کارشناس مسئول گروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی گفت: پوکی استخوان بیماری شایع در زنان بالای ۵۰ سال است.

پوکی استخوان بیماری شایع در زنان بالای ۵۰ سال

سلامت نیوز:کارشناس مسئول گروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی گفت: پوکی استخوان بیماری شایع در زنان بالای ۵۰ سال است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  وبدا، دکتر «فلوریا انفرادی»  با اشاره به این‌که پوکی استخوان به کاهش توده استخوانی و ضعیف و سست شدن بافت استخوان گفته می‌شود، در ادامه اظهار کرد: پوکی استخوان چون تا زمان بروز شکستگی علائمی ندارد بیماری خاموش نیز نامیده می‌شود.

وی افزود: شکستگی خود به خودی یا با کمترین ضربه به استخوان‌ها به ویژه در ناحیه کمر، لگن و مچ دست، درد شدید کمر در نقطه‌ای خاص که می‌تواند به شکستگی مهره دلالت کند، قوز پشت و کوتاه شدن قد نسبت به دوران جوانی از علائم ابتلا به پوکی استخوان است.

این مسئول با بیان این‌که شیوع پوکی استخوان در زنان بیشتر از مردان است، خاطرنشان کرد: یائسگی( به خصوص در زنانی که قبل از 45 سال یائسه می‌شوند)، سابقه خانوادگی، نوع استخوان‌بندی، نژاد، ابتلا به برخی بیماری ‌ا نظیر بیماری پرکاری یا کم‌کاری تیروئید، کم کاری غددجنسی، و... در ابتلا به پوکی استخوان قابل کنترل و پیشگیری نیست.

وی افزود: وزن نامناسب، عدم تحرک و فعالیت که روند کاهش توده استخوان‌ها را تسریع می‌کند، تغذیه نامناسب و کمبود کلسیم و ویتامین دی، دخانیات و استفاده طولانی مدت از برخی داروها نظیر کورتون، هپارین و... از عوامل قابل کنترل و پیشگیری پوکی‌استخوان هستند.

انفرادی تصریح کرد: برای پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان بالغین زیر 50 سال روزانه به هزار میلی گرم کلسیم و 400 تا 800 واحد ویتامین دی نیاز دارند.

به گفته وی، در ایران از هر 4 زن بالای 50 سال یک نفر مبتلا به پوکی استخوان است.                   .                                          


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha