افزایش قیمت لبنیات باز هم ادامه دارد. روز گذشته برای چندمین‌بار سخنگوی وزارت بهداشت نسبت به کاهش سرانه مصرف محصولات لبنی و عوارض‌های جبران ناپذیر آن هشدار داد.

از ماست که بر ماست

سلامت نیوز:افزایش قیمت لبنیات باز هم ادامه دارد. روز گذشته برای چندمین‌بار سخنگوی وزارت بهداشت نسبت به کاهش سرانه مصرف محصولات لبنی و عوارض‌های جبران ناپذیر آن هشدار داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از صبح نو ،اما برخی فعالان این حوزه علت افزایش قیمت‌ها را افزایش قیمت مواد اولیه بسته‌بندی می‌دانند. این در حالی است که از ایران به‌عنوان قطب پتروشیمی جهان نام برده می‌شود. با این وجود روز گذشته سخنگوی سازمان تعزیرات هم از تشکیل پرونده برای 30 کارخانه محصولات لبنی به‌علت گرانفروشی خبر داد و گفت: وجود مافیا در این حوزه در افزایش قیمت‌ها بی‌تاثیر نیست.

افزایش پله‌ای قیمت محصولات لبنی گویی تمامی ندارد. این محصولات در چند ماه گذشته بیش از
120 درصد افزایش قیمت داشته‌اند و احتمالاً هر دفعه که برای خرید شیر و ماست به سوپر مارکت مراجعه می‌کنید متوجه افزایش قیمت روزانه این محصولات شده‌اید. همین موضوع سبب شده که سرانه استفاده از این محصولات کاهش یابد و نهادها و ارگان‌های زیادی نسبت به این کاهش سرانه و این افزایش قیمت‌ها واکنش نشان دهد. روز گذشته دکتر ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت و درمان در نشست خبری هفتگی خود گفت: «متاسفانه سرانه مصرف شیر و لبنیات که قبلاً هم در کشور پایین بود، با حذف یارانه شیر و لبنیات کاهش قابل توجهی یافته و در سال‌های اخیر کاهش تدریجی در مصرف شیر و لبنیات داشته‌ایم. در همین سال‌ها بیماری‌ها و عوارض مربوط به مصرف کم شیر و لبنیات در کشور به وضوح افزایش یافته است.»


حریرچی گفت: «به نمایندگی از وزارت بهداشت هشدار می‌دهم که با افزایش قیمت شدید اخیر شیر و لبنیات و با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، سرانه مصرف شیر و لبنیات در معرض کاهش قابل توجه قرار گرفته است. کنترل قیمت، اختصاص منابع هدفمند برای تأمین شیر و لبنیات مورد نیاز مردم و همچنین اقدامات حمایتی نظیر توزیع شیر در مدارس یا بسته‌های غذایی حمایتی غنی از شیر و لبنیات برای فقرا و اقشار آسیب پذیر جامعه، از ضروریات این مقطع زمانی است.»


سخنگوی وزارت بهداشت، در خصوص موضوع کنترل تورم هزینه‌ها از سال ۹۶ تاکنون، ادامه داد: «با اقدامات انجام شده، ۹‌ماه متوالی است که تورم حوزه سلامت از تورم عمومی جامعه به میزان معنی‌دار و کاملاً واضحی پایین‌تر است. تورم حوزه سلامت که در ربع قرن گذشته ۴۰‌درصد به طور متوسط از تورم عمومی جامعه بیشتر بوده است، در سال‌۹۶ تقریباً به سطوح مشابه تورم عمومی جامعه کاهش پیدا کرد. ممکن است با توجه به نوسانات نرخ ارز و افزایش تورم و گرانی، این موفقیت بسیار بزرگ از لحاظ ذهنی ملموس نباشد و نیز ممکن است گفته شود که تورم حوزه سلامت روند معمول خود را داشته است و در مقابل تورم عمومی که افزایش پیدا کرده است، کمتر خود را نشان می‌دهد.»


با این وجود برخی از فعالان این حوزه معتقدند افزایش قیمت شیر به‌علت افزایش تقاضا و کمبود عرضه نیست، بلکه فقط به‌خاطر افزایش قیمت مواد اولیه و خوراک دام است. در همین خصوص رییس انجمن صنایع لبنی اعلام کرد که در چند روز آینده قیمت محصولات لبنی توسط ستاد تنظیم بازار تعیین و به کارخانجات اعلام می‌شود.


باکری در گفت‌و‌گو با «صبح‌نو» گفته است: «در حال حاضر کارخانه‌ها و تولیدکننده‌های لبنیات 2200 تا 2400 تومان شیر می‌خرند در حالی که قیمت شیرخام 2000 تومان اعلام شده است و اگر این قیمت تأثیری هم در بازار داشته باشد، تأثیر کاهشی خواهد بود. کارخانه‌ها براساس محاسبات بهای تمام شده قیمت نهایی را تعیین می‌کنند و اسنادشان را هم به سازمان حمایت و تنظیم بازار ارائه کرده‌اند و هر چه از سوی این سازمان‌ها اعلام شود آن را رعایت خواهند کرد.» وی همچنین درباره نوع نظارتی که برای عملکرد کارخانه‌ها و تولیدکنندگان هست، گفته است: «هر اتفاقی که در ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت تعیین شود با هر نوع اصلاحیه‌ای برای همه لازم‌الاجرا خواهد بود. نظارت بر این موضوع هم بر عهده دستگاه‌های نظارتی نظیر سازمان بازرسی است.» اما روز گذشته سید یاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات هم در نشست خبری خود از افزایش قیمت خودسرانه برخی کارخانجات لبنی خبر داد.

تشکیل پرونده برای 30‌کارخانه
رایگانی با تاکید بر اینکه دولت و مستقیماً تعزیرات با افزایش خودسرانه قیمت لبنیات برخورد می‌کند، گفته است: تاکنون ۳۰ فقره پرونده تخلف برای شرکت‌های لبنیات در تعزیرات تشکیل شده و از مجموع ۳۰ فقره پرونده تخلف شرکت‌های لبنیات در سراسر کشور، حکم ۱۵ پرونده صادر شده است. ۹ شرکت لبنیات محکوم به پرداخت ۱۷۵ میلیارد تومان جریمه نقدی به‌دلیل گرانفروشی در حق دولت شدند. همچنین حکم برائت برای سه شرکت صادر شده است و ۱۲ پرونده دیگر نیز در جریان رسیدگی قرار دارد. وی ادامه داد: افزایش قیمت لبنیات نباید موجب متضرر شدن مصرف‌کنندگان شود و تعزیرات با وجود حمایت از تولیدکنندگان با افزایش غیر قانونی قیمت‌ها برخورد قانونی انجام می‌دهد.


سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی درباره جزئیات احکام صادر شده برای شرکت‌های لبنیات، گفت: یک شرکت لبنی معروف که مجموع تخلفات گرانفروشی آن‌ها در پنج پرونده تجمیع شده، ۸۴ میلیارد تومان در حق صندوق دولت محکوم شده است. شرکت لبنیات دیگری به پرداخت ۱۰ میلیارد ریال جریمه در حق دولت محکوم شد. همچنین یک شرکت لبنیات در دو پرونده به پرداخت 22 و 34 میلیارد ریال و شرکت لبنی دیگری به پرداخت ۳۵ میلیارد ریال جزای نقدی محکوم شده است. شرکت‌های لبنیاتی دیگری نیز به مبالغ ۳۵ میلیارد ریال، ۵۶، ۱۷، ۶۸، ۳۰۰، ۳۶۰ و ۱۶ میلیارد ریال و در مجموع
 ۱۷۵ میلیارد تومان جریمه شده‌اند.


سخنگوی تعزیرات یادآور شد: «لبنیات از ابتدای امسال فقط یک مرتبه آن هم ۳۲ درصد افزایش قیمت داشت اما شرکت‌های لبنیات چندین مرحله قیمت‌ها را بالا بردند. برخی شرکت‌های لبنیات تا پنج بار افزایش قیمت داشتند به‌طوری که قیمت شیر از هزار و ۵۶۰ تومان اکنون به دو هزار تومان رسیده است. دستگاه‌های اجرایی و نظارتی از جمله وزارت جهادکشاورزی، وزارت صنعت، معدن، تجارت، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان تعزیرات حکومتی می‌توانند ضمن در نظر گرفتن نیاز تولیدکنندگان، قیمت گذاری‌ها را به روز انجام دهند. در مورد لبنیات شاهد تکرار تخلف در واحدهای تولیدی هستیم زیرا جریمه‌ها بازدارندگی لازم را ندارد و در شرایطی که شیر را ۴۵ روزه از دامدار خرید می‌کنند اما مافیایی که وجود دارد شیر را از دامدار به روز می‌خرند و اقدام به تبدیل آن به شیرخشک و قاچاق می‌کنند.»


گفتنی است در مقطعی که قیمت دلار بسیار بالا رفت مسیر صادرات شیر خشک باز شد و چون سودآور بود حربه‌ای شد برای صنایع لبنی که به صادرات بپردازند، اما پس از مدتی صادرات شیرخشک ممنوع شد چرا که برخی معتقد بودند افزایش قیمت شیر خشک به‌خاطر صادرات آن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha