ها می‌ترسیم خطری واقعی برای انسان محسوب نمی‌شوند درحالی‌که زندگی فاقد تحرک بدنی و آلودگی‌های محیطی به‌عنوان یکی از رایج‌ترین عوامل خطرزا و ایجادکننده بیماری‌های قلبی است که یک‌چهارم مرگ‌های رخ‌داده در طول یک سال در ایالات‌متحده آمریکا ناشی از این مشکلات هستند.

آلودگی‌های محیطی و تنبلی انسان را در معرض خطر ابتلا به انواع سرطان، بیماری‌های تنفسی، دیابت، سکته مغزی و سایر بیماری‌ها قرار می‌دهند. درحالی‌که حوادث اتومبیل حدود 1 درصد از تلفات سالانه منجر به مرگ را در ایالات‌متحده آمریکا تشکیل می‌دهد.

مطالعات متعدد مربوط به ترافیک و آلودگی هوا و بررسی ذرات جامد، ترکیبات آلی فرار، مونوکسید کربن و اکسید نیتروژن نشان می‌دهد که حتی محیط داخل خانه‌ها نیز از تأثیرات آلاینده‌های ایجادشده توسط خودروها ایمن نیستند، زیرا آلودگی‌های ناشی از خودرو می‌توانند در داخل خانه‌ها نیز نفوذ کرده و مشکلات جدی در سلامت افراد ایجاد کنند.

از سوی دیگر کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند رواج استفاده از خودروهای بدون راننده و هوشمند موجب کاهش اشتیاق افراد برای پیاده‌روی شده و همچنین استفاده بیشتر و گسترده‌تر از خودروهای هوشمند، ارتباط معناداری با کاهش استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی خواهد داشت. زمانی که شما خودتان قرار است رانندگی کنید، اگر به دلیل ترافیک یا هر مشکل دیگری مسیر ۲۰ دقیقه‌ای قرار باشد یک ساعت به طول انجامد، احتمالاً آن را انجام ندهید ولی باوجود خودروهای هوشمند، این موضوع موجب نگرانی نبوده و شما به‌احتمال‌زیاد سفر خود را انجام خواهید داد. این موضوع باعث شده است تا در کشورهایی از قبیل انگلستان، مسئولان دولتی به این موضوع فکر کنند که آیا واقعاً باید با این سرعت زیاد به سمت گسترش و استفاده همگانی از خودروهای هوشمند حرکت کرد؟

کارشناسان توصیه می‌کنند بهتر است به‌جای توسعه این فناوری در داخل شهرها، برساخت زیرساخت‌های استفاده از دوچرخه و خدمات حمل‌ونقل عمومی مبتنی بر سوخت‌های پاک تمرکز کرده و استفاده از خودروهای بدون راننده و هوشمند محدود به ترددهای بین‌شهری و اتوبان‌ها شود که بیشترین آمار تلفات انسانی ناشی از تصادفات در آن‌ها رخ می‌دهد.

منبع: wired

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha