سه‌شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۳

طی چند سال اخیر شاهد افزایش انجام جراحی های زیبایی در میان مردم فارغ از اینکه متعلق به کدام طبقه اجتماعی هستند، بودیم. به طور کلی امروزه بسیاری از افراد جامعه به انجام جراحی های زیبایی روی آورده اند تا جایی که حتی برخی از افراد از کشورهای دیگر نیز برای انجام جراحی های زیبایی به ایران سفر می کنند.

جراحی زیبایی ویژه یک طبقه اجتماعی نیست

سلامت نیوز: طی چند سال اخیر شاهد افزایش انجام جراحی های زیبایی در میان مردم فارغ از اینکه متعلق به کدام طبقه اجتماعی هستند، بودیم. به طور کلی امروزه بسیاری از افراد جامعه به انجام جراحی های زیبایی روی آورده اند تا جایی که حتی برخی از افراد از کشورهای دیگر نیز برای انجام جراحی های زیبایی به ایران سفر می کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ،هر چند این مساله می تواند ریشه در قیمت پایین دستمزد پزشکان ایرانی داشته باشد یا اینکه از دلایل دیگری نیز برخوردار باشد. انجام جراحی های زیبایی به صورتی افراطی در میان نوجوانان یا جوانان رواج یافته است که دلیل اصلی آن را می توان را در پایین بودن اعتماد به نفس افراد جست‌و‌جو کرد، چرا که طبق تحقیقات به عمل آمده بسیاری از افراد از اعتماد به نفس پایینی برخوردار هستند، برای جبران آن به هر کاری دست می زنند. به‌طور کلی یک عزت نفس داریم که به طور ژنتیک با افراد همراه است و یک اعتماد به نفس اما اعتماد به نفس شامل مواردی است که به صورت اکتسابی در پی به‌دست آوردن آن هستیم. اعتماد به نفس به‌جا و مناسب باعث ارتقای سطح کیفیت زندگی فرد می شود، اما در مقابل اعتماد به نفس کاذب می تواند زمینه‌ساز تخریب یا رویا پردازی بیش از اندازه افراد شود.

کسب موقعیت یکی دیگر از دلایل انجام جراحی های زیبایی است، چرا که اگر افراد این حس را داشته باشند که از یک موقعیت مناسب برخوردار نیستند و دیده نمی شوند، در پی آن خواهند بود که با انجام جراحی های زیبایی موقعیت مطلوب خود را به‌دست بیاورند. کم رنگ شدن ارزش ها را می توان از دیگر دلایل افزایش جراحی های زیبایی برشمرد، چرا که برخی از افراد به قابلیت های درونی خود هیچ توجهی ندارند و در مقابل تنها به دنبال تغییر چهره خود هستند. هر چند در برخی از موارد انجام جراحی های زیبایی تنها به علت تقلید از دیگران صورت می گیرد. برخی از خانم ها برای ازدواج یا مورد قبول واقع شدن از سوی طرف مقابل به انجام جراحی های زیبایی روی می آورند، چرا که این باور اشتباه در جامعه رایج شده است که اگر یک خانم از زیبایی‌های مرسوم که البته بیشتر تصنعی است، برخوردار نباشد شانس انتخاب او از سوی شخص دیگری کاهش می یابد که این خود نشان از تغییر باورهای جامعه دارد، باورهای اشتباهی که می تواند پیامدهای منفی بسیاری را به همراه داشته باشد.

رواج حراجی‌های زیبایی افراطی

از سوی دیگر به دلیل اینکه انسان زیبا دوست است و در پی کسب زیبایی است به انجام جراحی های زیبایی روی می آورد که البته در این مجال باید یادآور شد که امروزه برخی از جراحی های زیبایی افراطی است. به عنوان مثال فردی چندین بار بینی خود را جراحی می کند و هر بار پس از مدتی در پی تغییر آن است که البته این موارد بیشتر ریشه در وسواس فکری یا تزلزل شخصیت اجتماعی و فردی افراد دارد. همچنین غنای مالی را می توان در زمره دیگر دلایل انجام جراحی های زیبایی دانست، چرا که برخی از افراد تنها به‌دلیل نمایش دادن ثروت خود یا فخر فروشی به انجام جراحی های زیبایی روی می آورند که این خود می تواند نشان از فقر فرهنگی افراد داشته باشد.

خودنمایی دلیل دیگر درانجام عمل‌های زیبایی

سرزنش دیگران نیز از جمله دیگر دلایل انجام جراحی های زیبایی است. به عنوان مثال برخی از افراد به‌دلیل داشتن نوع خاصی از فرم صورت به صورت مداوم از سوی دیگران سرزنش می شوند. از این‌رو برای فرار از سرزنش دیگران به انجام جراحی های زیبایی روی می آورند. همچنین چشم و همچشمی نیز می تواند انگیزه دیگری برای جراحی های زیبایی باشد، چرا که ما جزو کشورهای پیش رو در این قضیه هستیم و به این موضوع در تمام ابعاد زندگی خود توجه داریم تا جایی که برای تحقق آن یا دور نشدن از قافله بسیاری از افراد به زیر بار قرض و بدهی نیز می روند که علت اصلی چشم و همچشمی را نیز می توان در پایین بودن اعتماد به نفس افراد جست‌و‌جو کرد. خودنمایی یکی دیگر از دلایل انجام جراحی های زیبایی در ایران است. امروزه بیشتر افراد تنها برای دیده شدن جراحی های زیبایی را انجام می دهند. البته در این میان برخی از افراد تنها برای رفع ایرادات پزشکی به جراحی های زیبایی روی می آورند. هر چند آمار این دسته از افراد اندک است. آخرین علت انجام جراحی های زیبایی می توان خواست طرف مقابل دانست، چرا که برخی از افراد ادامه رابطه یا زندگی را منوط به انجام جراحی  زیبایی طرف مقابل می دانند و تمایل دارند که چهره طرف مقابل را طبق نظر و خواست خود و جامعه تغییر دهند.

به طور کلی موارد مذکور جزو دلایلی است که روانشناسان پس از انجام تحقیقات فراوان به آن دست یافته‌اند، اما اگر بخواهیم به نقطه کلی در این قضیه برسیم و به آن بپردازیم باید با این افراد کار فرهنگی فکری و گفت وگوی بسیار انجام داد. به عبارت ساده‌تر باید این افراد را مطلع کرد و به آنها این موضوع را تبیین کرد که نباید به هر دلیل و بهانه ای به انجام جراحی های زیبایی روی آورد و بهتر است، تنها برای رفع نواقص ذاتی یا پزشکی چنین جراحی های را انجام دهند. از سوی دیگر باید خاطرنشان کرد که انجام جراحی های زیبایی نامتعارف در کشور انجام می شود که علت اصلی انجام آن بیشتر جنبه روانی دارد و تنها در سایه تقلید از دیگران صورت می گیرد و بیشتر در سایه استفاده بی‌رویه از ماهواره، اینترنت یا شبکه های اجتماعی است. البته طبق بررسی های بنده آمار افرادی که به انجام این گونه جراحی های زیبایی روی می آورند اندک و انگشت شمار است. هر چند می تواند با مرور زمان نیز افزایش یابد و مورد تایید و مقبولیت افراد قرار بگیرد، چرا که در گذشته نیز مردم نسبت به انجام جراحی های زیبایی مانند جراحی بینی واکنش نشان می دادند که با گذشت زمان افراد جامعه آن را به راحتی پذیرفتند و حتی آمار انجام آن نیز افزایش یافت.

اعمال جراحی نامتعارف برای خودنمایی

بنابراین به‌طور حتم جراحی های زیبایی نامتعارف نیز می تواند در گذر زمان نیز با مقبولیت افراد بیشتری همراه باشد. هرچند در انجام جراحی های زیبایی نامتعارف باید به این موضوع اشاره کنیم که بسیاری از افراد تنها برای نشان دادن خود و اینکه دارای رویه و چهره متفاوتی نسبت به دیگران هستند، به این کار روی می آورند که البته انجام جراحی های زیبایی نامتعارف تنها برای دیده شدن صورت می گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha