اگر چه هنوز نمی توان گفت کشتی پرطمطراق«بیمه سلامت ایرانیان» به گِل نشسته است اما کمی که به روزهای گذشته و حال و احوال پیش روی این طرح دقت می‌کنیم، می بینیم که دیگر حالی برای این طرح باقی نمانده است.

بیمه سلامت: پول نداریم

سلامت نیوز:  اگر چه هنوز نمی توان گفت کشتی پرطمطراق«بیمه سلامت ایرانیان» به گِل نشسته است اما کمی که به روزهای گذشته و حال و احوال پیش روی این طرح دقت می‌کنیم، می بینیم که دیگر حالی برای این طرح باقی نمانده است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه خراسان در ادامه می نویسد: هفته گذشته بود که گزارشی منتشر کردیم مبنی بر این که دفترچه های بیمه سلامت در بیمارستان ها سهمیه بندی شده است و به جز بیماران اورژانسی بقیه بیماران باید قید دفترچه های بیمه سلامت خود را بزنند آن هم به دلیل آن که اعتباری که باید بیمه سلامت را بیمه کند کافی نیست. به گفته مسئولان بیمارستان ها، باعث و بانی این شرایط محدودیت های اعتباری است، بنابراین بیمارانی که شرایط اورژانسی ندارند یا خارج از سقف پذیرش بیمارستان هستند باید هزینه درمان را آزاد پرداخت کنند.در این خصوص مدیرعامل بیمه سلامت ایران مشکلات به وجود آمده در این حوزه را به اعتبارات مرتبط دانست و از کسری پنج هزار و 600 میلیارد تومانی بیمه سلامت طی امسال گفت، هر چند بهارستان نشین ها مشکلات مالی و کم بودن اعتبارات را دلیلی برای بی مسئولیتی بیمارستان های دولتی و دعوت از بیمه شدگان برای ویزیت آزاد ندانستند.

حسینعلی شهریاری عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ضمن بیان این مطلب به خراسان گفت: بیمارستان ها باید بر اساس منابعی که دارند عمل کنند و طبق قانون اگر تعهدی را بپذیرند که خارج از منابع در اختیار آن ها باشد با آن ها برخورد قانونی می شود، ولی این که به بیماران بگویند که باید پول بدهند صحت ندارد و اگر چنین مسئله ای باشد می توان آن را پیگیری کرد.


بیمه سلامت نمی ‌تواند فراتر از سقف بودجه هزینه کند
در واکنش به این گزارش، قائم مقام معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت اعلام کرد: بودجه سازمان بیمه سلامت توسط سازمان برنامه و بودجه و با تایید هیئت وزیران به مجلس ارسال می‌شود و پس از تصویب بودجه توسط مجلس، سازمان بیمه سلامت نمی‌تواند چیزی فراتر از سقف بودجه هزینه کند. داوود حاج قاسمعلی در گفت‌وگو با خراسان افزود: حرکت دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی در چارچوب قانون بودجه یک تکلیف قانونی است و این به معنی سهمیه بندی بیمه سلامت نیست، بلکه هزینه کردن از بودجه تخصیص یافته توسط سازمان برنامه و بودجه و در چارچوب قانون است. 

وی درباره لیست انتظار بیماران خاطرنشان کرد: لیست انتظار بیماران در کشورهای دیگر وجود دارد و بیمارانی که اورژانسی هستند در اولویت پذیرش قرار می‌گیرند. هم اکنون شرایط و ظرفیت بخش‌های خصوصی و دولتی در وضعیتی است که نیازی به تشکیل لیست انتظار نداریم. وی درباره کنترل تقاضاهای القایی نیز گفت: تقاضاهای القایی ایجاد شده توسط بیمار یا پزشک باید کنترل شود زیرا منابع محدود و تعریف شده است و بر اساس قانون نمی‌توان بیش از آن هزینه کرد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha