سلامت نیوز :متخصص كلیه گفت، هر فرد باید چند ماه یكبار، آزمایش ساده ادرار انجام دهد تا در صورت وجود عفونت، سریع تر بیماری وی كنترل و درمان شود.
 
دكتر محمد یزدانی  در گفت و گو با ایرنا، افزود: نارسایی كلیه علل مختلفی دارد كه این علل در كشور ایران با كشورهای غربی و پیشرفته متفاوت است.
وی اظهارداشت: در ایران عفونت ها، سنگ ها و رعایت نكردن بهداشت از مهم ترین دلایل بروز نارسایی كلیه محسوب می شود.
این جراح كلیه خاطر نشان كرد: در سال های اخیر با توجه به اینكه جمعیت كشور به سمت اضافه وزن و چاقی گرایش یافته است، فشار خون و دیابت نیز به عنوان عوامل بروز نارسایی كلیه مطرح است.
عضو انجمن اورولوژی ایران، گفت:‌ در یك بررسی دانشگاهی كه بر روی 960 بیمار پیوند كلیه صورت گرفت، مشخص شد همه آنان از بی حالی و احساس ضعف، به عنوان علت اصلی مراجعه به پزشك یاد می كنند.
یزدانی ادامه داد: بنابراین، همه باید نسبت به علائم هشدار دهنده توجه كنند و هر از چند گاهی اوره، كراتیین، سدیم و پتاسیم بدن خود را با انجام آزمایش ها كنترل كنند و لااقل هر چند ماه یكبار، آزمایش ادرار دهند زیرا یك آزمایش ساده ادرار می تواند عفونت های كبدی، دیابت و بسیاری از مشكلات دیگر را مشخص كند.
این استاد دانشگاه علوم پزشكی اصفهان، با بیان اینكه متاسفانه در ایران كمتر چكاب یا آزمایش كامل سالانه انجام می شود، ‌گفت:‌به طور مثال یك عفونت ساده در مراحل اولیه شناسایی نشده و می تواند معضلات و بیماری های جدی ایجاد كرده و سلامت فرد را به مخاطره اندازد.
وی، انسداد در اثر سنگ كلیه یا پروستات و تومورهای بدخیم (غده ها) را از دیگر دلایل نارسایی كلیه عنوان كرد.
یزدانی ضمن توصیه به مردم برای كنترل وزن خود، گفت:‌ مردم باید مراقب وزن خود باشند، در صورت ابتلا به دیابت آن را كنترل كنند و هر چند ماه یكبار، آزمایش انجام دهند تا عفونت های احتمالی را كنترل كنند.
به گفته این استاد دانشگاه، هر چه وزن فرد متعادل تر و كمتر باشد احتمال ابتلا به بیماری ها یا نارسایی های كلیه كمتر خواهد شد.
وی تصریح كرد: افراد در سنین بالاتر باید مراقب تغییرات در ادار خود باشند و هر نوع تكرار ادرار ، سوزش و افزایش دفعات مراجعه به دستشویی را جدی بگیرند.
این متخصص كلیه و مجاری ادرار تصریح كرد: تغذیه نقش مهمی در سلامت كلیه ها ایفا می كند و برای حفظ سلامتی و عدم ابتلا به بیماری كلیوی باید سبزیجات، انواع میوه مصرف كنكند و از مصرف زیاد نمك، چربی، ‌گوشت و تخم مرغ خوددداری كنند.
وی گفت: حتی كودكان و نوجوانان باید گوشت و سایر اقلام را تا اندازه ای مصرف كنند كه برای رشد آنان ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha