مدیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با بیان اینکه هم‌اکنون برنامه‌های ستاد احیا نیز به‌دلیل کمبود اعتبار از اهداف برنامه عقب است، گفت چاره‌ای جز احیای دریاچه وجود ندارد، اگر دریاچه احیا نشود صدمه‌ای که از خشکی دریاچه حاصل می‌شود، یک‌سوم کشور را در بر می‌گیرد.

خطر احیا نشدن دریاچه ارومیه یک‌سوم کشور را تهدید می کند

سلامت نیوز:  مدیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با بیان اینکه هم‌اکنون برنامه‌های ستاد احیا نیز به‌دلیل کمبود اعتبار از اهداف برنامه عقب است، گفت چاره‌ای جز احیای دریاچه وجود ندارد، اگر دریاچه احیا نشود صدمه‌ای که از خشکی دریاچه حاصل می‌شود، یک‌سوم کشور را در بر می‌گیرد.

به گزارش سلامت نیوز، فرهاد سرخوش با بیان اینکه اقدامات ستاد احیای دریاچه ارومیه منجر به احیای دریاچه می‌شود، به پانا گفت: از زمانی که ستاد تشکیل شد، کارشناسان داخلی و خارجی در بازه زمانی سال‌های 93 تا 95 مطالعاتی را برای چگونگی احیای دریاچه انجام دادند. در همان برهه از زمان که دوره تثبیت دریاچه بود، وضع دریاچه تثبیت شد. مرحله تثبیت دریاچه پشت سر گذاشته شد و اکنون دریاچه در مرحله احیا قرار دارد، تا بتوان در دوره 10 ساله آن را احیا کرد.

مدیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی افزود: اگر دریاچه قابل احیا نبود سال 95 وضع دریاچه تثبیت نمی‌شد اما با اقدامات ستاد، تراز دریاچه به 1271 رسید و تراز دریاچه یک متر بالا آمد.

وی با بیان اینکه چاره‌ای جز احیای دریاچه وجود ندارد، گفت: اگر دریاچه احیا نشود صدمه‌ای که از خشکی دریاچه حاصل می‌شود، یک‌سوم کشور را در بر می‌گیرد و دولت مجبور است هر طور شده دریاچه را احیا کند. البته احیای دریاچه فقط به معنای بالا آمدن تراز آن نیست بلکه با برنامه‌هایی که از سوی ستاد احیا دنبال می‌شود، سعی می‌شود تا مناطقی که قبلا زیر آب بوده است نیز زیر آب بروند و دیگر تولید ریزگرد نکنند.

سرخوش درباره تأمین حق‌آبه دریاچه ارومیه نیز توضیح داد: ورودی آب به دریاچه ارومیه طبق نقشه راهی که برای دریاچه تدوین شده است، سالانه 3 میلیارد و 300 میلیون مترمکعب است که امسال فقط یک میلیارد و 200 میلیارد مترمکعب آب وارد دریاچه شده است.

وی با بیان اینکه اعتبارات احیای دریاچه ارومیه به طور کامل محقق نمی‌شود، گفت: این اعتبارات از ماده 10 و 12 (ماده 10 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و ماده 12 قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور، بودجه سنواتی و صندوق توسعه ملی) تأمین می‌شود و هم‌اکنون برنامه‌های ستاد احیا نیز به‌دلیل کمبود اعتبار از اهداف برنامه عقب است.

به گفته سرخوش، زمانی که باید پروژه‌های اجرایی احیای دریاچه انجام شود، شش ماه اول سال است اما در این ایام اعتبارات تخصیص نمی‌یابد و زمان اجرای پروژه‌ها از دست می‌‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha