مطالعه جدید نشان می دهد افراد مسن با میزان بالاتر از حد میانگین هورمون استرس موسوم به «کورتیزول» دارای حافظه مبهم تری هستند.

ارتباط هورمون استرس با عملکرد بد حافظه افراد مسن

سلامت نیوز:مطالعه جدید نشان می دهد افراد مسن با میزان بالاتر از حد میانگین هورمون استرس موسوم به «کورتیزول» دارای حافظه مبهم تری هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، مطالعه بیش از ۲۰۰۰ فرد بزرگسال مشخص کرد افراد دارای میزان نسبتا بالا هورمون کورتیزول در خون شان در تست های حافظه عملکرد بدتری داشتند.

همچنین مشخص شد در این افراد در مقایسه با افراد دارای میانگین میزان کورتیزول، حجم بافت در برخی نواحی مغز کمتر است.

یافته ها اثبات نکرد که میزان بالاتر کورتیزول یا استرس روزانه به طورمستقیم به مغز صدمه می رساند. اما محققان عنوان می کنند این هورمون می تواند بر ساختار و عملکرد مغز تاثیر گذارد.

دکتر «جاستین اکویوفو چی یوگی»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه هاروارد، در این باره می گوید: «کورتیزول بر عملکردهای متفاوت زیادی تاثیر می گذارد از اینرو بررسی کامل نحوه تاثیر میزان بالا هورمون بر مغز مهم است.»

کورتیزول در واکنش به استرس از طریق غده های آدرنال ترشح می شود. اما به تنظیم متابولیسم، فشارخون، قندخون، واکنش های ایمنی و التهاب هم کمک می کند.

به گفته محققان، تحقیقات حیوانی نشان داده افزایش مداوم کورتیزول می تواند ساختار و عملکرد مغز را تغییر دهد. حال یافته های جدید نشان می دهد همین مسئله در مورد انسان هم صدق می کند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha